RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
  • Bedrijven MakroMetro
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Metro ontkent beslissing over toekomst Belgische tak

icon
Food26 januari, 2022

In het Duitse Düsseldorf hield Metro zonet een persconferentie over zijn toekomstvisie. De groep gaat voor groei via groothandel en e-commerce, maar lost nog niks over de toekomst van de Belgische tak.

Groothandel als groeistrategie

Metro presenteerde op de persconferentie zijn nieuwe groeistrategie. Daarvoor hielden ze een heuse Capital Markets Day, een groots opgezet hybride event met wel zeven sprekers uit het directiecomité. Het bedrijf ziet internationaal grote groeikansen en zet meer dan ooit in op groothandel en e-commerce.

De totale omzet moet tegen 2030 meer dan veertig miljard euro bedragen, de EBITDA meer dan twee miljard. Om de winstgevendheid te verhogen, mikt de retailer op een groter aandeel aan huismerken, een kleinere keuze per soort artikel en een eenvoudigere presentatie in de winkels. Zo zou meer dan de helft van de producten gewoon op palletten verkocht worden.

Online wil Metro groeien door zijn webshop open te stellen voor externe verkopers en het platform met ongeveer twee markten per jaar uit te breiden. Het afgelopen jaar verviervoudigde de online omzet van Metro al, mede dankzij het succes van de externe verkopers in de twee landen waar het nieuwe online platform al operationeel is. Daar maken ze immers al zowat de helft van de totale verkopen uit.

“Tevreden met winkels”

De Duitsers zijn tevreden over hun bestaande winkelnetwerk: “We hebben een aantrekkelijk en goed gebalanceerd winkelportfolio. Van die winkels maken we multichannel-hubs van waaruit we onze lokale klanten beleveren”, zei COO Rafael Gasset. Daarin zou ook de toekomst voor de Belgische winkels kunnen liggen, die vaak goed gelegen zijn om als fulfilmentcenter te dienen. Een beslissing tot sluiting van de Belgische (en Indische) tak is er immers zeker nog niet, zegt CEO Steffen Greubel.

Metro gaat ook prat op enkele geslaagde transformatieprocessen. In Roemenië realiseerde de groep een ommekeer door de complexiteit te reduceren, de prijszetting te verbeteren en de productiviteit te verhogen. In Italië – meer bepaald in Milaan – levert een sterkere focus op bezorgen vanuit aparte hubs vruchten af. In Spanje lanceerde de groep een succesvol getrouwheidsprogramma, MakroPlus, dat nu wordt uitgerold naar meer landen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food18 december, 2025
    ALDI beëindigt 2025 met 496 supermarkten in Spanje

    Aldi Spanje sluit 2025 af 496 supermarkten na de toevoeging van 28 nieuwe winkels. De retailer breidt tegelijk zijn logistiek uit. Meer dan 7,8 miljoen Spaanse huishoudens kopen inmiddels bij de discounter.

  • icon
    Food18 december, 2025
    Brexit was klap voor Britse voedselsector: uitvoer naar EU kromp met kwart

    De export van voeding en dranken van het Verenigd Koninkrijk naar de Europese Unie is de afgelopen vijf jaar met 23,4% teruggevallen in vergelijking met de vijf jaar vóór Brexit, zegt de Britse federatie van voedingsproducenten FDF.

  • icon
    Food18 december, 2025
    Campari stoot Averna-likeur af

    De Italiaanse Campari-groep gaat verder met het afslanken van zijn portfolio: de sterkedrankenproducent verkoopt de merken Averna (amaro) en Zedda Piras (mirto) aan de Illva Saronno-holding, bekend van hun amaretto. De deal van 100 miljoen euro omvat de merken, productiefaciliteiten en een deel van het personeel.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN