RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Gino Van Ossel over verkiezing Beste Winkelketen van België 2013

icon
Algemeen28 oktober, 2013

Aan de verkiezing van Beste Winkelketen van België hangt een marktonderzoek vast. Kan u even kort uitleggen wat dat onderzoek inhoudt?

G.V.O.: “Het is eigenlijk heel eenvoudig: winkelketens kunnen zich aanmelden om mee te doen aan de verkiezing, om zo beste winkelketen te worden in hun sector. Vervolgens moeten ze proberen om hun klanten uit te nodigen om hen te beoordelen. Per sector wint dan die keten met de beste klantenbeoordeling. Je kan wel enkel winnen als voldoende klanten hun stem hebben uitgebracht.

 

In een tweede ronde worden alle sectorwinnaars samengebracht en wordt daaruit de beste winkelketen van België gekozen. Het bijzondere aan deze verkiezing is dat er door de consument wordt gekozen. Het is dus geen jury die kiest, maar de consumenten.”

 

Denkt u dat er voor de winkelketens of voor mensen als uzelf iets te leren valt uit dit soort onderzoeken?

G.V.O.: “Ja, naast het peilen naar de algemene tevredenheid worden ook vragen gesteld op basis van een aantal criteria. Hoe goed scoort een winkel bijvoorbeeld op service, prijs en promoties en hoe belangrijk zijn die bepaalde criteria voor de consument?

 

Dat heeft twee effecten: algemeen kan je zien in welke mate bepaalde koopcriteria aan belang winnen of verliezen, maar je kan ook zien of dat verschillend is van sector tot sector. Dat is op zich heel relevante informatie, want voor de winkels is het interessant om te weten hoe ze scoren op elk van de criteria. Zo weten ze welke perceptie de klanten hebben van hun keten.

 

Het grootste voordeel voor de winkelketens is niettemin dat als ze winnen, ze dat ook mogen gebruiken in hun communicatie. Het is natuurlijk leuk om met zoiets naar buiten te komen. Het feit dat het de consument is die kiest, geeft de award ‘sérieux’.”

 

Zijn er criteria waar winkelketens volgens u aan moeten voldoen om beste winkelketen te kunnen worden?

G.V.O.: “De keuze ligt bij de consument en de criteria waarop ze kiezen, moet je elk jaar gelijk houden, omdat je anders niet kan vergelijken. We weten natuurlijk wel dat er bepaalde algemene klantenbehoeftes zijn waaraan een winkel moet voldoen, zoals het hebben van een goed assortiment. Daarenboven moet het gemakkelijk zijn om er te winkelen en willen klanten ook dat het voordelig is en dat er een goede service is. Maar op het moment dat je gaat vragen wat de consument er van vindt, vraag je naar zijn subjectieve mening, en dat is uiteindelijk belangrijker dan wat een vakjury er van zou vinden.

 

We zien nu al een paar jaar op rij dat de prijzen, het voordelig zijn om er te winkelen, aan belang winnen. Dat is niet verbazend natuurlijk: sinds 2008 zitten we in een ongunstige conjunctuur en de consument voelt zich wat onzeker. Op dit moment is het consumentenvertrouwen al maanden op rij aan het stijgen en dus is het interessant om te zien of het prijseffect nu minder gaat spelen of niet.

 

Het is ook elk jaar leuk om te kijken hoeveel nieuwe winnaars je hebt. Er zijn categorieën waar je jaar na jaar dezelfde winnaar hebt en er zijn er waar dat wisselt. Vooral voor de ketens die voorbijgestoken worden is dat geen prettig nieuws, vooral als je al x aantal keren op rij de beste was.”

 

Denkt u dat het voor dit soort onderzoeken een probleem is dat ketens klanten kunnen en mogen ronselen via mailing lists en met prijzen?

G.V.O.: “Aangezien iedereen hetzelfde kan doen, is dat eigenlijk geen beperking. Er is ook geen garantie de je klanten je een goede beoordeling gaan geven. Bovendien is het zo dat de klant verschillende ketens mag beoordelen en dat je als keten voldoende beoordelingen moet hebben om te kunnen winnen. Dat zorgt er ook voor dat er minder kans tot fraude is. De meeste mensen kunnen zich dan ook wel vinden in de winnaars.

 

Iedereen vertrekt vanuit dezelfde startpositie, dus methodologisch heb ik daar weinig problemen mee. De doelstelling is dan ook om bedrijven in de kijker te zetten en er verder wat uit te leren.”


Nog een kort vraagje over de RetailDetail Night zelf. Vindt u het belangrijk dat dit soort evenementen plaatsvindt in België?

G.V.O.: “Zeker, de retailsector heeft nood aan netwerkevents waar mensen elkaar tegenkomen en de bekendmaking van de prijzen is natuurlijk het ideale moment voor bedrijven om dat te combineren met een groot netwerkmoment. Het is een fantastisch event, dat zeker zijn plaats heeft en dat de ideale gelegenheid biedt om dit soort prijzen uit te reiken.”

 

 

De bekendmaking van ‘Beste Winkelketen van België’ gaat door op de RetailDetail Night op 28 november 2013 in San Marco Village te Schelle. Klik hier om in te schrijven en voor meer informatie.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen8 december, 2025
    Poundland sluit nog eens veertien vestigingen

    De Britse discounter Poundland gaat nog eens veertien winkels sluiten en is er van start gegaan met opruimingsverkopen. Dit voorjaar werd de keten overgenomen door een Amerikaanse saneerder, tientallen winkels gingen deze zomer al dicht.

  • icon
    Algemeen8 december, 2025
    30.000 klachten van consumenten bij FOD Economie

    De Belgische FOD Economie kreeg dit jaar al meer dan 30.000 meldingen van consumenten, een stijging met 13%. Vooral online aankopen blijven voor problemen zorgen: bijna een derde van alle meldingen gingen over transacties via het internet, met frauduleuze webshops als grootste boosdoener.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN