RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Brusselse Nieuwstraat moet heuse "nieuwe handelswijk" worden

icon
Algemeen15 oktober, 2013

Masterplan

De Brusselse Nieuwstraat moet méér zijn dan één enkele winkelstraat die er na sluitingstijd doods en verlaten bijligt, zeiden de Brusselse schepenen Marion Lemesre en Geoffroy Coomans (MR) tijdens een persconferentie waarop ze een nieuw masterplan voor dé winkelstraat van Brussel aankondigden.

 

Terwijl nu dagelijks gemiddeld 43.000 voetgangers één enkele straat doorkruisen om te shoppen, wil het stadsbestuur ook de omringende straatjes aantrekkelijker maken. “De winkels in die buurt moeten complementair zijn en van een ander type, om ervoor te zorgen dat er op elk uur van de dag beweging is. In de nieuwe handelswijk moeten mensen ook na de openingsuren willen komen”, zegt Brussels schepen van Economie Marion Lemesre.

 

De laatste heraanleg van de Nieuwstraat dateert alweer van eind jaren 1990. Ook de vorige meerderheid van Brussel-Stad had plannen (er circuleerde toen een idee om de winkelstraat volledig te overkappen), maar met de nakende komst van megawinkelcentra als Uplace Machelen, Under the Sky en Neo schakelt het stadsbestuur een versnelling hoger.

 

Maastricht en Antwerpen als voorbeeld

Het masterplan is toevertrouwd aan BUUR (bureau voor urbanisme) en LATZ+Partner (landschapsarchitecten), die de binnenstad van Maastricht en de Meir in Antwerpen als voorbeeld nemen. “In Antwerpen heeft men goed gereageerd op de komst van het Wijnegem Shopping Center“, zegt Jens Aerts van BUUR. “Je vindt er bovendien niet alleen winkels maar ook andere functies die je misschien niet in een winkelcentrum hebt.”

 

Kortom, de Nieuwstraat moet vooral niet proberen om de winkelcentra achterna te lopen, maar net het specifieke van “winkelen in de stad” benadrukken. Daarom wil het masterplan de winkelstraat uitbreiden tot een gevarieerde winkelbuurt, met een aanvullend aanbod in de zijstraten. Door het wonen boven en naast de winkels te bevorderen, moet de wijk ook buiten de winkeluren opnieuw gaan leven.

 

3,5 miljoen euro… vanaf 2015

Aan de Nieuwstraat zelf zou al bij al weinig veranderen, op nieuwe bestrating en verlichting na. “De Nieuwstraat is te smal, dus daar kan je geen grote ingrepen doen. Maar van de Koolstraat kunnen we bijvoorbeeld een ontmoetingsplek maken met banken, bomen en een fontein. Het prachtige zicht op de Finisterraekerk krijg je er bovenop. Zo kan de buurt ook een bestemming worden voor niet-shoppers”, klinkt het.

 

Daarnaast is het ook de bedoeling de buurt te vergroenen, met bomen in de zijstraten en verticale tuinen op sommige voorgevels. “De Nieuwstraat heeft veel waardevolle gevels, maar de gevels die minder knap zijn (zoals die van de Inno) willen we in samenspraak met de eigenaars herbekijken en waar mogelijk vergroenen”, zegt schepen van Stedenbouw Geoffroy Coomans.

 

Voor de heraanleg van de Nieuwstraat zou zo’n 3,5 miljoen euro nodig zijn, bevestigden de Brusselse schepenen Het masterplan moet klaar zijn eind februari 2014, zodat de werken in de loop van 2015 van start kunnen gaan.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN