RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Walmart krijgt coronagroei niet in winst omgezet

icon
Food18 februari, 2021

Walmart tekende in de coronacrisis sterke omzetstijgingen op, maar weet die coronagroei helaas niet om te zetten in winst. Ook vreest de Amerikaanse retailer voor een matig 2021, als de coronamaatregelen stilaan afbouwen.

 

Winstcijfer ontgoochelt

In het voorbije boekjaar, dat eind januari afliep, boekte Walmart een totale omzet van 559,2 miljard dollar (463,3 miljard euro), wat 6,7% meer was dan een jaar eerder. Vooral e-commerce kreeg met een groei van liefst 79% op de Amerikaanse thuismarkt een gigantische duw in de rug. Alleen bleek die groei ook handenvol geld te kosten: de operationele winst daalde met 9,6% tot 20,6 miljard dollar (17 miljard euro). Walmart slaagt er dus nog niet in om winst te halen uit zijn online activiteiten, al zouden de marges wel verbeteren.

In het belangrijke laatste kwartaal zette de trend zich door: hoewel de omzet met 7,3% steeg naar 152,1 miljard dollar (126 miljard euro), haalde de winst de verwachtingen niet. De winst per aandeel van 1,39 dollar kwam beduidend lager uit dan de 1,51 dollar waar analisten op rekenden. De reden is niet ver te zoeken: de coronakosten alleen al bedroegen 1,1 miljard dollar. E-commerce groeide opnieuw met 69% in het kwartaal. 

Tijdens het laatste kwartaal verkocht Walmart bovendien zijn Britse dochterketen Asda en de Japanse activiteiten, wat voor dure afboekingen bovenop zorgde. Asda tekende in de kerstperiode, de laatste in Amerikaanse handen, nochtans een vergelijkbare omzetgroei van 5,1% op. Britten verwenden zich met meer premiumproducten (+30%) en shopten veel meer online (+76%).

 

Weinig groei voor 2021

Walmart moet het corona-momentum nu zien vast te houden, en ook gaan vertalen naar winstgevende groei. Maar daar vreest CFO Brett Biggs nu al voor. Het komende jaar zal het corona-effect echter wegebben, en de supermarktsector is een van de weinige die daar slecht nieuws in ziet. Als de vaccinaties hun vruchten afwerpen en mensen weer meer op stap mogen, zullen ze wellicht minder in de supermarkt uitgeven en meer aan horeca en vrije tijd. 

Voor het lopende boekjaar gaat de retailer daarom uit van stabiele of zelfs licht dalende winst, terwijl ook de omzet wellicht maximum met enkele procenten zal toenemen. De retailer wil daarom alvast meer investeren in automatisering, reclame en nieuwe services. Zo wil het bedrijf de boodschappen tot in de koelkast van klanten gaan leveren, meer afhaalmogelijkheden en -capaciteit aanbieden en nieuwe financiële diensten lanceren. 

Ook Walmart+, de in september gelanceerde concurrent van Amazon Prime, wordt een belangrijk onderdeel van de strategie. De abonnementsdienst stimuleert herhaalaankopen, terwijl Walmart de verkregen data wil gebruiken voor ervaringen op maat en betere marketing. Alles samen mikt Walmart dit boekjaar op 14 miljard dollar aan kapitaaluitgaven.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Dan toch nieuwe vergunning voor Jumbo Genk

    Nadat de vergunning in augustus van dit jaar vernietigd werd, heeft de Jumbo supermarkt in Genk nu toch een nieuwe vergunning gekregen van de provincie. De winkel bleef al die tijd gewoon open.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Carrefour schaalt autonome BuyBye-winkels verder op

    Carrefour België heeft een nieuwe door AI aangestuurde BuyBye-microwinkel geopend in het Ibis Hotel Brussels Midi. De autonome winkel is dag en nacht beschikbaar voor hotelgasten.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN