RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Denis Pilet
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Goed nieuws voor retailers: “omnichannel is puur gezond retailverstand”

icon
RetailDossier9 januari, 2014

De virtuele wereld is geen andere wereld

Bart De Waele: “Wij zijn opgevoed met het idee dat ‘cyber space’ werkelijk een andere ‘space’ is, dat relaties en contacten via sociale media niet ‘echt’ zijn en dat op het internet surfen een activiteit op zich is. Dat komt omdat wij de opkomst van het internet hebben meegemaakt en we destijds nog de modem moesten aanschakelen om op dat internet te kunnen. Jongeren maken vandaag echter al geen onderscheid meer tussen ‘online’ en ‘offline’ of digitaal en fysiek.”

 

Die achterhaalde ‘mindset’ is volgens Bart De Waele ook wat ons ervan weerhoudt om echt omnichannel te gaan werken. “Men is het gewoon om in silo’s te denken, om te compartimenteren. De realiteit is echter dat we naar een ‘blended’ omgeving evolueren. Het digitale is geen wereld apart, het is ondersteunend in alle menselijke activiteiten. Bij het shoppen springen mensen zonder nadenken van folders naar online ‘peer reviews’, van de website naar de winkel.”

 

De grote uitdaging voor retailers is dan om hun fulfilment en logistiek adequaat aan te passen aan die gemengde realiteit. “Vaak komen mensen bij ons met de vraag om een webshop voor hen te maken. Ze staan er niet altijd bij stil dat het moeilijkste zich achter de schermen, in de back-office, afspeelt. Het slechte nieuws voor traditionele retailers is dat ze nieuwe, digitale kennis moeten opdoen, maar het goede nieuws is dat ze met hun retailkennis en ervaring daarbij al een heel eind komen.”


E-commerce is geen e-‘commerce’

Traditionele retailers kunnen volgens Bart De Waele ‘pure players’ perfect beconcurreren, zolang ze maar vertrekken vanuit hun eigen sterke punten en niet klakkeloos die van de e-tailers gaan imiteren. “Het is heus niet zo moeilijk. Waar de hele internetrevolutie eigenlijk om draait, is het opnieuw creëren van een 1-op-1-relatie tussen de verkoper en de klant. Dat zit de traditionele retailer natuurlijk al in het bloed. Hij moet de nieuwe tools en technieken nog wel leren, maar die shift naar het sociale (bijvoorbeeld via sociale media) heeft hij al onder de knie.”

 

Het is dan ook allemaal niet zo eng als het soms lijkt, beweert De Waele. “Dé trend van 2014 wordt ‘big data’. Dat is een duur woord, maar in de retail komt het gewoon neer op wat ik ‘closing the loop’ noem en dat komt eigenlijk grotendeels neer op CRM: begrijpen wat je klant verwacht, hem te woord staan overal waar hij dat wenst en hem een persoonlijke, aangepaste service bieden.”

 

Wanneer dat lukt, heeft een bedrijf het stadium van een mature digitale strategie bereikt, meent Bart De Waele. “Het gaat erom de inzichten die je verzamelt goed te gebruiken. Bijvoorbeeld: als op je site als brillenverkoper 100 mensen terechtkomen met de zoekterm ‘zonnebril’ en 100 mensen via de zoekterm ‘oogtest’, vervolgens 10 van elk naar je winkel komen, maar uiteindelijk niemand van die groep met als zoekterm zonnebril iets koopt, kun je daar heel wat uit leren. Niet alleen de online informatie is belangrijk (welke zoektermen hebben het meeste succes), maar ook de offline gegevens (niemand met als zoekterm zonnebril koopt) zijn cruciaal om alles samen tot de juiste conclusies te komen.”

 

“E-commerce is in dat opzicht ook een misleidend woord: je mag e-commerce niet afrekenen op de omzet die je uit de webverkoop haalt: de consument gebruikt webshops grotendeels voor research. De link leggen tussen de kanalen is dus cruciaal.”


Tablet shopping is een ‘must’

Wat qua conversiegraad wel ongelooflijk belangrijk wordt, is ‘tablet shopping’: “webshops doen het op tablets veel beter dan op pc. Onderzoek heeft uitgewezen dat dat psychologisch is: omdat men door het aanraakscherm van de tablet het gevoel heeft dat men de producten al aanraakt, wil men er minder snel afstand van doen. Het voelt een beetje alsof je het al hebt.”

 

Als je als retailer digitaal wil gaan, moet je dus zeker ook tablet shopping mogelijk maken. En die ‘moét’ onderstreept Bart De Waele zelfs nog eens: “er zijn momenteel nog heel wat barrières. Ten eerste zijn veel retailers nog niet klaar voor mobiel, maar ten tweede staan ook mobiele betalingen nog niet echt op punt.”

 

De evolutie naar mobiel is nochtans onvermijdelijk, meent de digitale marketeer, al is het wel even opletten geblazen met definities: mobiel heeft volgens De Waele niets te maken met het toestel. Mobiel betekent wél dat de consument onmiddellijk aan zijn behoefte kan voldoen, dat hij impulsief alle informatie kan krijgen die hij zoekt zonder daarvoor verschillende stappen te moeten doorlopen.

 

“Vooraleer wat men ‘mobile commerce’ noemt (smartphone apps, tablet shopping, …) echt mobiel wordt, moet het doorgaans nog veel versoepelen. Vergelijk het met als je in de jaren ’90 ergens naartoe moest rijden: je moest op Mappy de route uitstippelen, dat dan printen, dat papier in je auto leggen, … Nu stap je in de auto en via je GPS vind je frictieloos de route op het moment zelf. Dàt is wat ik bedoel met mobiel. Idem voor wie boeken wil kopen: je denkt aan iets, zoekt het op via de Amazon app, die brengt je meteen naar online reviews en als je wil bestel je ook ineens.”

 

 

Wil je weten wat Bart De Waele en nog tal van andere sprekers meer te vertellen hebben over omnichannel? Schrijf je dan NU in voor het RetailDetail Omnichannel Congres dat op 6 februari 2014 doorgaat in The Retail House in Antwerpen.

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN