RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

LN|Beanies denkt aan permanente winkels in Antwerpen en Gent

icon
In bleed17 december, 2013

Peruviaanse sjaals en mutsen op grootmoeders wijze

Aan ambities is er bij de jonge onderneemster alvast geen gebrek: tegelijk denkt Ellen Kegels immers al aan een soortgelijke winkel in Gent.(*) Ze heeft er trouwens al een naam voor: Hé Laine. Het is zowel een knipoog naar Hélène, de Franse naamgenoot van Ellen, als naar ‘laine’, het Franse woord voor wol.

“Vorig jaar hebben we voor het eerst een pop-upwinkel geopend. Toen was dat voor een week, net voor de eindejaarfeesten, in de Kammenstraat in Antwerpen. Boven alle verwachtingen was dat een enorm succes. Nu zijn we twee maanden, november en december, open. De start was opnieuw veelbelovend”, aldus Kegels.

De pop-upstores dienen vooral om het aanbod van LN|Beanies in het daglicht te plaatsen. Kegels: “We werken met twee merken. Onder LN|Andes bieden we gehaakte en gebreide sjaals en grotere producten aan die in Peru door jonge moeders en oudere vrouwen worden gemaakt van alpaca-wol. Het gaat vaak om lichtere stukken die uitgevoerd worden in een fijne stof. Ze worden zowel online verkocht, als aangeboden via de betere boetieks.”

“Daarnaast heb je LN|Beanies, dat vooral slaat op mutsen en sjaals uit zwaardere wol. Zij worden deels in Vlaanderen gemaakt door een aantal omaatjes en worden alleen online of bij de klanten thuis aangeboden. Ze kunnen dus niet worden bekeken of gekocht in de winkel. Maar omdat we toch die vraag kregen, hebben we het initiatief genomen om een tijdelijke pop-upwinkel te openen.”


Behoefte aan permanente verkoop

Die tijdelijke winkels kunnen de voorbode van een permanent verkooppunt worden, mocht de winkelverkoop meevallen. “Dat zou best kunnen. We zijn gestart met twee wintercollecties bij zowel LN|Andes als bij LN|Beanies. Nu voegen we daar zomercollecties aan toe. Dat betekent dat we het hele jaar rond een interessant aanbod hebben en we het dus kunnen verantwoorden om volgend jaar te starten met een permanente winkel”, aldus Kegels.

De zomercollecties werden vorig jaar voor het eerst getest via de socialenetwerksites Instagram en Facebook. Gezien er voldoende vraag was, krijgen ze nu een permanent karakter en wordt het zomeraanbod – dat vooral zal bestaan uit frissere kleuren – ook via de klassieke webverkoop beschikbaar.

Met die permanente winkels kan er ook beter worden ingespeeld op de verlenging van de seizoenen. “Begin augustus begint onze winterverkoop al. De echte piek merken we echter in november en december, als het wat grauwer is: dan voelen de mensen meer het nut van een warme sjaal of muts. Maar die periode deint intussen al uit tot zowat half maart. De voorbije periode hebben we toen nog volop sneeuw gehad. Vroeger begon de zomerverkoop al onmiddellijk na afloop van de solden in januari, maar nu loopt dat meer door elkaar.”

De permanente winkel moet niet alleen de afgewerkte producten van LN|Andes en LN|Beanies aanbieden, maar ook de wol en het boek Goedgemutst dat Ellen Kegels op de markt bracht en waarin ze de consument weer leert om zelf te breien en te haken. In datzelfde kader heeft ze op haar website trouwens ook een hoekje voorzien dat klanten de kans geeft zelf hun muts te maken.

“We willen van de permanente winkel vooral een belevenisplaats maken. Daarom willen we onze klanten ook de mogelijkheid geven om er iets gezonds te eten en te drinken. Ik ben zelf ook erg bezig met gezond leven en met sporten”, aldus Kegels. “Maar het kan ook zijn dat we gewoon voortdoen met pop-upwinkels. Die hebben het voordeel dat ze telkens veel media-aandacht krijgen. Als ik een tof pand vind in bijvoorbeeld Gent wil ik daar in januari-februari of in februari-maart een dergelijke tijdelijke winkel openen. Het hoeft ook  niet noodzakelijk twee maanden te zijn.”


Aanwezigheid in boetieks moet verdubbelen

Intussen plant Kegels ook een uitbreiding van haar verkoopnetwerk voor LN|Andes. Momenteel ligt haar aanbod bij een vijftiental boetieks. Vooral rond Antwerpen zijn de producten te verkrijgen. “We willen naar een verdubbeling. Ofwel door in de bestaande winkels meer te gaan verkopen, ofwel door onze collecties in meer winkels te hebben. Ik denk dat ons netwerk naar zo’n dertig boetieks kan uitbreiden. We kijken uit naar mogelijkheden in Gent – waar we al in twee boetieks liggen – en naar andere steden als Hasselt en Kortrijk en naar de kust.”

LN|Andes en LN|Beanies waren tot dusver persoonlijke projecten van Ellen Kegels. Eind 2011 liet ze haar job bij een communicatiebureau staan om zich volop op de wereld van de gebreide en gehaakte sjaals, mutsen, wanten en kleding te gooien. Ze was er als tiener toevallig ingerold. Toen maakte ze als fervent snowboardster immers haar eigen muts. Nadien volgden exemplaren voor vrienden en familie, waarna de bal aan het rollen ging. Tot op het moment dat ze de bestellingen niet meer alleen kon bolwerken en ze via een zoekertje op Seniorennet.be de hulp inriep van enkele bereidwillige grootmoeders, waardoor haar project er ineens een extra dimensie bijkreeg.

Vanaf januari krijgt ze versterking van haar zus. “Zij zal zich vooral bezighouden met de opvolging van de verkopen en met het financiële gedeelte. Het is belangrijk dat je weet op welke producten je winst maakt en op welke niet. Ikzelf kan me dan volledig toeleggen op het creatieve en het communicatieve aspect. Als ik buiten kom, heb ik oog voor vormen en kleuren. Voorts doe ik inspiratie op via onder meer modeblogs. En ik gebruik ook de insteek die klanten ons geven. Geregeld zeggen ze namelijk ‘zou het geen idee zijn om dit of dat te maken’”.

Haar droom? Over een vijftal jaar – ze zal dan dertig zijn – eigen winkels hebben in Antwerpen en Gent, haar collecties in meer boetieks zien liggen en een viertal mensen in dienst te hebben: twee voor de verkoop, een voor de boekhouding en financiën en een designer. Zelf wil ze blijven instaan voor de communicatie en het gezicht van het bedrijf zijn. Voorts hoopt ze op internationale erkenning. Maar de missie blijft: “een hele collectie van handgemaakte producten met daaraan gekoppeld een sociaal project”.


Een goed verhaal primeert in crisistijd

Of ze niet bang is van de minder gunstige economische toestand? “Ik ben gestart in een crisisperiode, maar we hebben een goed verhaal te vertellen: we leveren kwaliteitsvolle producten die langere tijd meegaan. Bovendien is er een sociale koppeling. Wie bij ons koopt, geeft jonge moeders en oudere vrouwen in Peru een inkomen. De consument is vatbaar voor die dingen. Hij heeft het minder en minder voor massaproductie, waarbij mogelijk kinderarbeid is gebruikt.”

Kent een bedrijf dat voornamelijk online verkoopt zijn klanten wel? “Ook al verkopen we vooral via de website, we proberen onze klanten een persoonlijk onthaal te geven. Als ze dan later in onze pop-upstore komen, zijn ze al warmgemaakt voor het verhaal en voelen ze zich meteen goed. We hebben ook werkelijk iedereen in ons cliënteel: wij verkopen producten voor baby’s, voor jonge meisjes die trendy willen zijn én voor volwassenen.”


Gadgets om de klant te prikkelen

Daarnaast biedt LN tal van gadgets aan, zoals hoesjes voor gsm’s of sleutelmutsjes of gehaakte dassen. “Dat willen we blijven doen. Het geeft ons de gelegenheid om mensen te blijven boeien, om hen te blijven prikkelen en te entertainen.”

Blijft Kegels bij haar twee merken LN|Andes en LN|Beanies? “Ja, het zijn twee verschillende verhalen. Bij LN|Andes gaat het om productie uit Peru, die confectie is. Er worden geen producten op maat gemaakt.  Bij LN|Beanies kunnen de producten ook in Vlaanderen zijn gemaakt en kunnen we eventueel wel op maat werken. Bovendien richt LN Andes zich uitsluitend tot dames en is LN|Beanies er ook voor mannen. Zij kunnen gerust een zwaardere sjaal dragen.”

 

 

Dit artikel is eerder verschenen in het decembernummer van RetailDetail Magazine.

(*) In de gedrukte versie van dit artikel is een foutje geslopen, waarvoor onze excuses. Er wordt daarin naar Xavier Kegels verwezen als de vader van Ellen Kegels, dit is echter niet het geval.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN