RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

IJsboerke wil extra beleving rond merk creëren

icon
RetailDossier24 maart, 2014

Twee complementaire merken

IJsboerke uit Tielen werd een jaar geleden overgenomen door branchegenoot Glacio uit het naburige Beerse.  “We waren erg complementair, zowel qua productengamma als qua afzetmarkten. IJsboerke staat vooral sterk in België en het is nu ook actief in Nederland, Glacio is hoofdzakelijk exportgericht, met focus op Azië. En waar IJsboerke op het grote middensegment is afgestemd, kiest Glacio vooral voor een luxepropositie. Bovendien piekt de verkoop van IJsboerke in de zomer en die van Glacio in de winter”, aldus Janssen.

De belangrijkste afzetmarkt voor Glacio is immers Japan: daar werd vorig jaar 6 à 7 miljoen euro omzet gehaald. Ook elders in Azië staat het merk goed aangeschreven: zo werd in Hongkong zelfs een eerste Glacio-shop geopend. “De bedoeling is om de komende jaren tientallen shops in Azië te openen”, aldus Janssen. Om dit te realiseren zal Glacio werken met een masterfranchising, waarbij een partnerbedrijf de franchising voor een land op zich neemt.

 

Omzet gaat 20 procent hoger

De tandem Glacio-IJsboerke was in 2013 al goed voor een omzet van 70 miljoen euro. Voor dit jaar wordt een verkoopcijfer van 90 miljoen euro beoogd; uitgedrukt in volume wordt een stijging verwacht van 30 miljoen liter ijs naar meer dan 40 miljoen liter.

 

IJsboerke, dat in 2015 80 jaar zal bestaan, wordt nu nog uitsluitend verdeeld via retail en horeca. De befaamde thuislevering werd afgestoten. “De vrouwen zijn overdag niet meer thuis. Bovendien heb je overal supermarkten”, aldus Janssen.

 

Het roomijsmerk is immers al aanwezig in 98% van de supermarkten, alsook in 4.500 horecazaken. Om de omzet in die kanalen verder op te drijven, zet het merk onder meer in innovaties en partnerschappen. “Vandaag kan je niet meer alleen in de wereld staan, je moet allianties aangaan”, zegt topman Janssen.

 

Zo brengt de onderneming kleine roze ijshoorntjes met K3 op de markt. Ook rond andere figuren van Studio 100 (Bumba, Maya de Bij, Kabouter Plop, Piet Piraat, Wicky De Viking en Dobus) en de VRT (Kaatje) werden ijsproducten ontwikkeld. Voorts wordt ook ijs in kleine verpakkingen op de markt gebracht: binnenkort liggen in de supermarktrekken vier vlootjes van 200 ml met producten die normaal in dozen van 1 liter of 2,5 liter zitten.

 

Meer aandacht voor sociale media en acties

“We moeten het merk meer doen leven”, aldus Janssen. Zo wil het bedrijf acties voeren in de retail rond de wielersport. IJsboerke is na vele jaren afwezigheid weer in het wielerpeloton opgedoken, nu als co-sponsor van de professionele ploeg Lotto-Belisol.

 

Nog is het de bedoeling dat ‘buzz’ wordt gecreëerd via sociale media en internet. Zo werd een nieuwe website opgezet en is het bedrijf meer actief op Facebook. Het aantal likes ging daardoor al van 4.300 naar 50.000. Recentelijk werd ook een Twitter-account opgestart.

 

Om die grotere dynamiek kracht bij te zetten, werd ook het logo aangepast. Het ‘ijsboerke’ dat voorbij de ijsbergen wandelt, werd daarbij vervangen door een ‘ijsboerke’ dat aan het werk is.

 

‘Time to market’ nog nooit zo kort

Om op de markttrends te kunnen inspelen, heeft Glacio-IJsboerke bovendien de beschikking over 27 productielijnen. “Die laten ons toe om soepel om te schakelen indien gewenst. De ’time to market’ is nog nooit zo kort geweest als vandaag.”

 

De laatste productielijn werd door het bedrijf in eigen beheer gebouwd. “Dat liet ons toe om snel te gaan. Bovendien is het een pak goedkoper.” Een externe aankoop zou 6 miljoen euro hebben gekost, het bedrijf bouwde ze voor 1 miljoen euro. Ze dient om een contract voor 200 miljoen ijspralines per jaar te kunnen honoreren.

 

Bij de tandem Glacio-IJsboerke werken zo’n 425 mensen. Bedoeling is om uit te breiden naar 500 werknemers. Het roomijs van IJsboerke wordt overigens gemaakt op basis van room, bij Glacio gebeurt de productie met boter.

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN