RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Parfuma de parfumeriezaak van de toekomst vormgeeft

icon
Schoonheid/verzorging5 april, 2022

In Hove opende Parfuma vorig jaar een derde zaak: een luxueuze belevingswinkel die in niets lijkt op de klassieke parfumerie. De retailer speelt complexloos zijn eigen identiteit uit en is helemaal klaar voor een naadloze omnichannelaanpak.

 

Naar 50% online

Parfuma is een bekende naam in het Antwerpse: het familiebedrijf bestaat al vijftig jaar en heeft druk bezochte winkels in het centrum van Antwerpen en in Wijnegem. Vorig jaar kwam daar een derde vestiging bij, in Hove. De ligging langs een drukke gewestweg ten zuiden van Antwerpen is atypisch voor een parfumerie: dit is een echte bestemmingslocatie.

 

“We voorzien dat e-commerce tegen 2030 zowat 50% van onze omzet zal vertegenwoordigen,” vertelt Caroline Breckpot, die de zaak runt samen met haar broer Benoît. “Daarom gingen we op zoek naar een nieuwe locatie voor onze kantoren en logistiek. Het was niet langer haalbaar om pakjes te verzenden vanuit onze Antwerpse winkel.”

 

Het pand in Hove diende zich aan als een mooie opportuniteit, niet alleen als distributiecentrum maar ook voor een derde winkel: “We zien dat een deel van onze trouwe klanten niet meer naar Antwerpen komt omdat de stad moeilijker bereikbaar is geworden met de auto. Hier kan je voor de deur parkeren. We hopen ook een nieuw publiek te bereiken, uit de regio Mechelen-Brussel.”

 

Helder, strak, lichtgrijs

Veel parfumeriezaken ogen kleurrijk tot zelfs schreeuwerig, omdat parfummerken graag uitpakken met hun eigen huisstijl. In Hove pakt Parfuma het radicaal anders aan: de retailer gaat resoluut voor zijn eigen merkidentiteit in een heldere en strakke winkel waarin lichtgrijs de toon zet. “Het is een test. Eén gevolg is wel dat enkele bekende merken hier niet in meestappen, maar anderzijds kunnen we ook uitpakken met exclusieve merken. Als alles goed loopt, gaan we ook onze winkel in Wijnegem dit najaar verbouwen naar het nieuwe concept.”

 

Samen met PUUR Interieurarchitecten koos Parfuma voor een wat industriële look en een overzichtelijke winkelindeling met duidelijke looproutes langs de verschillende winkelzones. Een doorlopende ledverlichtingstube aan het plafond is een echte eyecatcher, net als de massieve ronde zuil bij de ingang die als wastafelmeubel dienst doet. Op maat gemaakte interieurelementen met afgeronde hoeken scheppen eenheid in de vormgeving. “We ontdekten PUUR online en het klikte: zij stonden open voor onze wensen, en wij voor hun voorstellen. Uiteindelijk nam de ingrijpende verbouwing maar drie maanden in beslag.”

 

Offline en online zijn één

Parfuma beperkt zich niet tot het verkopen van huidverzorging, haarverzorging, parfums, cosmetica en voedingssupplementen, maar maakt ook het verschil met advies, kuren en huidbehandelingen. Dit is naast een winkel ook een schoonheidscentrum. In de winkel bevinden zich tafels voor make-up coaching, achter de winkelruimte bevinden zich cabines voor huidverbeteringsbehandelingen.

 

Bovendien zet de retailer vol in op e-commerce. Achter de verkoopruimte van zowat 300 m² bevindt zich een stockageruimte van nog eens 500 m², met de voorraad van 13.000 referenties. Van hieruit worden de winkels beleverd en de e-commercebestellingen klaargemaakt.

 

Al in 2009 lanceerde Parfuma – als één van de eersten in zijn sector – een webshop. Die kreeg een grondige update: “Twee jaar geleden hebben we een nieuw ERP-systeem geïnstalleerd. De webshop en de winkels vormen nu één geheel. Klanten zien online ook de historiek van hun offline aankopen. We hebben één spaarsysteem, en voeren dezelfde prijzen en promoties online en offline. Er is geen verschil.” Binnenkort zal Parfuma overigens ook aanwezig zijn op de marktplaats van INNO.

 

Hoge conversie

De nieuwe winkel opende in oktober. De eerste vaststellingen? “In Antwerpen en Wijnegem hebben we meer funshoppers, naar deze winkel in Hove komen de klanten heel bewust. Ze gaan dan ook zelden met lege handen weer naar huis, de conversie en het gemiddelde mandje liggen hier hoger. Vaak boeken mensen ook een afspraak voor een huidanalyse of make-upadvies. We kunnen hier tijd voor hen maken. We hebben nog wel wat werk aan onze lokale naambekendheid en aan de zichtbaarheid van de winkel.”

 

Meer weten over de bijzondere aanpak van Parfuma en de retailvisie van interieurontwerper PUUR? Kom dan naar het RetailDetail Congress op 28 april in Antwerpen. Caroline Breckpot van Parfuma en Jan Geysen van PUUR spreken er in het voorprogramma Retail Design, dat wordt gemodereerd door Katelijn Quartier van het Retail Design Lab, het kenniscentrum van Universiteit Hasselt.

 

Op de affiche die dag: een mix van multinationale platformen en lokale ondernemers, waaronder Zalando, Alibaba, Rainpharma, Polestar, La Bottega, Odette Lunettes en Cameleon. We maken snel meer namen bekend. Meer info en tickets via deze link. 

Meer over... Schoonheid/verzorging
Zie meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging2 december, 2025
    LVMH-beautyketen Sephora komt naar België

    LVMH bereidt de Belgische entree van haar beautyketen Sephora voor. Het Franse moederbedrijf heeft met dat doel een een nieuwe dochteronderneming in Brussel opgericht. Na de komst van Douglas, krijgt de Belgische beautywereld zo een tweede grote schok.

  • icon
    Schoonheid/verzorging28 november, 2025
    Dreambaby opent volgend jaar acht nieuwe winkels

    Dreambaby breidt in 2026 fors uit met acht nieuwe winkels verspreid over het land: er komen vijf locaties bij in Wallonië, twee in Brussel en één in Vlaanderen. De nieuwe eigenaars willen de nabijheid vergroten voor jonge gezinnen.

  • icon
    Schoonheid/verzorging27 november, 2025
    Wondr opent 11 pop-up winkels in België en Nederland

    Naast de twee bestaande flagship stores in Antwerpen en Gent opende het gezonde selfcaremerk Wondr in amper drie weken tijd tien extra pop-up winkels in België en eentje in Nederland.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN