RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

"Vier op vijf Belgen leest nog bijna wekelijks reclamefolders”

icon
RetailDossier26 november, 2013

Dit jaar organiseren jullie samen met RetailDetail voor het eerst de verkiezing van Folder van het Jaar in België. Vanwaar dit initiatief?

G.S.: “Hoewel tegenwoordig vooral gesproken wordt over de digitale evolutie, zien wij op basis van ons volume folders en de feedback die wij krijgen van onze klanten, dat de papieren folder nog altijd een zeer belangrijk medium blijft in het totale pakket. Om meer aandacht te geven aan de folder als communicatiedrager en om de zichtbaarheid te verhogen, denk ik dat de verkiezing van de Folder van het Jaar zeker ondersteunend en belangrijk is.”

 

Jullie hebben heel wat stemmen gekregen voor de verkiezing. Een bevestiging dat mensen nog steeds geïnteresseerd zijn in folders?

G.S.: “Als je kijkt naar het aantal stemmen en de respons die we gekregen hebben, bewijst dat inderdaad dat de folder nog altijd gelezen wordt en dat de folder nog altijd een populair middel is voor consumenten om zich te informeren over wat die week te koop staat of wat in promotie aangeboden wordt.

 

Het is een heel duidelijk bewijs dat de folder voor heel veel retailers nog altijd belangrijk is om hun producten aan de man te brengen. Al lijkt het misschien niet het meest sexy product in de media-mix, het blijft wel heel effectief.”

 

Jullie doen ook elk jaar een onderzoek naar de impact van de brievenbusreclame met de Door-to-Door Impact Survey. Wat waren de belangrijkste resultaten uit het laatste onderzoek?

G.S.: “De voornaamste conclusie was dat er eigenlijk heel weinig daling zit op het lezen van de folder. Ongeveer tachtig procent leest zo goed als wekelijks de reclamefolders, waarbij ongeveer zestig procent dat systematisch elke week doet en een kleine twintig procent drie of vier keer per maand. Je bereikt dus ongeveer tachtig procent van de mensen die reclamefolders in de bus krijgt.

 

Daarnaast blijft de folder consumenten ook beïnvloeden: uit de survey is gebleken dat ongeveer 78 procent zich bij een aankoop laat leiden door wat in de folder staat en dat zelfs zeventig procent zegt zijn aankopenlijstje samen te stellen aan de hand van folders. Als je dat vergelijkt met andere media, zoals internet, tv, radio, dagbladen en meer, dan is het ook zo dat het folder nog altijd het favoriete medium blijft voor mensen om zich te informeren.

 

Dat heeft natuurlijk ook veel te maken met het feit dat de folder een ‘lean back’-medium is: mensen kunnen zich informeren door op de momenten dat het hen uitkomt te lezen wat in de brievenbus zit, terwijl een internetsearch nog altijd een ‘lean forward’-activiteit is: je moet zelf iets doen. Ook het verrassingselement bij folders is daardoor iets dat nog altijd gewaardeerd wordt door de consument.”

 

U maakt zelf al even de vergelijking met online en smartphones en tablets. Wat kunnen papieren folders volgens u meer brengen dan die media?

G.S.: “Een papieren folder heeft nog altijd een grote troef, en dat is het bereik. Wij gaan wekelijks ongeveer in 4,3 miljoen brievenbussen. Heel wat digitale platforms worstelen om bereik te genereren, zeker bij mensen die nog het niet zo gewoon zijn om zich digitaal te informeren en om zich digitaal te connecteren aan allerhande sites. En dan heb je het toch al snel over 70 à 80 procent van de bevolking. Iemand die enkel digitaal gaat, bereikt nog altijd een heel deel van de bevolking niet.

 

Ik moet er wel bij zeggen dat folder en digitaal geen concurrenten van elkaar moeten zijn en dat die twee echt complementair kunnen zijn en elkaar kunnen versterken in het bereiken van alle types consumenten over alle leeftijdscategorieën heen en op alle momenten. Digitaal heeft een aantal voordelen, maar ook folders hebben een aantal voordelen. In mijn beleving hoeven die niet lijnrecht tegenover elkaar te staan.”

 

Vindt u het een nadeel voor folders dat online meer data te verzamelen valt?

G.S.: “Dat is inderdaad een voordeel online, maar het percentage van de bevolking dat je bereikt blijft veel kleiner. Je hebt dan wel meer informatie, maar met die informatie moet je nog altijd mensen proberen te bereiken. En hoe ga je die mensen online bereiken? Voor e-mailcampagnes zijn veel mensen ondertussen quasi immuun geworden. Veel van die reclameboodschappen beginnen ze als spam te beschouwen.”

 

Wat zou u retailers aanraden in verband met het juist mixen van beide platformen?

G.S.: “Ik denk dat België nog een stuk onontgonnen gebied is wat dat mixen van papier en digitaal betreft. Er zijn heel wat mensen die experimenteren met digitale proposities, maar het is nog zoeken naar de juiste mix. Ik denk dat de nabije toekomst wel zal uitwijzen hoe dat verder zal gaan en ik ben er ook rotsvast van overtuigd dat BD daar een rol in kan spelen.”


Klopt de indruk dat folders tegenwoordig meer en meer het domein van de discounters zijn?

G.S.: “Het is heus niet zo dat het puur om discounters gaat. In ons folderpakket zien we toch een heel grote diversiteit aan sectoren. Ook retailers die op zoek zijn naar nieuwe consumenten zetten folders in: zij willen nieuwe consumenten aantrekken door middel van promoties, ook zonder daarom in harddiscountsfeer te zitten.”

 

Ziet u momenteel trends in het buitenland die hun weg naar ons land zullen of kunnen vinden?

G.S.: “Ik denk dat we allemaal – of dat nu België of de rest van Europa is – voor dezelfde uitdaging staan, en dat is dat we de folder als een volwaardig en niet-ouderwets medium moeten blijven promoten, zeker met de opgang van meer jonge mensen in de marketing.

 

Een mogelijke trend is de beperkte maar gestage toename van de ‘stop’-stickers te omzeilen en consumenten terug warm te maken om die ‘D-2-D communication’ terug in hun brievenbus te krijgen. We moeten de mensen weer warm maken om folders te krijgen, dat is een internationaal gedeelde missie.”

 

 

 

Wil je weten wie de prijs voor beste Folder van het Jaar wint en hoe mensen weer warm te maken voor brievenbusreclame? Schrijf je dan nog snel in voor de RetailDetail Night. Let op: het zijn de allerlaatste plaatsen!

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN