RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Omzet handel staat onder druk, maar kosten stijgen

icon
Algemeen17 maart, 2014

Vooral non-food heeft het lastig

Met het algemene consumptiepeil gaat het de goede kant uit: globaal genomen nam de private consumptie in België in 2013 met 0,6% toe, terwijl er op dat vlak in 2012 nog een krimp met 0,3% te zien was.

 

Toch was lang niet iedereen tevreden: zo zag de non-food zijn omzet in 2013 met 0,4% teruglopen, zegt Comeos. De elektroverkopers keken daarbij aan tegen een minverkoop van 1,3%. en in de modesector bedroeg de terugval zelfs 3,9%.

 

Discounters doen goede zaken

De voedingshandel scoorde gelukkig beter: hier steeg de omzet in 2013 met 0,8% in volume en met 3,6% in geld. Dit maskeert echter uiteenlopende onderliggende tendensen, want de kleine supermarkten verloren liefst 4% marktaandeel. De discounters deden het dan weer veel beter en stegen met 4,5%.

 

Die opmars van de discounters sluit aan bij de vaststelling dat de huismerken nu al 34,8% van de markt naar zich toetrekken, wat drie keer zoveel is als in 1985. “De consument is bang voor de crisis. Hij koopt zeer voorzichtig en prijsbewust. Wat hij niet nodig heeft, wordt voorlopig niet gekocht”, aldus handelsfederatie Comeos.

 

Het voordeel van deze situatie is de lage inflatie, die in 2013 maar met 1,1%steeg. In 2012 was dit nog 2,8% en het jaar voordien bedroeg de inflatie zelfs nog 3,5%. Voor 2014 wordt op een peil van 0,9% gerekend. De shopindex, die de evolutie van de prijzen in de winkels weerspiegelt, volgt dezelfde trend.

 

Hogere huurprijzen baren winkeliers zorgen

Intussen kijkt de sector wel aan tegen fors gestegen kosten. “De huurprijzen kenden de jongste tien jaar verhogingen tot 68% voor de A-locaties in de stadskernen. Ze lopen er nu op tot 1.800 euro per vierkante meter en per jaar. In de stadsrand werden verhogingen tot 46% opgetekend, waardoor er prijzen worden betaald tot 170 euro per vierkante meter en per jaar”, stelt Comeos vast.

 

Begin 2014 bleven daardoor nog 84.771 winkels over, daar waren dat er begin 2009 nog 89.924 waren. Voor het vijfde opeenvolgende jaar was er dus een daling van het aantal bezette verkooppunten. 

 

Ook de leegstand van de winkels loopt ondertussen verder op: er staan nu liefst 18.171 winkelpanden leeg, 8% meer dan begin 2013. Wellicht speelt evenwel ook de opmars van e-commerce hierin een rol, want het marktaandeel van de internethandel bedraagt volgens Comeos nu al 5%. In 2013 is de elektronische verkoop met 20% gestegen.

 

Loonkosten hoog, maar 2014 oogt beter

Voorts wegen ook de loonkosten steeds zwaarder door: gedelegeerd bestuurder Dominique Michel noemt de loonkosten in de retailsector in ons land 20% hoger dan in de buurlanden. “Die situatie zorgt er onder andere voor dat er vorig jaar 2.685 jobs sneuvelden in de sector. Dat is uniek voor de handel. Zelfs na de crisis van 2008 slaagden we er nog in netto jobs te creëren. Nu zijn we in anderhalf jaar tijd bijna 4.000 banen kwijt”.

 

Desalniettemin oogt 2014 alweer beter dan vorig jaar: verwacht wordt dat de private consumptie in ons land dit jaar met 1,3% zal aantrekken. Die groei is dubbel zo sterk als die van 2013. De spaarquota van de Belgische gezinnen zou daarbij dalen van 15,2% naar 15,1%.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen8 december, 2025
    Poundland sluit nog eens veertien vestigingen

    De Britse discounter Poundland gaat nog eens veertien winkels sluiten en is er van start gegaan met opruimingsverkopen. Dit voorjaar werd de keten overgenomen door een Amerikaanse saneerder, tientallen winkels gingen deze zomer al dicht.

  • icon
    Algemeen8 december, 2025
    30.000 klachten van consumenten bij FOD Economie

    De Belgische FOD Economie kreeg dit jaar al meer dan 30.000 meldingen van consumenten, een stijging met 13%. Vooral online aankopen blijven voor problemen zorgen: bijna een derde van alle meldingen gingen over transacties via het internet, met frauduleuze webshops als grootste boosdoener.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN