RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Promotieverbod had totaal geen nut” (Walter Gelens, BABM)

icon
Food17 februari, 2021

Walter Gelens, CEO van de Belgische merkfabrikantenvereniging BABM, blikt terug op de woelige coronaperiode. Fabrikanten zijn er samen met de retailers in geslaagd om te allen tijde een maximaal aanbod te garanderen.

 

Consumenten vertrouwen op A-merken

Hoe beleefden de merkfabrikanten het afgelopen coronajaar? We vroegen het aan topman Walter Gelens van merkenvereniging BABM, die de belangrijkste FMCG-fabrikanten vertegenwoordigt. Het waren uiteraard moeilijke omstandigheden: tijdens de eerste lockdown stapelden de bevoorradingsproblemen zich snel op. Het begon met een verbod op promoties om hamstergedrag te voorkomen. Daar waren fabrikanten en retailers helemaal niet op voorbereid, want heel wat producten stonden al klaar voor de verkoop in promoverpakkingen. “Toen hebben we snel aan de alarmbel getrokken: dat verbod had totaal geen nut. Niet veel later werd die promotieban ingetrokken”, licht de CEO toe.
 

De retailwereld stond dus even op z’n kop om de bevoorrading te garanderen. Wat was de impact op de grote merkfabrikanten? De bedrijven die veel aan de horeca leveren, ondervonden een negatieve impact van de crisis, want een groot deel van hun omzet ging verloren. De bedrijven die minder afhankelijk zijn van de horeca en meer leveren aan de retail, hebben kunnen genieten van het feit dat mensen thuis meer consumeerden. “Er werd ook meer voor merkproducten gekozen. In zo’n moeilijke periode willen mensen zichzelf ook wel eens verwennen. In tijden van onzekerheid grijpen consumenten terug naar hun vaste waarden, de vertrouwde A-merken”, verduidelijkt Walter Gelens.

 

Lokaal en online

De CEO is er zeker van dat BABM-leden een vaste waarde betekenen voor onze economie. ”Wij zijn druk bezig geweest om onze economie te herlanceren. We hebben er samen met onze partners voor gezorgd dat we steeds de winkels konden bevoorraden, en dat er geen tekorten waren. Sommige categorieën hebben een enorme groei gezien, andere dan weer minder.”
 

Het gedrag van de consument is veranderd in de coronaperiode. Mensen shoppen bewust lokaal en online. Het is een tendens die in de lift zit. Zoals eerder vermeld grijpen mensen ook terug vaker naar de vertrouwde A-merken en kiezen ze bewust voor kwaliteitsvolle producten. Dat is zowel een uitdaging als een opportuniteit voor de fabrikanten. Mensen gaan ook minder frequent shoppen maar per winkelbezoek wel meer kopen. Dat bleek uit een onderzoek van het IDEA Consult.
 

Daarnaast is er de e-commerce markt die volop groeit. Ook daarover heeft de CEO een duidelijke visie:  “Iedereen heeft online leren bestellen. In de komende jaren kan dat echt wel evolueren. Tijdens de lockdown konden bedrijven niet volgen door logistieke problemen, dat zal in de toekomst dus beter moeten. Zodra er hier één speler is die dat vlot en effectief kan doen, zal die markt wel gelanceerd worden. Dat is iets dat we ook zien in onze buurlanden.”
 

Goed vijf jaar geleden trad Walter Gelens aan als CEO van de BABM. Sinds zijn aanstelling is het aantal leden verdubbeld van 44 naar 88. Het gaat zowel om multinationals als KMO’s. Na de integratie van de belangenverenigingen BMA (Business Managers Association) en AFV (Algemene Fabrikanten Vereniging) werd de organisatie ontegensprekelijk het aanspreekpunt van de merkfabrikanten in België.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Dan toch nieuwe vergunning voor Jumbo Genk

    Nadat de vergunning in augustus van dit jaar vernietigd werd, heeft de Jumbo supermarkt in Genk nu toch een nieuwe vergunning gekregen van de provincie. De winkel bleef al die tijd gewoon open.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Carrefour schaalt autonome BuyBye-winkels verder op

    Carrefour België heeft een nieuwe door AI aangestuurde BuyBye-microwinkel geopend in het Ibis Hotel Brussels Midi. De autonome winkel is dag en nacht beschikbaar voor hotelgasten.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN