RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jef Colruyt: “Vroeg of laat eet Albert Heijn Delhaize op”

icon
Food5 juli, 2021

Ondanks een dalend marktaandeel gelooft Colruyt in een relance na corona. De toenemende samenwerking tussen Albert Heijn en Delhaize deert de marktleider nauwelijks. Over een mogelijke fusie met Jumbo houdt topman Jef Colruyt zich op de vlakte.

 

“Wat blijft er straks nog van Delhaize over?”

In een opmerkelijk interview met De Standaard spreekt CEO Jef Colruyt Europese en zelfs wereldwijde ambities uit voor z’n energie-activiteiten, maar in retail ziet hij enkel voor onlineapotheek Newpharma Europees potentieel. Dat in België het marktaandeel van de Colruyt supermarkten onder druk staat, heeft vooral met corona te maken, zegt de topman: Colruyt heeft minder buurtwinkels en miste de nachtwinkels als klanten. Hij denkt dat de marktleider weer terrein kan nemen als alles opnieuw op gang komt.
 

Dat concurrenten Albert Heijn en Delhaize intussen samen pijlen afvuren en steeds nauwer samenwerken, verontrust de CEO niet. “Wat blijft er straks nog van Delhaize over? One eats the other, sooner or later… De vraag is of wij daar als full range discounter veel last van hebben. We voelen dat even, maar na een jaar is die impact weg. Maar hoe ver kan Ahold gaan zonder zijn andere keten, Delhaize, te ondergraven? Tenzij het de bedoeling is om nog iemand uit de markt te duwen.”

 

“Nederlanders zijn goed in perceptie”

Jef Colruyt wijst erop dat Jumbo en ook Albert Heijn gemiddeld wel 7 tot 8 procent duurder zijn dan Colruyt Laagste Prijzen. “Nederlanders zijn goed in perceptie en wij zijn daar te bescheiden in.”
 

Op de suggestie van de krant dat een fusie van de retailtak van Colruyt met die van Jumbo een stevig verhaal met familiaal gedeelde waarden zou kunnen plaatsen tegenover Ahold Delhaize, wil de topman niet ingaan: “Ik snap uw rationale, maar ik ga daar niets op zeggen, als u dat goed vindt.” Maar wanneer de journalist aandringt met de vraag “Nederlanders hebben het graag voor het zeggen, maar uw familie wil de sleutels nog niet afgeven en die van Jumbo ook niet?” reageert hij met een droog “U zegt het zelf.”

 

“Dit jaar beslissing over thuisbezorgen”

Jef Colruyt gaat in het interview ook in op het groeiende belang van online in voeding. Afhaaldienst Collect&Go kende een groei van minstens 50 procent, en die zet voorlopig door. “Gaat de komende jaren 10 procent van de boodschappen zo gebeuren? We kijken of we in de grootsteden het netwerk strakker moeten invullen. Er liggen oplossingen in de schuif.”
 

Tegen eind dit jaar belooft Colruyt een beslissing over thuisbezorgen, een project dat voorlopig nog in de testfase zit, maar in het zakenmodel van snelle koeriers als Gorillas of Deliveroo gelooft de topman niet, omdat het weinig toevoegt aan de markt en moeilijk rendabel te krijgen is. Collect&Go mikt typisch op tweeverdieners die hun lijst met boodschappen op woensdag plaatsen, om ze zaterdag af te halen. De gemiddelde besteding bedraagt 60 euro.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN