RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Het belang van digitale en sociale media in retail: een interview en uitnodiging

icon
Algemeen10 maart, 2011

Op 23 maart vindt in Brussel Fusion Marketing Experience plaats, een congres met internationale topsprekers en aandacht voor zowat alle moderne trends op het vlak van marketing en consumentengedrag. Digitale kanalen zoals e-mail, Facebook, e-commerce, Twitter e.a. zijn niet meer weg te denken uit de marketingstrategie van retailers. In amper twee decennia is Internet een ‘must’ geworden en de consument is vandaag steeds meer online te vinden.

 

Een interview met organisator J-P De Clerck, die de lezers bovendien een interessante korting biedt voor dit niet te missen evenement.

 

“Als retailer moet je weten wat online gebeurt en die intelligentie trachten toe te passen binnen je totale marketingstrategie, ook offline.”

Hoe evolueert de rol van interactieve kanalen in de retailsector?

Veel hangt af van de mate waarin je gebruik maakt van Internet. In gesprekken met afstandverkopers, die veel aan e-commerce doen, merk ik dat velen erg ver staan. Ze zien dat hun klanten steeds meer online kopen, maar ook dat de klanten verschillende digitale kanalen door elkaar gebruiken tijdens de voorbereiding van hun aankopen. Consumenten bezoeken in de pre-sales cycli websites, lezen “reviews” van anderen op sociale media, schrijven zich in op nieuwsbrieven en nog veel meer. Natuurlijk wordt er ook meer online verkocht.

 

Die grote spelers hebben begrepen dat een geïntegreerde aanpak met een klemtoon op het multi-kanaal aankoopgedrag van de klant essentieel is en dat een koppeling met CRM, één van de belangrijke thema’s op het congres, cruciaal is om een ‘single view’ op de consument te verwerven en optimaal te communiceren.

En wat met minder online actieve retailers?

Dela QuistOok daar geldt uiteindelijk het zelfde. Of het nu om promoties, acquisitie of retentie gaat: het is essentieel om een ‘single view’ te hebben op je klant via een geïntegreerde strategie. Het gebruik van digitale media zit continu in de lift. Vaak speelt e-mail marketing hier een centrale rol in als drijvende kracht van verkoop en klantentrouw. Eén van de sprekers op het congres, Dela Quist, heeft een opmerkelijk verhaal waaruit blijkt dat zelfs een e-mail die niet geopend wordt, leidt tot meerverkoop.

 

Dat kan vreemd klinken, maar ik zie het zelf aan het gedrag van m’n wederhelft. Van zodra er een mail van bijvoorbeeld Neckermann, Mexx, E5-mode, Bel&Bo of andere modeketens in haar inbox zit, wordt ze eraan herinnerd dat de kinderen nieuwe kleding nodig hebben. Het duurt dan niet lang voor we in Wijnegem rondlopen. Bedrijven zien die impact niet, maar ze is er wel. Ik heb hetzelfde met boekenverkopers, elektronica-retailers en meer.

Iedereen heeft het over social media marketing. Je hebt ook een aantal topexperts op dat vlak uitgenodigd. Wat moeten retailers met sociale media aanvangen?

Er wordt inderdaad veel gepraat over sociale media en dat is normaal want het is al bij al vrij nieuw. Maar ook hier willen we met het evenement een geïntegreerde boodschap uitdragen die focust op integratie, ROI, de ‘single view’ en uiteraard de verkoop. Kijk, het is eenvoudig: mensen gebruiken sociale media om commentaren te geven, te communiceren, te delen en hun aankopen voor te bereiden. Als retailer moet je weten wat online gebeurt en die intelligentie trachten toe te passen binnen je totale marketingstrategie, ook offline. Bovendien verwachten mensen meer interacties en respons.

 

Maar uiteindelijk is de belangrijkste reden waarom mensen merken op sociale media gaan volgen en er fan van worden, naast het aanbieden van relevante promoties en leuke acties, vooral iets wat iedere retailer kent: kortingen! Er zijn verschillende studies verschenen waaruit blijkt dat coupons en promoties niet alleen het belangrijkste soort ‘content’ zijn dat mensen delen, maar dat het ook de primaire reden is om merken online te gaan volgen. En net hetzelfde geldt, zoals iedereen weet, voor meer traditionele marketingtechnieken zoals e-mail marketing en zelfs voor heel veel offline methodes.

 

 

Je hoort het: redenen te over om deel te nemen aan het evenement. Registreer nu online. Als partner van de Fusion Marketing Experience bieden we onze lezers trouwens een korting van 30% aan. Je moet hiervoor bij de registratie na het kiezen van je aantal tickets onderaan enkel de code “retaildetailfusion” intikken. Dan krijg je automatisch je 30% korting op het vaste tarief van 450 Euro.

 

Kun je niet online inschrijven? Stuur dan een mail naar info@communicreation.be met je bestelgegevens.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN