RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jumbo snoeit aan top voor “volgende fase”

icon
Food24 februari, 2022

Jumbo schrapt zijn raad van bestuur en hervormt de directie ingrijpend. De Nederlandse supermarktgroep wil met een eenvoudigere structuur beter kunnen inzetten op de winkel van de toekomst, overnames én e-commerce.

 

CFO en CCO stoppen

Jumbo heeft een nieuw meerjarenplan klaar, en dat moet vooral de toplaag van het bedrijf leniger maken. De huidige raad van bestuur houdt op te bestaan, maar huidige bestuurders Colette Cloosterman-van Eerd en Ton van Veen krijgen wel een zitje in de overkoepelende raad van commissarissen. In die rol hoeven ze geen dagelijkse operationele taken meer te vervullen, maar zullen ze zich toeleggen op meer strategische vraagstukken.

 

Ton van Veen stopt bijgevolg als CFO, maar zal vanuit de raad van commissarissen toezien op de “ontwikkeling van HEMA, de samenwerking met Gorillas en mogelijk nieuwe acquisities”. Colette Cloosterman-van Eerd (nu CCO) gaat zich dan weer toespitsen op het ontwikkelen van een winkelconcept van de toekomst en op duurzaamheid.

 

Nieuw directieteam

De dagelijkse leiding komt in handen van een nieuw directieteam: vanaf 28 maart is Frits van Eerd CEO van het familiebedrijf, met verder nog Cees van Vliet (Operatie), Frances Franken (Commercie), Ralph Bertrand (Formule), Tim Hehenkamp (Tech & Data), Claire Saes (HR) en Peter van Erp (Finance). De hervorming zou ook gevolgen hebben voor andere lagen in de organisatie.

 

“Met deze aanpassingen gaan we bij Jumbo een volgende fase in”, zegt topman Frits van Eerd: “We hebben ons in relatief korte tijd opgewerkt tot een financieel gezonde organisatie met een sterke marktpositie. Dit willen we niet alleen vasthouden, maar ook verder uitbouwen.” Ook ziet de familie het foodretaillandschap snel veranderen. Om daarop te kunnen reageren is een “robuuste, ondernemende organisatie met korte lijnen en een eenduidige aansturing” nodig.

 

Nieuwe wegen online

De volgende fase moet er onder meer op het gebied van e-commerce komen. Online is Jumbo – op Albert Heijn na de grootste supermarktketen van Nederland – immers niet de onbetwiste nummer twee, geeft Ton van Veen te kennen aan het FD. Websupermarkt Picnic is op dat vlak een te duchten rivaal. Jumbo wil dus meer gaan investeren in onlineboodschappen, zeker nu de retailer merkt dat consumenten niet bereid zijn om bij te betalen voor thuislevering. Het bedrijf bekijkt daarom andere modellen, zoals abonnementsformules en gratis levering op bepaalde momenten.

 

Om uit de kosten te komen, gaat de foodretailer ook met data aan de slag: net zoals steeds meer supermarktbedrijven hoopt Van Veen inkomsten te halen uit online advertenties en door klantendata te verkopen aan leveranciers. Eerder lanceerde Carrefour zo ook het Link-platform.

 

De samenwerking met Gorillas is nog een manier om online te groeien. Jumbo overweegt om de opslagruimtes van supermarkten open te stellen als ‘dark stores’ voor de flitsbezorger, nu verschillende steden nieuwe magazijnen verbieden wegens overlast. Het Nederlandse familiebedrijf hoopt de jonge snaken van Gorillas bovendien een beetje “op te voeden”.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    [Filet Pur] Straffe stoot!

    Het slechte kerstrapport van de fiere marktleider is slechts een verwaarloosbare hobbel op de snelweg naar de totale overwinning, als we het met ons beperkte denkraam allemaal goed begrepen hebben. Filet Pur breekt zich het hoofd.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN