RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Supermarkten worstelen met prijsperceptie in coronatijden

icon
Food20 april, 2020

Het promotieverbod had in België geen impact op het hamstergedrag, wel op de prijzen: die zijn gestegen. Ook nu blijft de promotiedruk laag. Onder andere Delhaize, Carrefour en Intermarché gooien het over een andere boeg.

 

Significante prijsstijging

Het verbod op promoties, dat in Belgische supermarkten gold van 19 maart tot 2 april, was achteraf bekeken nergens voor nodig. Volgens Het Laatste Nieuws nam de hamsterwoede in buurlanden even snel af als in België, ook zonder beperking op kortingen. De maatregel veroorzaakte wel een ander, ongewenst effect: de voorbije maand zijn de prijzen in Belgische supermarkten gemiddeld met 2,6% gestegen, volgens metingen van Daltix. 3300 producten werden minstens 5% duurder, 1500 zelfs 10% of meer. Het verschil met de buurlanden wordt groter: in Frankrijk zijn de prijzen sinds de coronacrisis gemiddeld met slechts 0,3% toegenomen, in Nederland met 0,4% en in Duitsland met 1%.

 

Toch zijn de standaardprijzen niet gestegen: de duurdere winkelkar is puur het gevolg van het wegvallen van kortingen, verklaart Alexander De Lancker van Daltix aan de krant. Het effect op het kasticket was het grootst bij Colruyt, wat logisch is omdat die keten reageert op alle promoties bij concurrenten – en die waren er plots niet meer. Dat veroorzaakte wel enige imagoschade voor de discounter, die dan ook snel weer stevig uitpakte met kortingen zodra dat kon.

 

Niet alle ketens hebben dat voorbeeld echter meteen gevolgd: terwijl Albert Heijn, Aldi, Lidl en Intermarché hun folderacties grotendeels weer hebben opgenomen, is dat nog niet het geval bij de nummers twee en drie op de markt: Delhaize en Carrefour. Daardoor blijft de promotiedruk laag: ze bedraagt zo’n 2%, tegenover gemiddeld 6% voor de coronacrisis. Dat is niet goed voor de prijsperceptie: consumenten verdenken supermarkten van bewuste prijsverhogingen. 

 

Geblokkeerde prijzen

Bij Delhaize wil men de druk op de medewerkers en de bevoorradingsketen nu niet nodeloos verhogen met promotie-acties: de retailer geeft daarom al sinds 3 april een ‘solidariteitskorting’ van 5% op de volledige winkelkar. Bij Carrefour wijst men erop dat de versoepeling enkel geldt voor kortingen die al op de planning stonden: “De terugkeer van promoties wordt waarschijnlijker, maar de officiële tekst moet nog steeds worden gepubliceerd”, zegt het bedrijf in een persbericht. In afwachting krijgen houders van de Carrefour Bonus Card nu 500 Bonuspunten extra, wat neerkomt op een korting van 5 euro op hun volgende aankoop, bij aankoop van minstens 50 euro. De actie geldt van maandag 20 april tot zaterdag 9 mei.

 

Ook Intermarché reageert: de Musketiers beloven om in deze moeilijke periode van alle merken, inclusief de huismerken, de prijzen te blokkeren. Concreet gaat het om meer dan 10.000 producten waarvan de prijs niet zal stijgen. Daarmee volgt de keten een trend die in Frankrijk is ingezet: daar garanderen wel meer ketens hun ongeruste klanten dat de prijzen niet zullen stijgen. E.Leclerc blokkeert er de prijs van meer dan 4000 referenties, Casino beperkt de prijs van 700 huismerken, Lidl blokkeert er 1500 prijzen… Consumentenorganisaties vrezen wel dat de prijzen van andere producten sterker zullen stijgen, bijvoorbeeld in groenten en fruit.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food22 december, 2025
    Dan toch nieuwe vergunning voor Jumbo Genk

    Nadat de vergunning in augustus van dit jaar vernietigd werd, heeft de Jumbo supermarkt in Genk nu toch een nieuwe vergunning gekregen van de provincie. De winkel bleef al die tijd gewoon open.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Carrefour schaalt autonome BuyBye-winkels verder op

    Carrefour België heeft een nieuwe door AI aangestuurde BuyBye-microwinkel geopend in het Ibis Hotel Brussels Midi. De autonome winkel is dag en nacht beschikbaar voor hotelgasten.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN