RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Walmart haalt recordgroei online

icon
Food19 augustus, 2020

E-commerce heeft supermarktreus Walmart een flinke duw in de rug gegeven tijdens de coronacrisis. De onlineomzet verdubbelde bijna, terwijl de gesloten restaurants er ook voor zorgden dat Amerikanen meer eten kochten.

 

Hoge verwachtingen voor Prime-variant

Frappante cijfers bij Walmart in het vorige, corona-gekleurde kwartaal: de nettowinst van de grootste supermarktgroep ter wereld kwam 75% hoger uit op 6,5 miljard dollar (5,5 miljard euro). De retailer klopt daarmee de verwachtingen, met dank aan een vergelijkbare omzetgroei van 9,3% in de Verenigde Staten. Op jaarbasis klom de omzet met 5,6% tot bijna 138 miljard dollar (120 miljard euro).

 

Op de Amerikaanse thuismarkt droeg e-commerce daar stevig toe bij: de onlineomzet verdubbelde bijna (+97%), goed voor de sterkste groei ooit voor de warenhuisketen. Consumenten kochten tijdens de lockdown alles van speelgoed tot elektronica online, maar ook de onlineverkoop van voeding ging volgens de retailer hard. Mensen kookten meer door de gesloten horecazaken. Sinds februari heeft Walmart 30% meer tijdvakken voorzien voor het leveren en ophalen van onlinebestellingen.

 

Het bedrijf heeft dan ook hoge verwachtingen voor Walmart Plus, de nieuwe abonnementsdienst die het weldra lanceert. Met die service wil het concurreren met grote rivaal Amazon Prime, maar de opstart is al verschillende keren uitgesteld. Volgens de laatste berichten zou de dienst al in juli ‘live’ gaan, maar nu zegt de Walmart-directie nog bezig te zijn met de laatste voorbereidingen.

 

Corona-effect vertraagt al

Voor de rest van het jaar snijdt het mes langs twee kanten, waarschuwt CFO Brett Biggs: in het tweede kwartaal piekte de verkoop vooral door hamstergedrag en consumptiecheques die de overheid uitdeelde, maar hoe lang en in welke mate de overheid verdere steunmaatregelen zal nemen, valt af te wachten. In juli vertraagde het effect immers al en keerde de omzetgroei terug naar zijn ‘normale’ niveau van 4%. Opvallend is ook dat de terug-naar-schoolverkoop tegenvalt, nu steeds meer scholen de start van het nieuwe schooljaar uitstellen.

 

De coronacrisis joeg Walmart ook op 1,5 miljard dollar extra kosten, onder meer door loonsverhogingen en bonussen voor het personeel. Niettemin kwam de marge in het tweede kwartaal hoger uit, aangezien veel gezinnen hun aankoopcheque (die tussen 1000 en 1500 dollar per gezin bedroeg) besteedden aan duurdere items, zoals elektronica of meubelen. “Onze klanten waren veel vaker thuis, waardoor we meer televisies, computerartikelen en smarthomeartikelen verkochten”, aldus CEO Doug McMillon.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food22 december, 2025
    Carrefour schaalt autonome BuyBye-winkels verder op

    Carrefour België heeft een nieuwe door AI aangestuurde BuyBye-microwinkel geopend in het Ibis Hotel Brussels Midi. De autonome winkel is dag en nacht beschikbaar voor hotelgasten.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN