RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Afval wordt design, ook in de retail

icon
In bleed5 november, 2013

Van een kapotte stoel tot fruitschaal

Wie Evy Puelinckx aanspreekt over haar ‘upcycling’, krijgt eerst en vooral te horen wat upcycling niet is, om misverstanden de wereld uit te helpen. Upcycling is namelijk niet recycleren – “recyclage is materialen gewoon hergebruiken” –, niet knutselen – “er worden echt afvalmaterialen gebruikt, materialen die nog weinig waarde hebben” – en niet het bijeenbrengen van retrospulletjes – “met de oude materialen wordt een volledig nieuw ontwerp gemaakt”.

 

Wat upcycling dan wel is? “Design maken met afvalmaterialen”, luidt de definitie van de Antwerpse architecte. “Het gaat erom dingen die geen waarde meer hebben nieuwe waarde te geven, zoals van de poten van een kapotte stoel een fruitschaal maken of uit versleten nylonkousen een poef fabriceren.”

 

Voorliefde voor materialen met een ziel

Als kind al was Evy Puelinckx bijzonder gedreven in het “van niets iets maken” met behulp van de kinderlijke fantasie, maar ook later tijdens haar architectenstudies verkoos ze oude, geroeste platen boven het klassieke, witte maquettemateriaal. “Ik heb nu eenmaal een voorliefde voor materialen met een ziel, met patine”, klinkt het.

 

Na bijna tien jaar als architecte en als docente bij interieurarchitecten in opleiding, waar ze ook met haar studenten al rond ‘upcycling’ werkte, besloot Puelinckx meer met die voorliefde te gaan doen en op eigen houtje aan de slag te gaan. “Nadat ik bij VTM had meegewerkt aan het televisieprogramma ‘Bouwen aan geluk’ kreeg ik zo veel leuke reacties op mijn ontwerpen dat ik me helemaal op upcycling toe gaan leggen ben.”

 

Waarden tonen in het interieur

Als eerste werd daarbij een onlineplatform opgezet – het Vindingrijk – voor iedereen die met upcycling bezig is, gevolgd door verschillende projecten en workshops (onder meer aan de medewerkers van Schoenen Torfs). Nu wordt dat alles dus bekroond in een boek, dat twee weken geleden is gepubliceerd. De volgende stap is volgens Puelinckx verdergaan met projecten, met name voor bedrijven en evenementen.

 

“Ook van bedrijven krijg ik steeds meer vragen: ze willen iets doen met materiaal dat ze liggen hebben of ze willen meer doen rond duurzaamheid door hun duurzame waarden ook te tonen in het interieur. In het begin vroeg men meestal één eye-catcher – zoals een toonbank uit materialen die typisch zijn aan het bedrijf – maar bijvoorbeeld voor Magnus business gifts, die duurzame zakengeschenken verkopen, vroegen ze om in het kader van een volledige make-over van de huisstijl ook de showroom te vernieuwen.”

 

“Eerst ga ik dan altijd op zoek naar afvalmaterialen die er liggen. In het geval van Magnus bleken dat een heleboel paletten te zijn, waarmee ik het volledige interieur heb opgebouwd. De bestaande meubels, een allegaartje van kasten, heb ik in één wand samengebracht en zo in het nieuwe ontwerp verwerkt.”

 

“Duurzaamheid is vandaag een vertrekpunt, geen eindpunt”

Ook in de retail ziet Evy Puelinckx toepassingsmogelijkheden: “Er is veel te doen over duurzaamheid, ook in de retail. Daarmee bezig zijn, is vandaag echter al geen doel op zich meer; het is een vertrekpunt, het is gewoon vanzelfsprekend. Je moet je inspanningen op dat domein dan ook tonen en communiceren aan de klant. Als het maar een groen verhaaltje is, prikken ze daar doorheen. Als het daarentegen authentiek is, en je het consequent doortrekt – tot in de inrichting van de winkels, dan zijn mensen daar wel echt gevoelig voor.”

 

Een bekommernis die evenwel vaak rijst, is dat bedrijven voor hun winkels en showroom een cleane, strakke look willen. Het mag geenszins rommelig of onafgewerkt overkomen. “En daar ben ik het volmondig mee eens”, knikt Puelinckx. “Zelf vind ik het erg belangrijk dat wat je met upcycling maakt in eerste instantie een mooi ontwerp is. Het mag er niet vanaf druipen dat het om hergebruikt afval gaat, het moet eerder een extra dimensie zijn.”

 

“Laat lege parfumflesjes in parfumeries deponeren”

Of grote projecten mogelijk zijn, gezien de grote arbeidsintensiviteit van zo’n upcyclage? “Toch wel. Ik heb een goed netwerk weten uit te bouwen: voor de meer eenvoudige projecten werk ik samen met een sociale werkplaats, voor complexere, grotere projecten kan ik beroep doen op een schrijnwerker die mijn passie deelt. Materialen haal ik vaak in kringwinkels, maar ook bij bedrijven.”

 

Het pas verschenen boek, dat zich op consumenten richt en uitlegt hoe je een 27-tal objecten zelf kunt maken, wordt alvast warm onthaald. Evy Puelinckx durft zelfs al hardop van een mentaliteitsverandering te dromen: “Ik hoop dat als mensen iets willen weggooien, ze de reflex gaan krijgen om zich eerst af te vragen ‘wat kunnen we daar nu mee gaan doen’. En wat bedrijven betreft: het zou geweldig zijn moesten ze bijvoorbeeld een Vindingrijk-box in winkels zetten waar mensen herbruikbaar afval kunnen deponeren, zoals lege parfumflesjes in parfumeries.”

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN