RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe gaat het eigenlijk echt met “blauw gevaar” Albert Heijn?

icon
RetailDossier19 november, 2013

Verankeren op drijfzand?

Woensdag opent de nieuwste spruit in het Limburgse Sint-Truiden, een week na de 18e Belgische Albert Heijn-winkel in Lier. Naar inmiddels goede gewoonte mocht een lokale bewoner voor ‘burgemeester’ spelen, het lintje doorknippen en de winkel officieel voor geopend verklaren. Op die manier werkt AH opening na opening verder aan zijn lokale verankering en aan zijn ‘branding’. Het moet gezegd: een merk bouwen, dat kunnen ze bij Albert Heijn goed.

 

Voor de hand ligt het nochtans niet: “De Belgische retailmarkt wordt steeds competitiever en de winstmarges staan almaar sterker onder druk“, heeft ook zakenbank JP Morgan begrepen, waardoor die haar advies voor het aandeel van Colruyt heeft verlaagd.

 

De schuld wordt door de concurrentie vooral gelegd bij Lidl, dat ook qua winkelbeleving steeds meer zijn beste beentje voorzet, maar Delhaize-topman Frans Muller zegt regionaal toch ook klappen te voelen van Albert Heijn door “een zeer agressieve prijsstelling”.

 

Wie kaatst, mag de bal verwachten

Van die agressieve prijsstelling draagt AH echter ook zelf de gevolgen. De jongste kwartaalresultaten van Albert Heijn verraden een flink dalende operationele winst: een daling van -13,9% zowaar. De scherpe prijsverlagingen die de supermarktketen op de Nederlandse thuismarkt begin september op meer dan 1.000 artikelen heeft doorgevoerd, hebben daar zeker wat mee te maken.

 

Ook de verhoopte omzetstijging bleef uit: op vergelijkbare basis daalde de omzet in het afgelopen kwartaal met 0,2%. Het aantal transacties bleef daarbij stabiel, maar de klanten kochten minder per bezoek. Nederland sukkelt immers nog steeds met een erg zwak consumentenvertrouwen, en op erg veel beterschap durft voorlopig nog niemand te rekenen.

 

Dick Boer toont bezorgdheid

Toch durfde Ahold-CEO Dick Boer vorige week zijn bezorgdheid te uiten over de manier waarop dat gebeurt. Volgens de topman zou Albert Heijn beter meer de focus leggen op kwaliteit en service, eerder dan steeds op dezelfde prijs-nagel te hameren.

 

Enkel met de laagste prijzen zal AH de concurrentiestrijd niet winnen, zei Boer in Het Financieele Dagblad. Belangrijker vindt hij te beklemtonen dat consumenten bij Appie hun boodschappen kunnen doen in een kwalitatief hoogwaardige supermarkt.

 

De internetrevolutie, ook in food

Om vandaag kwalitatief hoogwaardig genoemd te kunnen worden, speelt ook het internet een cruciale rol. De uitrol van afhaalpunten voor online bestelde producten gebeurt dan ook in hoog tempo, zeker nu de nieuwe dienst voor online boodschappen Superdirect vastbesloten is om AH het vuur aan de schenen te leggen. 

 

Vraag is bovendien hoe snel AH in België kan en zal schakelen met zijn afhaalpunten, nu Carrefour zijn drive-systeem introduceert en daarmee de primeur voor de neus van Albert Heijn wegkaapt. De tijd begint immers te dringen, tenminste als Sander van der Laan groepstopman Dick Boer volgt en ook hier om meer bekend wil gaan staan dan alleen om zijn prijzen.

 

 

Hoe Albert Heijn-CEO Sander van der Laan de toekomst zelf ziet, wat zijn verdere plannen zijn met de afhaalpunten met de Belgische markt en hoe hij de grimmige prijzenstrijd in Nederland ziet evolueren, kunt u als eerste horen op de RetailDetail Night op 28 november. Snelheid is echter geboden, want de plaatsen zijn beperkt.

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN