RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Denis Pilet
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Decathlon: "Omnichannel is gewoon de klant goed bedienen"

icon
In bleed16 januari, 2014

Het wereldwijde web als lokale verankering

Decathlon ontwikkelt zijn online beleid per land: “De sportgewoontes verschillen heel sterk van land tot land. Als je in Portugal een Decathlon-winkel binnenkomt, staan daar veel golfsurfplanken. In België zie je heel weinig surfplanken, omdat er hier gewoon niet gesurft kan worden. Online geldt hetzelfde: het is belangrijk dat de juiste sporten de juiste visibiliteit krijgen op bijvoorbeeld de website. Ook prijzen zijn een lokaal gegeven.”

 

“Eén algemene website, die overal hetzelfde is en die niet aanpasbaar is aan de lokale behoeften, zou veel minder geschikt zijn voor de klanten. Er is daarom gekozen voor een standaardplatform, waarin toch ruimte is om lokale aanpassingen te doen.” Lokaal gestuurd, helpt het internet Decathlon ook in de omgekeerde richting: om zich lokaal te verankeren op locaties waar de keten nog niet fysiek aanwezig is.

 

“Momenteel verkopen we dankzij het internet al over heel België, of er nu een winkel aanwezig is of niet. Al zien we wel dat het vertrouwen sneller stijgt als er ook een fysieke winkel in de buurt is: de klanten kunnen zich daar beter voorstellen wat Decathlon is, hoe de service is, wie de medewerkers zijn… Online heb je als klant geen of veel minder een gezicht. We denken dus wel dat een winkel invloed op de webverkoop heeft.”

 

Winkelpunt blijft noodzakelijk

“Ook de lokale problematiek is belangrijk. Brussel is bijvoorbeeld een stad met ontzettend veel files en waar er ook meer mensen zonder wagen zijn, dus het is logisch dat daar de online verkoop gemakkelijker van de grond komt dan in een stad waar er geen mobiliteitsproblemen zijn en waar het grootste deel van de mensen wel een wagen heeft.”

 

Om online ook landen te gaan bedienen waar geen fysieke winkels zijn, zit Decathlon volgens Herman Van Beveren evenwel niet zozeer in de geschikte branche: “Er zijn vandaag veel pure online spelers en die hebben ook geen enkel winkelpunt, dus het kan eventueel wel, maar van de andere kant is het zo dat wij een aantal producten verkopen die onderhoud vergen. Een fiets ‘online’ onderhouden kan bijvoorbeeld nog steeds niet, dus dan is het toch heel praktisch om met die fiets naar de winkel te kunnen.”

 

In de huid van de klant kruipen

De stap naar omnichannel was voor Decathlon overigens gauw gezet: “Toen we begonnen zijn met online te verkopen, is er een aanpassing gekomen van het leveringssysteem, zodat we pakketten met één of twee producten zouden kunnen leveren bij de klanten thuis. Voor het omnichannelverhaal hebben wij voor de rest niets moeten aanpassen.”

 

“Het enige dat we gedaan hebben, is ons in de huid van de klant geplaatst. Een klant die bij ons koopt, online of offline, moet overal dezelfde service, prijs en uitleg krijgen. Die moet gewoon goed bediend worden. Dat is uiteindelijk alles”, vindt Van Beveren.

 

“Wiskundig is één plus één twee, economisch is online plus offline drie of zelfs meer. Daarmee bedoel ik dat als je online en offline goed met elkaar verweeft, het klantenvertrouwen gigantisch stijgt.” Vandaag wordt zo’n veertig procent van de bestellingen afgehaald in de winkels, de rest wordt thuis geleverd. Retours kunnen gewoon worden afgegeven aan het onthaal, de klant krijgt dan direct zijn geld terug.

 

Klant prefereert retailers met een “gezicht”

De topman waarschuwt wel voor wrevel tussen het bestuur en franchisenemers. “Als in een winkel een bepaalde vorm van concurrentie uitgestraald wordt, dan voelt de klant dat direct. Ik denk dat het belangrijk is dat je je in de huid van de klant plaatst en niet in de huid van de organisatorische problemen van een bedrijf.”

 

“Wij hanteren dezelfde prijzen online als offline. Het is dus niet zo dat we online omzet proberen te realiseren ten koste van offline of dat we offline omzet proberen te halen ten koste van online. Het ene dient om het andere te ondersteunen, het zijn geen concurrerende concepten.”

 

Ook voor retailers die mogelijk niet het schaalvoordeel van een internationale speler als Decathlon genieten, is omnichannel volgens Herman Van Beveren “nog de enige keuze, omdat de voordelen voor de klant zo groot zijn. Vroeger waren er online verkopers en offline verkopers, weinigen deden beide. Klanten kozen dan voor één van de twee. Als een klant echter de keuze heeft tussen een bedrijf dat zich enkel online of enkel offline positioneert en een bedrijf dat beide aanbiedt, dan denk ik dat de keuze snel gemaakt is. Zo is het heel eenvoudig om iets te ruilen of in contact treden met de winkels, ook al heb je online iets gekocht.”

 

Online dezelfde service als offline

Om de strategie ook effectief door te trekken op de winkelvloer, heeft Decathlon in zijn winkels specifieke afhaalpunten geplaatst. “We proberen die een prominente plaats te geven, zodat wie een bestelling komt ophalen ze snel terugvindt in de winkels. Ook zijn er plannen om producten die niet in de winkel aanwezig zijn onmiddellijk online te kunnen laten bestellen. Hoe dat concreet technisch zal worden ingevuld, is evenwel nog niet bepaald, temeer omdat binnenkort iedereen toch al een smartphone zal hebben en dus sowieso al online zal kunnen bestellen in de winkel.”

 

Toch zet de distributeur van sportartikelen vooral in op de omgekeerde beweging: online dezelfde ervaring bieden als in de winkel. “Op de website willen we hetzelfde gevoel van service geven als offline. Dat is niet gemakkelijk, want daar zijn natuurlijk geen mensen aanwezig, maar het is wel een reden waarom we ook veel vrijheid geven rond sociale media binnen ons bedrijf.”

 

Zo is er bijvoorbeeld een verkoopster in Antwerpen die geheel op eigen initiatief en met succes een Facebook-groep van gepassioneerde klanten rond paardensport heeft opgezet. “Wij proberen ons te bevinden waar onze klanten zich bevinden. Klanten zijn heel mondig en geven graag hun mening, en die mening is ook belangrijk voor ons. Sociale media zijn hiervoor erg geschikt.”

 

 

 

Wil je horen wat Herman Van Beveren en nog vele andere topretailers meer over omnichannel te vertellen hebben? Schrijf je dan NU in voor het RetailDetail Omnichannel Congres dat op 6 februari 2014 doorgaat in The Retail House in Antwerpen.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN