RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Adidas blijft geloven in dubbelcijferige groei dit jaar

icon
Mode9 maart, 2022

Ondanks de boycot in Rusland, de oorlog in Oekraïne en aanhoudende problemen in China, gelooft Adidas dat het een goed jaar wordt. De omzet zal tot 13% stijgen, ook al kan de stopzetting in Rusland zo’n 250 miljoen euro gaan kosten.

 

Hoge prijs voor Chinees katoen

Adidas is klaar voor 2022: Reebok is de deur uit, dus kan het sneakermerk nu voor zichzelf gaan zorgen. De resultaten van vorig jaar boezemen het Duitse merk alvast vertrouwen in. In 2021 ging de verkoop er met 15% op vooruit, de winst vervijfvoudigde zelfs bijna. Waar de nettowinst in 2020 wegsmolt tot 443 miljoen euro, kwam die nu op ruim 2,1 miljard euro uit. Door de toegenomen vrachtkosten en het tekort aan zeecontainers viel de brutomarge met 50,7% wel lager uit dan verwacht (52%).

Het belangrijke vierde kwartaal was nochtans geen hoogvlieger. De omzet steeg toen met slechts 3%, vooral door de mondiale problemen met de toeleveringsketen en door een boycot in China. Net als een aantal grote andere merken, zoals H&M en grote rivaal Nike, kreeg Adidas in China de wind van voren toen het de katoenimport uit de Chinese regio Xinjiang in de ban deed. Westerse rapporten stelden aan de kaak dat Oeigoeren daar in strafkampen aan het werk worden gezet, maar Chinese consumenten protesteerden hevig.

Consumenten en onlineretailers wendden zich massaal tot merken van eigen bodem, zoals Anta Sports and Li-Ning, die er net een punt van maakten om wel “lokaal katoen” te blijven gebruiken. Twee kwartalen op rij daalde de Chinese verkoop van Adidas bijgevolg met zo’n 15%, in het vierde kwartaal zelfs met 24%. Om het tij te keren heeft de Duitse groep nu een nieuwe topman aangesteld in China, weet de Financial Times.

 

1% van alle omzet kwijt aan oorlog

Het zelfvertrouwen van Adidas is opvallend, want het Duitse sportmerk geeft tegelijk toe dat het jaar extra onzeker is gestart. Samen met veel andere Westerse merken, stopt Adidas tijdelijk de verkoop in Rusland naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne. Het merk budgetteert nu al dat die terugtrekking 250 miljoen euro – of 1% van alle omzet – kan gaan kosten.

Toch gaat de sneakerfabrikant nog uit van een omzetgroei tussen 11 en 13% dit jaar. De brutomarge zal naar verwachting tussen 51,5 en 52% uitkomen, terwijl de operationele marge rond de 11% zal liggen. Ook de winst moet dit jaar met dubbele cijfers groeien.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN