RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Vierde kwartaal moet veel goedmaken voor non-food

icon
Algemeen14 november, 2013

Crisis dijt na in consumentenbestedingen

Zowel in België als in Nederland is de markt van de non-foodretail het afgelopen kwartaal gekrompen. In Nederland daalde de omzet in de opgemeten markten met liefst 7%, in België kwamen de onderzochte retailsectoren uit op een daling van 3% ten opzichte van dezelfde periode verleden jaar. Al werden in België niet alle zelfde sectoren opgenomen in de studie; zo werd de sector Fashion er dit kwartaal niet meegeteld.

 

De Nederlandse tak van GfK wijst er echter op dat de crisis heus niet de enige oorzaak van die daling is. De op slot zittende huizenmarkt werkt weliswaar de verkoop van de groothuishoudelijke apparaten (-5%) en de doe-het-zelfmarkt (-6%) tegen, maar het wijzigende consumentengedrag is evenzeer een belangrijke factor.

 

Digitalisering minstens even belangrijk

“Industrieën worden meer beïnvloed door het veranderende consumentengedrag en de gewijzigde waardeketen dan door de economische crisis”, stelt het onderzoeksbureau. Zo zorgde de digitalisering ervoor dat de papieren boekenmarkt in Nederland voor het eerst met ‘double digits’ (-11%) is gezakt, net zoals de markt voor fysieke entertainmentproducten (-19%). Ook de reisbranche deelt met -13% in de klappen.

 

In België is de daling weliswaar minder sterk – de verkoopcijfers daalden in het derde kwartaal ook minder dan in het tweede kwartaal, maar cumulatief zakt de Belgische non-foodretail wel verder weg: op jaarbasis is er nu een negatieve groei van 1,6% ten opzichte van 2012.

 

Over dieptepunt heen?

Toch zijn er ook lichtpuntjes: volgens de recentste cijfers heeft het Belgisch consumentenvertrouwen haar hoogste peil sinds juli 2011 bereikt en ook in Nederland zijn er signalen dat het vertrouwen bij de consument weer wat aan het stijgen is. Op Europees niveau groeide de economie in het derde kwartaal zelfs licht met 0,4%. “De geschiedenis leert dat dit veelal een voorbode is van stijgende consumentenuitgaven,” aldus Erik Lejeune, commercieel directeur van GfK Retail & Technology in België.

 

“Sinds het tweede kwartaal groeit de hoop dat de financiële crisis over het dieptepunt heen is. Exporteurs profiteren van een bescheiden groei van de wereldeconomie en de politiek begint terug te komen op het drastische bezuinigingsbeleid dat een remmende werking heeft gehad op de nationale economieën”, vervolgt Lejeune nog.

 

Tips voor de eindejaarsperiode

Aangezien het vierde kwartaal volgens GfK goed is voor bijna 30% van alle non-foodretailomzet, moeten retailers in ieder geval alles op alles zetten in de komende periode. GfK geeft alvast nog enkele tips mee over welke artikelen het, weliswaar in België, goed doen.

 

Zo verkochten accessoires voor mobiele telefoons of tablets het afgelopen kwartaal het best van alle productgroepen, en “als je weet dat in 2012 méér dan 40% van alle tablets in de laatste 3 maanden van het jaar verkocht werden” biedt deze categorie ook nog een enorme opportuniteit voor het jaareinde. Bovendien scoort ook alles wat met koken en lekker eten te maken heeft traditioneel bijzonder goed in december.

 

GfK Nederland beklemtoont dan weer dat het “vak van retailen” gewoonweg veranderd is: “het belang van een goede locatie neemt af en verschuift naar de wil van de retailer om op zoek te gaan naar zijn klant. De vraag is dan ook niet meer ‘hoe krijg ik zoveel mogelijk mensen in mijn winkel’, maar veel meer ‘hoe kan ik mijn aanbod verplaatsen naar een locatie waar mijn doelgroep zich bevindt’.”

 

 

De Retail Reports Q3/2013 van GfK Retail & Technology kunt u hier raadplegen voor Nederland en hier voor België.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen8 december, 2025
    Poundland sluit nog eens veertien vestigingen

    De Britse discounter Poundland gaat nog eens veertien winkels sluiten en is er van start gegaan met opruimingsverkopen. Dit voorjaar werd de keten overgenomen door een Amerikaanse saneerder, tientallen winkels gingen deze zomer al dicht.

  • icon
    Algemeen8 december, 2025
    30.000 klachten van consumenten bij FOD Economie

    De Belgische FOD Economie kreeg dit jaar al meer dan 30.000 meldingen van consumenten, een stijging met 13%. Vooral online aankopen blijven voor problemen zorgen: bijna een derde van alle meldingen gingen over transacties via het internet, met frauduleuze webshops als grootste boosdoener.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN