RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

DIY & Homing brengt doe-het-zelfsector al meer dan 30 jaar bijeen

icon
In bleed16 september, 2013

Doe-het-zelfbeurs al voor ‘doe-het-zelf’ bestond

Van een jaarlijkse bijeenkomst van een achttal complementaire bedrijven in de doe-het-zelfbranche in een hotel in Sint-Niklaas, wist Yvon Vanden Abeele als toenmalig directeur van Kortrijk Xpo deze collectieve opendeurdagen  te ontwikkelen tot een internationaal bekende vakbeurs  van drie dagen, 5.000 bezoekers en gemiddeld 150 exposanten.

“Ook de dagelijkse gratis lunch op de middag dateert van het prille begin en is ondertussen een heuse traditie geworden”, blikt Yvon Vanden Abeele – inmiddels topman van het organiserende DIY Partners – tevreden terug. “Het was in die periode (begin de jaren ’80) dat de term doe-het-zelf tot stand kwam, wat voor het eerst de sector met haar acht productgroepen definieerde en dus ook de opportuniteit creëerde. Deelnemers zeggen het zelf: de beurs heeft mee de markt bepaald en doen groeien.”


Zorgvuldig bewaakt concept

De sleutel van het succes is volgens Pieter Desmet, Sr. Exhibition Manager bij Kortrijk Xpo, nog steeds de strenge strategische afbakening van de beurs: DIY & Homing spitst zich heel bewust toe op de retailzijde  van de doe-het-zelf, laat geen consumenten toe en is exclusief op de Belgische markt. “Bij ons komt niemand binnen die niet tot de doelgroep behoort. Dat is niet gemakkelijk om te handhaven, maar het is wel altijd onze sterkte geweest,” bevestigt Vanden Abeele.

In 2000 nam de organisatie ook concurrent Omnimat in Flanders Expo over, wat een nieuwe boost gaf, aangezien op dat moment de doe-het-zelfmarkt ook zelf volop begon te verbreden. Decoratie- en tuinzaken, hout- en ijzerwarenzaken begonnen immers een steeds belangrijkere rol te spelen in de branche. “Algauw bezette de beurs zo het quasi hele gebouw, met zo’n netto 14.000 m² en 210 exposanten.”


Aanpassen aan een nieuw retaillandschap

Vandaag dient zich weer een nieuwe situatie aan, maar een daarom niet minder interessante. “De markt is veranderd. In België tekende de doe-het-zelfmarkt tot nu toe jaarlijkse groeicijfers van 4 à 6%, dat is nu voor het eerst anders,” ziet Yvon Vanden Abeele.

Door de consolidatie op de markt zijn de vakbeurzen in de buurlanden bovendien één voor één verdwenen. In België konden de zelfstandige winkeliers weliswaar nog langer greep houden, maar ook hier keert onderhand het tij: zeer lang hadden de zelfstandigen 60% van het marktaandeel in handen, vandaag hebben de ketens – naargelang de schatting – al bijna 75% van de markt in handen.

Heeft een vakbeurs als DIY & Homing in België dan nog wel zin? “Het blijft cruciaal – zelfs meer dan ooit – om te weten wat er leeft op de markt. Naast de aankoopverantwoordelijken en zaakvoerders hebben wij onze doelgroep bovendien uitgebreid naar bijvoorbeeld de rayon- en categorieverantwoordelijken, zodat ook zij de kans krijgen om te zien wat er leeft.”

Ten slotte heeft DIY & Homing op vraag van Febin de data van beurs verschoven van het voorjaar naar eind september, zodat tijdiger geanticipeerd kan worden op het volgende voorjaarsseizoen. Verder is de beurs voortaan tweejaarlijks, alternerend met de Green Expo in Flanders Expo Gent.


Innovaties op de beursvloer

Pieter Desmet: “Traditioneel hebben wij veel A-merken die jaarlijks op de beurs exposeren. Maar dat wordt altijd aangevuld met veel nieuwe leveranciers, en dat is ook het voordeel dat wij hebben op bijvoorbeeld de huisbeurzen van de ketens zelf. Daar zien de mensen hun eigen leveranciers; willen ze nieuwe zaken zien, dan moeten ze naar hier komen. Zo hebben we bijvoorbeeld een Frans paviljoen van meer dan tien bedrijven.”

Het aantal bezoekersregistraties ligt dit jaar nu dan ook al hoger dan voor de vorige editie, met onder de inschrijvers zowel alle ketens als de grote zelfstandige doe-het-zelfzaken. Wat het aantal exposanten betreft, rekent Pieter Desmet dit jaar op een 140-tal bedrijven.

“DIY & Homing toont nog altijd het grootste aanbod in de sector. Of zoals Christiane Belsack van houthandel en doe-het-zelfzaak Belsack het zei: ‘Iedereen die oprecht met het beroep begaan is, moet hier gewoon aanwezig zijn.’ De tijd dat retail enkel bestond uit producten inkopen, wachten op je klant en dan verkopen, is lang voorbij”, observeert Yvon Vanden Abeele.

Pieter Desmet herinnert zich zo dat een achttal jaar geleden één van exposanten het toen nog onbekende schoenenmerk Crocs via de vakbeurs introduceerde op de doe-het-zelfmarkt. “Bijna niemand had er al van gehoord, maar vlak nadien is de rage losgebarsten. Wie er toen bij was en al had ingekocht, had een ongelooflijke voorsprong op de concurrentie.”


Ontbijtseminaries met Erik Haegeman en Kees van Opdorp

Een grote publiekstrekker zijn ook de ontbijtseminaries die al jaren plaatsvinden op maandag en dinsdag voor de opening van de beurs. Dit jaar brengt DIY & Homing zo het wellicht eerste publieke optreden van Erik Haegeman, de veelbesproken nieuwe CEO van Brico, sinds zijn overstap naar de keten. Op dinsdag is er vanwege producentenzijde Kees van Opdorp van Gardena, die het zal hebben over hoe je om moet gaan met het onderscheid tussen professionele klanten en eindconsumenten.

Op de beurs zelf is de Stars-in-the-Box-wedstrijd en -stand een publiekstrekker. Voor deze noviteitenwedstrijd sturen de exposanten hun nieuwigheden in, die enerzijds worden beoordeeld door een vakjury  (met Brico, Gamma, Hubo en twee zelfstandigen) en anderzijds door de bezoekers van de beurs. De laureaten worden vervolgens bekendgemaakt op de netwerkhappening van Comeos op maandagavond, die onderhand zelf ook een vaste waarde op de beurs is.

Netwerken is immers één van de sterktes van de beurs. “Onze beurs is één van de weinige gelegenheden waarop de sector nog face-to-face met elkaar in contact komt, en je ziet dat men daar wel behoefte aan heeft. Zeker in een gespannen klimaat met soms toch ook gespannen relaties, is het belangrijk die rol te blijven vervullen”, besluit Pieter Desmet.

DIY & Homing  op vindt op 29-30 september en 1 oktober plaats in Kortrijk Xpo. Voor meer informatie zie  www.diy-homing.be.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN