RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Denis Pilet
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Rodney Fitch pleit voor een renaissance van retaildesign

icon
Algemeen28 oktober, 2013

U was één van de eersten om het belang van design in de retail te onderstrepen. Is in deze gedigitaliseerde wereld design nog steeds even belangrijk?

R.D.: “Belangrijker dan ooit. Er zijn al verschillende tijdperken geweest in de retail: toen ik pas startte in de zakenwereld draaide het allemaal om design, vervolgens is men de klemtoon gaan leggen op logistiek (hoe je winkel aan te leggen zodat je maximale return op je investering krijgt), daarna had men de mond vol van ‘engineering’ (hoe je de aanleveringsketen zo efficiënt mogelijk maakt). Nu raakt de wereld steeds meer onder de invloed van het digitale.

 

Het resultaat daarvan is dat fysieke handelaars vandaag veel harder moeten werken om zich te bewijzen. Eén van de middelen die ze daarvoor ter beschikking hebben, is beleving: de winkel moet een interessante ervaring bieden, en minstens een deel daarvan komt van de ‘look-and-feel’ van de zaak.

 

Er zou dus een nieuw tijdperk moeten aanbreken voor retaildesign: er zouden nieuwe, boeiende, interactieve concepten moeten worden ontworpen. Proactieve multichannelwinkels waar design een grote rol speelt, daar moeten we naartoe. Ik pleit dus voor een wedergeboorte van retaildesign. Maar dat betekent wel designers veel harder moeten gaan nadenken, veel slimmer moeten worden.”

 

U zegt dat designers nog verder moeten denken, maar is alles niet al eens gedaan?

R.F.: “Nee, heel zeker niet. De winkel van de toekomst vergt vormen van input die niet eens bestonden toen ik mijn carrière begon. Een succesvolle retaildesigner vandaag moet de ‘digital journey’ van de consument begrijpen, evenzeer als de fysieke reisweg. Als hij dat niet doet, is hij verloren. Klanten staan nu eenmaal met één voet in de digitale wereld en met één voet in de fysieke.”

 

Kunnen ook online pure players gebruikmaken van design om een zelfde beleving te creëren, of is die beleving voorbehouden voor fysieke ruimtes?

R.F.: “De man die het concept van de Apple Stores heeft uitgedacht zegt dat online shopping een neerwaartse spiraal is, omdat de twee dingen die online tellen prijs en gemak zijn. Webshoppen betekent dat je om 3u ’s nachts eender wat kunt kopen aan een interessante prijs. Veel meer dan dat heeft e-commerce echter niet. Er is geen interactie, er is geen fysieke ervaring, het is niet sociaal en ga zo maar door.

 

Er zijn dus nog veel dingen die beter kunnen online, en dat is waar design op het toneel verschijnt. De meeste van de e-tailsites zijn immers armtierig: er zit geen emotie in, terwijl zelfs een doorsnee supermarkt een sterk ‘emotioneel kapitaal’ heeft. Ook e-commerce zal daarin moeten gaan investeren. Design gaat bovendien niet enkel over het uiterlijk, design gaat ook over bijvoorbeeld de navigatie in een webshop. Je hebt designers nodig om te zorgen dat één klik voldoende is en dat er geen drie klikken nodig zijn om te geraken waar je wil.”

 

Moeten fysieke winkels dan ook gaan focussen op prijs of moeten ze als tegengewicht ten opzichte van e-commerce louter spelen met dat ‘emotionele kapitaal’?

R.F.: “Retailers en leveranciers hebben het over ‘toegevoegde waarde creëren’, omdat ze bang zijn om over ‘goedkoop’ te spreken. Als je consumenten vraagt wat voor hen ‘van waarde’ is, zullen ze nochtans steeds prijs noemen. Als je hen vervolgens vraagt of ze ook waarde hechten aan design en service etc., zullen ze zeggen dat ze dat ook belangrijk vinden, maar minder dan de prijs.

 

Dat zit in ons ingebakken sinds het uitbreken van de crisis in 2008, en volgens mij gaat dat nooit meer weg. We zullen nooit meer meer willen betalen dan strikt nodig is. Consumenten zullen offline niet meer willen betalen dan online. Qua prijzen zal offline retail dus naar het niveau van online moeten zakken, maar met iets extra. Overigens, de online prijzen zullen onvermijdelijk toch gaan stijgen.”

 

 

Rodney Fitch is gastspreker op de RetailDetail Night op 28 november. Klik hier voor meer inlichtingen en om in te schrijven voor de RetailDetail Night.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen8 december, 2025
    Poundland sluit nog eens veertien vestigingen

    De Britse discounter Poundland gaat nog eens veertien winkels sluiten en is er van start gegaan met opruimingsverkopen. Dit voorjaar werd de keten overgenomen door een Amerikaanse saneerder, tientallen winkels gingen deze zomer al dicht.

  • icon
    Algemeen8 december, 2025
    30.000 klachten van consumenten bij FOD Economie

    De Belgische FOD Economie kreeg dit jaar al meer dan 30.000 meldingen van consumenten, een stijging met 13%. Vooral online aankopen blijven voor problemen zorgen: bijna een derde van alle meldingen gingen over transacties via het internet, met frauduleuze webshops als grootste boosdoener.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN