RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

The Kase mikt op 15 Belgische winkels in drie jaar

icon
In bleed23 januari, 2014

Smartphonehoesje ter plaatse bedrukt

The Kase – verwijzend naar “the case”, het Engels voor doosje – maakt en verkoopt beschermcases en sierhoezen voor smartphones en tablets in allerlei materiaal, gaande van onder meer hout, plastic, leder en rubber tot metaal. Klanten kunnen voor het uitzicht van hun case of hoes kiezen tussen een prêt-à-porter-versie en een persoonlijk ontwerp. In de winkel wordt het gekozen ontwerp meteen op het gewenste materiaal afgedrukt.

 

Naast hoesjes en beschermcases bieden de boetieks van The Kase ook nog accessoires aan, zoals koptelefoons en oortjes, geluidsversterkers, designopladers en juwelen voor smartphones. Enkele hiervan kunnen overigens ook worden gepersonaliseerd.

 

“Potentieel is erg groot”

“We merken dat zowat iedereen in onze winkels komt. Er is een goede spreiding, zowel qua leeftijd, als qua sociaal profiel. Jongeren willen vooral een humoristische aankleding van hun smartphone of tablet, ouderen willen er een foto van hun kleinkinderen op”, aldus Lauga. Een bijkomende doelgroep zouden ondernemingen kunnen zijn die hun werknemers of hun relaties een eigen beschermhoes voor hun smartphone of tablet gunnen. “We kunnen hen een ideaal relatiegeschenk bieden”, aldus nog Lauga.

 

Volgens Lauga is er trouwens een groot potentieel voor zijn aanpak: in België heeft al 28% van de bevolking een smartphone. In het eerste semester van 2013 gingen meer dan 1,1 miljoen nieuwe toestellen over de toonbank, wat een kwart meer was dan in dezelfde periode een jaar eerder. De verkoop van het aantal tablets groeit nog sterker: in vergelijking met 2012 was er vorig jaar sprake van een verdubbeling.

 

Doel: 3000 winkels tegen 2023

The Kase ging in december 2012 met vijf winkels van start in Frankrijk als initiatief van de families Rosenblum (de oprichters van de webwinkel Pixmania) en Barthes (oprichters van een keten voor de verkoop van mobiele telefonie). Intussen staat de teller bij The Kase al op zo’n 120, want naast Frankrijk is de keten nu ook actief in Duitsland, België, de Verenigde Staten, Singapore en Hongkong. Tegen 2023 wil het concern dan ook 3000 à 5000 verkooppunten tellen, waarvan een derde in Azië. Voorts staat ook Australië met stip genoteerd.

 

The Kase koos van bij de start trouwens voor een combinatie van fysieke winkels en online: “De consument kan zijn foto of zijn ontwerp via internet uploaden en vervolgens zijn hoes in de winkel afhalen. Of hij kan ze laten leveren aan huis. In dat laatste geval komen er in België wel 4,90 euro verzendingskosten bij.”

 

In België focus op winkelcentra

Lauga nam de licentie op The Kase voor België en Luxemburg en wil hier een eigen netwerk van winkels uitbouwen in eigen beheer. Daarbij denkt de Belgische licentiehouder voor zijn nieuwe vestigingen in de eerste plaats aan de winkelcentra, zoals Waasland Shopping, Woluwe, Westland en zo meer. Voor deze zomer is alvast een nieuw filiaal gepland in winkelcentrum L’Esplanade in Louvain-La-Neuve.

 

Qua steden wil hij aanwezig zijn in onder meer Antwerpen, Brussel, Gent, Luik en Namen. Als beoogde oppervlakte rekent The Kase op boetieks van 30 à 70 m². “Het moeten volwaardige winkels zijn”, klinkt het.

 

Shop-in-shops op termijn mogelijk

Voor een shop-in-shopformule wordt in eerste instantie niet gekozen: “We hebben ruimte nodig om onze bedrukkingsmachines te zetten. Dat is moeilijk als je dat in een andere winkel moet gaan doen. Op termijn sluiten we het concept van shop-in-shops echter niet uit. Die zullen zich dan wel moeten focussen op de verkoop van prêt-à-portermodellen, die dus niet meer ter plaatse bedrukt moeten worden”, aldus Lauga.

 

De eerste ervaringen zijn positief: “We zijn in Wijnegem goed kunnen starten met de week van de herfstvakantie. Daarna hadden we een sterke Kerst- en Nieuwjaarsperiode, die boven verwachting was. En ook bij het begin van het nieuwe jaar loopt het goed.” Drie klanten op de vier kozen voor een gepersonaliseerde hoes of case met een eigen ontwerp.

 

Aanbod volgt de seizoenen

“Of consumenten hun gekozen ontwerp vaak willen vervangen, weten we nog niet. Daarvoor is onze ervaring nog te kort. Internationaal zijn we nog maar een goed jaar actief. Wel willen we hen die aanleiding geven: net als in de modesector zullen we werken met seizoensaanbiedingen. We zullen speciale collecties voor de prêt-à-porter hebben met Valentijn, met Kerst en bij evenementen, en werken daarvoor samen met ontwerpers uit de hele wereld.”

 

Voor de keuze van de pret-à-porter doet The Kase overigens een beroep op het publiek. Ontwerpers, fotografen en schilders mogen hun werken posten op de website van de keten, waarna de bezoekers kunnen stemmen. De ontwerpen met de meeste stemmen gaan nadien in serieproductie en per verkocht exemplaar ontvangt de ontwerper nadien een vergoeding.

 

Dat Lauga geregeld verwijst naar de modesector is niet toevallig, want voor zijn activiteit als licentiehouder bij The Kase werkte de Fransman onder meer als directeur retail voor Celio, als directeur retail voor Levi Strauss in Europa en het Midden-Oosten en als algemeen directeur van Karen Millen voor Europa. “Ik wou een concept dat levensvatbaar was en dat dicht bij de modewereld zou staan”, aldus Lauga.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN