RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom Danone een flexitarisch bedrijf wordt

icon
Food27 augustus, 2020

Actimel is vanaf nu ook in een plantaardige versie verkrijgbaar, net als Danio en Danette. Producent Danone ziet geen tegenstelling tussen zuivel en plantaardige alternatieven: beide zijn complementair.

 

Duurzame missie

Deze week verschijnen de eerste flesjes met de plantaardige versie van Actimel in de supermarktrekken. Ook van Danio en Danette ontwikkelde Danone al plantaardige varianten. Het kan opmerkelijk lijken dat het zuivelbedrijf plantaardige versies introduceert onder bekende zuivelmerken, terwijl het met Alpro ook al een zuiver plantaardig merk in huis heeft. Danone zal echter steeds meer een flexitarisch bedrijf worden, zegt country manager Nathalie Pfaff van Danone Belux: het past in de duurzame missie van de onderneming en beantwoordt aan een reële vraag van de consument.

 

“We zien dat steeds meer consumenten flexitarisch eten. Vooral jongeren zijn zich superbewust van de impact van hun keuzes: ze denken aan hun eigen gezondheid én die van de planeet. Die twee zijn ook nauw verbonden in de ‘One Planet, One Health’-visie van Danone. We willen in deze evolutie een actieve rol opnemen: zuivel en zuivelalternatieven zijn voor ons complementair. We willen het mensen makkelijker maken om die flexitarische keuze te maken. Alpro heeft bovendien geen gelijkaardige flesjes in het assortiment.”

 

Groeiende markt

De lancering van plantaardige varianten onder bekende Danone-merken is dan ook geen defensieve zet, benadrukt Pfaff: “De markt voor plantaardige producten groeit sterk, maar het blijft een kleine niche, goed voor slechts enkele procenten van de Europese zuivelmarkt. Ook reguliere zuivel groeit nog, zeker de afgelopen maanden, als gevolg van de lockdown.” Actimel, een product dat zegt bij te dragen tot de werking van ons immuunsysteem, zag de vraag tijdens de coronacrisis flink stijgen. “Het is nu eenmaal actueel: op Google Trends kan je zien dat het aantal zoekopdrachten naar ‘hoe je immuniteit versterken’ explodeert.”

 

De plantaardige Actimel wordt gemaakt op basis van amandel en havermout en bevat net als de klassieke versie L.casei-fermenten, calcium en vitamine B6 & D. Er komen twee smaken op de markt: original (natuur) en mango-passievrucht. De producten hebben de Nutri-Score A, terwijl de reguliere varianten Nutri-Score B hebben: dat komt doordat de plantaardige drankjes geen lactose en dus minder suiker bevatten. 

 

De fabrikant ziet de plantaardige Actimel flesjes graag naast de traditionele zuivelproducten in het schap, maar elke retailer heeft op dat vlak zijn eigen strategie. Albert Heijn bijvoorbeeld heeft in zijn koelmeubels al plaats vrijgemaakt voor een echt plantaardig segment. “We zullen samen met onze handelspartners moeten ontdekken wat het beste werkt”, klinkt het bij Danone.

 

10 miljoen euro

Voor het omvormen van een bestaande productielijn voor Actimel Plantaardig investeerde Danone 10 miljoen euro in de fabriek in Rotselaar, die zo een ‘hybride’ fabriek wordt (waar zowel zuivelproducten als plantaardige producten van de band rollen). “Een nieuw teken van vertrouwen van de groep in onze site”, zegt fabrieksdirecteur Jurgen Berckmans. In eerste instantie produceert deze fabriek de veganistische Actimel voor België, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

 

Rotselaar was in 1994 de bakermat van Actimel en produceert het drankje nu voor heel Europa. Het is in strategisch opzicht dus een belangrijke fabriek voor de groep. Ze neemt ook het voortouw inzake duurzaamheid: ze draait al tien jaar op groene energie en ze hergebruikt 75% van het water sinds de installatie van een nieuwe waterzuiveringsinstallatie – wat een besparing betekent van 500 miljoen liter water per jaar.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    [Filet Pur] Straffe stoot!

    Het slechte kerstrapport van de fiere marktleider is slechts een verwaarloosbare hobbel op de snelweg naar de totale overwinning, als we het met ons beperkte denkraam allemaal goed begrepen hebben. Filet Pur breekt zich het hoofd.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN