RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

‘Retailtrends bestaan niet’

icon
Algemeen30 maart, 2011

Liefst 84 procent van de Belgen doet elke keer weer boodschappen in dezelfde winkel. Hetzelfde geldt voor 80 procent van de Nederlanders. “En tóch krijgt die minderheid van store switchers alle aandacht”, verzucht Jean-Jacques Vandenheede. “Onbegrijpelijk!” In zijn presentatie vanochtend tijdens het congres ‘What’s Going on in Retailing’ veegde Vandenheede de vloer aan met managers die hijgerig achter trends aanrennen.

 

“Het is hooguit turbulentie”, aldus de senior retail industry analyst van Nielsen Europe. “Als dat in het vliegtuig gebeurt, zegt de piloot fasten your seat belts en vliegt vervolgens gewoon verder totdat de turbulentie is verdwenen. Zo niet in de sector consumentenartikelen. Daar wordt élke trend geïnterpreteerd en moeten bedrijven erop reageren.”

Stabiel

Er zijn volgens Vandenheede teveel trends die klakkeloos worden overgenomen en herhaald. “Iedereen roept maar dat de consument steeds sneller moet beslissen en steeds vaker shopt, maar ís dat wel zo? Wij meten dat voor een aantal grote Europese markten het aantal shopping trips per vier weken al jarenlang een stabiel beeld geeft. Hetzelfde geldt voor de gemiddelde besteding per trip. Ook hoor je elk jaar dat er teveel winkels zijn. In Europa zijn sinds het jaar 2000 alleen maar meer hypermarkten en grote en kleine supermarkten bijgekomen.”

Paniek

Omzetverdeling naar format is nog zo’n misvatting, stelt Vandenheede. “De procentuele omzetverdeling per format ligt al dertig jaar vast. Uiteraard zijn er binnen formats verschuivingen, zoals kleine, inefficiënte supers die het loodje leggen, maar daarvoor komen dan weer andere winkels in de plaats. Vaak ook discounters. In hypermarkten zie je sinds een aantal jaren wél een behoorlijke teruggang. Daar is de omzet met 7 procent gedaald. Vandaar de paniek in dat segment en pogingen – met name door Carrefour – om meer sfeer en beleving in hypermarkten te brengen.”

Geen revolutie

Over online shopping wordt volgens de Nielsen-onderzoeker veel gesproken, maar op basis van gegevens van de Britse en Amerikaanse markt, toont Vandenheede aan dat online nog maar een heel klein deel van de consumenten in Groot-Brittannië en de VS aanleiding heeft gegeven om de aankoopgewoontes te wijzigen. “En dat terwijl online shopping al een jaar of 15 in de belangstelling staat”, zegt hij. “Ook deze ontwikkeling is heel geleidelijk. Er zijn geen revolutionaire processen aan de gang. Al die hypes en trends tonen aan dat de sector teveel bezig is met de golven op de zee. Maar als je vis wilt vangen zul je moeten weten wat er ónder het wateroppervlak gebeurt!”

 

– Pascal Kuipers, Alsano Communicatie

 

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN