RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De toekomst van Ahold is online

icon
RetailDossier20 januari, 2014

Online houdt Ahold recht

Ahold USA heeft in het vierde kwartaal slecht gepresteerd en in Europa moet Ahold het vooral hebben van online omzetgroei bij Albert.nl en bol.com. E-commerce is echter ’tricky business’, want het business model is nog niet bewezen.

 

Zowel in de Verenigde Staten als in Europa is er Ahold veel aan gelegen om de online toevoerketen goed op poten te krijgen: een efficiënt systeem waar de internetbestellingen in volledig geautomatiseerde distributiecentra worden klaargemaakt voor bezorging aan huis of – en dat heeft Ahold het liefst – het ophaalmoment in een van de afhaalpunten.

 

Automatisering en de klanten die zelf de bestellingen ophalen, zullen de angel uit de kostenstructuur van online moeten halen. Loonkosten en complexiteit hebben immers een funeste uitwerking op het rendement van online. Op het EFMI Najaarscongres in 2012 realiseerde Ahold-bestuurslid Sander van der Laan zich terdege dat online omzet nog geen online winst betekent, maar ook toen sprak hij zijn volste vertrouwen uit in het uiteindelijke succes van online.

 

Dat is voor Ahold van harte te hopen, want in de offline kernactiviteiten waait de tegenwind, al zijn door het succes van ‘simplicity’ – een van de strategische pijlers die voortdurende kostenefficiëntie inhoudt – de resultaten onder de streep nog net te compenseren. Hoewel Ahold volhoudt dat dit een structureel proces is, kan de retailer niet om het feit heen dat je op een gegeven moment meer effect sorteert door succes aan de opbrengsten-kant dan bij de kosten. Online ligt aan beide zijden van de Atlantische oceaan dan ook de grote uitdaging voor Ahold.

 

Europese reorganisatie

Ondertussen kondigt het bedrijf voor de Europese activiteiten een reorganisatie aan, waarbij de (vooralsnog) niet verkochte operatie in Tsjechië rechtstreeks onder supervisie van CEO Dick Boer komt en COO Sander van der Laan zich met zijn team helemaal kan richten op de uitbouw van het merk Albert Heijn in Nederland, België en Duitsland.

 

In Nederland staan de resultaten echter onder druk en woedt nog altijd de veenbrand in de relatie met de Albert Heijn-franchisers, een hardnekkig dispuut dat maar blijft voortwoekeren. Bovendien blijft de negatieve prijsperceptie van Albert Heijn de retailer parten spelen: net nu C1000 wordt uitgerangeerd, ontstaan er nieuwe luizen in de pels – waarvan Lidl de grootste is.

 

Duitsland is vooralsnog een experiment, maar in België – waar de formule een beter prijsimago heeft en meer voldoende ruimte voor verdere groei van de winkeloperatie – heeft Albert Heijn meer lucht. Het scenario voor Albert Heijn is, zoals Dick Boer zei in zijn toelichting op de herstructurering van Ahold Europe, dat de keten zal veranderen in een omnichannel retailbedrijf. Daarbij wordt de online business net zo belangrijk als de traditionele winkeloperatie. Uitdagend, maar ook riskant…

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN