RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Mondelez verwacht normale groei in 2020

icon
Food1 oktober, 2020

Mondelez International gaat uit van een “normaal jaar”, met een winst- en omzetgroei zoals gewoonlijk. Toch heeft de coronapandemie een blijvende impact op hoe mensen snacken, voorspelt CEO Dirk Van de Put.

 

Mature markten groeien weer

Mondelez, de producent van onder meer Oreo, Philadelphia en Lu, zag de vergelijkbare omzet in het eerste kwartaal met 6% stijgen, met dank aan de lockdown. In het volgende kwartaal van april tot juni zakte de stijging tot 0,5%. Dirk Van de Put, de Belg aan het hoofd van Mondelez International, besluit daarom dat het volledige jaar er vrij normaal uit zal zien, met een traditionele omzetgroei van minstens 3% en winsttoename tussen de 4 en 6%.

Toch schuilen daar fundamentele veranderingen achter, zegt de topman in een interview met Trends. Zo is de verhouding tussen de mature markten en de ontwikkelingslanden tijdens de coronacrisis omgedraaid: waar de ontwikkelingslanden voor de crisis goed waren voor pakweg 5 à 7% groei, is daar nu een stilstand of zelfs achteruitgang te zien. De ontwikkelde markten groeien daarentegen soms zelfs met 8%.

Al zijn de Europese cijfers wel de dupe van het wegvallen van het out-of-homekanaal. Het travel-segment wordt bijgerekend bij de Europese omzet en Mondelez mikt op dit continent ook iets meer op de consumptie buitenshuis, waardoor het tweede kwartaal er negatief eindigde. Sindsdien is de groei wel weer aangetrokken, aldus Van de Put.

 

Nieuwe aanpak voor online 

De trend dat mensen meer snacken, zal volgens de topman weer afnemen. Wel blijvend is de evolutie naar e-commerce: de onlineverkoop is bij Mondelez verdubbeld van 3% naar 6% aan het eind van het tweede kwartaal. Om in die markt toch nog van impulsverkopen te kunnen genieten, wil het bedrijf gaan inzetten op onlineadvertenties – ook rechtstreeks op de e-commerceplatforms. Ook beseft de koekjesproducent dat voor online aangepaste formaten en een veel breder scala aan producten nodig zijn. Dat maakt de productie en distributie echter veel complexer, en ook duurder.

“In China kunnen al onze magazijnen de producten al direct naar de consument verzenden. Alibaba vraagt ons zelfs om dit binnen twee uur te kunnen doen, maar de marges zijn nog steeds acceptabel omdat motorrijders elk product ter plaatse kunnen leveren”, zegt Van de Put.

Om in die context kosten te besparen, wil de Milka-maker het aantal referenties met 25% verlagen. Er zullen geen merken uit het portfolio verdwijnen, maar wel productreferenties die niet goed verkopen: ze zijn samen slechts goed voor 2% van de omzet van de groep. Ook overweegt Mondelez op kantoorruimte te gaan besparen, zodat de kosten in het vierde kwartaal een evenwicht zouden bereiken.
 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food22 december, 2025
    Carrefour schaalt autonome BuyBye-winkels verder op

    Carrefour België heeft een nieuwe door AI aangestuurde BuyBye-microwinkel geopend in het Ibis Hotel Brussels Midi. De autonome winkel is dag en nacht beschikbaar voor hotelgasten.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN