RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven FressnapfMaxi Zoo
  • Onderwerpen ExpansiePersoneelsbeleid
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Een passie voor huisdieren? Bij Maxi Zoo bouw je mee aan een maxi groeiverhaal

icon
Vrije tijd4 juli, 2022

(Publireportage) Europees marktleider Maxi Zoo heeft de ambitie om ook in ons land de leiderspositie over te nemen. Expertadvies geven is de troef van de keten: mensen met een hart voor huisdieren kunnen bij Maxi Zoo een mooie carrière opbouwen met dank aan een uniek en uitzonderlijk opleidingstraject.

Nummer één worden

Bij een bezoek aan het Belgische kantoor van Maxi Zoo in Temse, is de kans groot dat je eerder begroet wordt door de hond dan door de receptioniste. “Onze passie voor dieren is wat ons verbindt. Collega’s mogen hun huisdier meebrengen naar het kantoor of naar de winkel. Dat creëert hier een unieke sfeer”, zegt hr-manager Katrien Janssens. Het illustreert mooi de missie van de groep: “Happier pets, happier people.”

Maxi Zoo is onderdeel van de familiale groep Fressnapf die aanwezig is in elf landen met twee merken: Fressnapf in de Duitstalige landen, Maxi Zoo elders. Eigenaar Torsten Töller richtte de keten zo’n dertig jaar geleden op en staat nog steeds aan het roer. De retailer heeft nu ongeveer 2000 winkels en opent er een honderdtal per jaar. De Europese nummer één in huisdierenbenodigdheden is ook al jaren actief in België en is vooral in Vlaanderen goed vertegenwoordigd. In 2021, na het lanceren van zijn competitieve, Belgische webshop, opende Maxi Zoo bijkomend nog 5 fysieke winkels (Wallonië, Brussel en Vlaanderen). Nu versnelt Maxi Zoo België ook zijn fysieke expansie: “Onze ambitie is ook in België nummer één worden”, bevestigt CEO François Valdivieso. “We hebben een nobele missie: de band tussen mensen en hun huisdieren versterken.”

Blinde vlekken

Daarbij laat Maxi Zoo zich niet vastpinnen op een concreet aantal winkels. “We hebben onlangs onze 50ste winkel in Halle geopend. Deze opening is een echt succes en beantwoordt aan de eisen van de markt. Onze ambitie is verder te groeien, vooral in Brussel en Wallonië, waar we nog minder goed vertegenwoordigd zijn. Na de opening van twee winkels rond Brussel in 2022, openen we er later dit jaar nog een drietal. Volgend jaar versnellen we onze groei. Er is zeker potentieel voor 10 tot 15 winkels in en rond Brussel en nog een groter aantal in Wallonië. Ook in Vlaanderen zijn er nog blinde vlekken. Om de expansie te versnellen, hebben wij onze expansieafdeling versterkt om die plannen waar te maken. Maar veel meer dan honderd winkels zullen we misschien niet nodig hebben om het land te dekken dankzij onze multichannelstrategie”, denkt Valdivieso.

Maxi Zoo heeft vooral winkels in de periferies, maar nu de keten een performant ecosysteem met onder andere een webshop heeft, kan ze ook kleinere winkels openen in stadscentra. “Vroeger hadden we minstens 600 m² nodig om ons standaardassortiment aan te bieden, nu kunnen we in de steden volstaan met kleinere winkels vanaf 250 m², dus met minder werkkapitaal en een lagere huur. Mensen kunnen via onze digitale kanalen hun volumineuze en zware producten bestellen en dan thuis laten bezorgen.”

Groeiende huisdierenpopulatie

Dit is het geschikte moment voor een groeispurt, denkt François Valdivieso. De markt evolueert gunstig: de huisdierenpopulatie is de afgelopen jaren sterk gegroeid en huisdieren hebben nog een belangrijkere plaats gekregen in het gezin. Mensen hebben er heel wat voor over om hun huisdier gezond en gelukkig te houden. Daarvoor wenden ze zich vaker tot speciaalzaken die een veel grotere kennis en een breder aanbod hebben aan voeding, spelletjes en accessoires.

De topman is ervan overtuigd dat Maxi Zoo de nodige troeven in de hand heeft om z’n ambities waar te maken. De winkelformule heeft vier unieke verkoopargumenten, zegt hij: het beste advies voor consumenten en hun huisdieren, een exclusief en compleet assortiment, scherpe prijzen en een échte multichannelaanpak.

De vier unieke troeven van Maxi Zoo

1. Persoonlijk expert-advies

Het menselijke aspect speelt een cruciale rol op de winkelvloer. Bovenop de passie voor huisdieren zijn de medewerkers bij Maxi Zoo getraind om consumenten en hun huisdieren op de beste manier te helpen. We willen een band met de klant: “Onze medewerkers in de winkels zijn niet louter verkopers, maar echt gespecialiseerde consultants die expert-advies kunnen geven.”

2. Exclusief assortiment

Het assortiment bij Maxi Zoo is breed en uniek, met een ruim aanbod exclusieve merken. “De huisdierenmarkt is nog voor meer dan 50 % in handen van de supermarkten, maar met een kleinere oppervlakte hebben ze onvoldoende plaats voor een volledig aanbod en evenmin hebben ze de kennis om klanten te adviseren,” weet François Valdivieso. Maxi Zoo daarentegen heeft een compleet assortiment (9000 Sku’s) met naast de grote A-merken ook exclusieve merken. “60 % van wat we verkopen zijn onze exclusieve producten. Onze groep heeft de kritische massa voor zo’n assortimentsbeleid: op het hoofdkantoor in Krefeld (Duitsland) werken meer dan duizend medewerkers aan productontwikkeling, ondersteuning, diensten, logistiek…”

3. Scherpe prijzen

Dit jaar nog meer dan vroeger, in de context van een sterke inflatie, is ook de prijspositionering een belangrijke troef van Maxi Zoo. “Dankzij onze positie als Europees marktleider hebben we een onderhandelingssterkte die anderen niet hebben. Niet alleen zijn we heel competitief op vergelijkbare producten, maar ook op onze eigen merken. Bovendien biedt ons groot aanbod van exclusieve merken voor elk nationaal merk aanwezig bij onze concurrenten een heel  kwalitatief alternatief tegen de beste prijs-kwaliteitsverhouding.

4. Multichannelaanpak

Vorig jaar opende Maxi Zoo een Belgische webshop. “We zijn een échte multichannelspeler in België. Bij ons kan je in de winkel bijvoorbeeld een krabpaal komen kiezen en deze dan online kopen en thuis laten leveren. We hebben een breed ecosysteem en grote ambities met onze digitale diensten. In Fressnapf Duitsland kunnen onze klanten bij ons online een dierenarts raadplegen, verzekeringen afsluiten, een hondenwandelaar boeken, hun verloren hond traceren met onze trackers…”

Zin in een carrière bij Maxi Zoo?

Mensen zijn cruciaal in het groeiverhaal van Maxi Zoo. De keten is op zoek naar gepassioneerde medewerkers. Om die tot expert-adviseurs te vormen, levert de retailer grote inspanningen, vertelt Katrien Janssens: “Voor ons maakt het niet uit welke opleiding of ervaring een kandidaat heeft. Wat we belangrijk vinden is een passie voor dieren en voor het commerciële. Opleiden doen we zelf: dat start met zes maanden onboarding, waarbij je de basis krijgt die je nodig hebt om je weg te vinden in ons uitgebreide assortiment en de klant daarin te begeleiden. Daarna volgt een traject van 18 maanden om je op te leiden als specialist. De eerste twee jaar word je dus continu opgeleid, op verschillende manieren: via e-learnings, klassikale trainingen, coachingtrajecten, …”

Vervolgens kunnen medewerkers ervoor kiezen om in de breedte door te groeien, zich te ontwikkelen als een expert in een bepaald segment. Of ze kunnen ervoor opteren om verticaal door te groeien, want er zijn volop carrièremogelijkheden.

De retailer zet immers sterk in op interne promotie: meer dan de helft van de leidinggevenden in de filialen zijn intern doorgegroeid. “Bij Maxi Zoo kan je beginnen als stagiair, om vervolgens verkoper te worden, dan een talenttraject volgen om eerste assistent te worden en vervolgens de stap te zetten naar winkelmanager. Wij kunnen een hele carrière garanderen binnen ons bedrijf en binnen onze internationale groep: als je een passie voor huisdieren hebt, kan je bij ons doorgroeien. Dat is de sterkte van onze groep: wij hebben daar de middelen voor, met een heel professioneel trainingssysteem en sterke content. Bij een franchiseketen zijn die mogelijkheden toch beperkter.”

Het aantal aanwervingen de komende jaren zal afhangen van de grootte van de nieuwe filialen. “In elk filiaal hebben we een tweetal leidinggevende profielen nodig en daarnaast ook een vijftal medewerkers – tot vijftien in de grotere filialen. Ook voor onze bestaande filialen hebben we mensen nodig. Op jaarbasis werven we toch een honderdtal medewerkers aan.”

Heb jij ook een hart voor huisdieren? Bij Maxi Zoo kan je van je passie je beroep maken. We bieden volop doorgroeikansen in een familiale werkomgeving.

Bekijk hier onze jobaanbiedingen
Maxi Zoo management team: François Valdivieso (Managing Director), Katrien Janssens (HR Manager), Tom De Man (Purchase & Marketing Director), Wim Soetens (Finance Director)

Meer over... Vrije tijd
Zie meer
  • icon
    Vrije tijd5 december, 2025
    Lot e-bikemerk Cowboy hangt af van gedupeerde crowdfunders

    De geplande overname van het Brusselse e-fietsmerk Cowboy gaat een kritieke fase in. De eindmeet zou nu in zicht zijn, maar alleen als bijna 8.000 kleine beleggers ermee akkoord gaan dat hun eigen inbreng in rook opgaat.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Vrije tijd2 december, 2025
    Kabine verdubbelt omzet in twee jaar tijd

    Kabine, het kustboetiekconcept van de Vanhalst Retail Group, zag de omzet in twee jaar tijd met ruim 133% stijgen, terwijl de onlineomzet in 2025 al met meer dan 150% toenam. Volgend jaar opent de retailer een bijkomende vestiging.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN