RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven JBC
  • Onderwerpen DigitaliseringInnovatie
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

In Beeld: JBC onthult virtuele wereld in Roblox met optreden Camille

icon
Mode28 oktober, 2022

JBC laat popster Camille vanavond virtueel optreden in Roblox. Dat doet de winkelketen om haar nieuwe speel- en shopomgeving op het populaire gameplatform feestelijk in te huldigen.

Eerste virtuele concert in België

JBC lanceert samen met Vlaams popfenomeen Camille voor een capsulecollectie voor kinderen, maar die collab heeft ook een virtueel kantje. Meer zelfs, een heuse virtuele wereld. In het onlinegameplatform Roblox, bijzonder populair bij kinderen, opent JBC een eigen omgeving waar gamers spelletjes kunnen spelen, shoppen en het nieuwe album van Camille kunnen beluisteren.

Vanavond opent de digitale JBC-wereld, en om 19 uur wordt de aftrap gegeven met een virtueel concert van Camille. Dankzij een sensorpak werden haar zang- en danstalenten vertaald naar een avatar. Het wordt het eerste Belgische optreden in Roblox. Eerder dit jaar al creëerde JBC al een winkel en ‘challenge’ in onlinegame Fortnite, maar dat spel is vooral populair bij iets oudere jeugd.

Al tijdens het concert kunnen fans een eerste glimp opvangen van de Camille-collectie. Die ligt vanaf 4 november in de winkels, maar is vandaag al digitaal verkrijgbaar. Door de games in de JBC-wereld te voltooien, kunnen spelers Roblox-punten verzamelen. Deze kunnen ze inruilen voor digitale kledingstukken uit de collectie, waarin hun avatar (hun figuurtje in de game) kan schitteren. “Zo kunnen jongens en meisjes in het echte leven twinnen met hun avatar in Roblox”, klinkt het bij JBC.

Gigantische opportuniteit

“De opportuniteit voor virtuele avatarkledij is gigantisch”, meent Mathias Van Dosselaer van Yondr, het bedrijf dat de virtuele JBC-wereld creëerde. “De metaverse, of noem het de drie-dimensionalisering van ons internet, is enorm in opmars, vooral bij de jongere generatie. Entertainment en retail vervolledigen, naast advertising, de top drie van sectoren die het meeste impact zullen ondervinden van de metaverse. Strategisch gezien is het dus een heel sterke keuze van JBC en Camille om hun partnership op deze manier naar hun doelpubliek te brengen.”

In Fortnite hebben gamers al voor miljarden dollars aan digitale kleertjes en accessoires gekocht. De markt voor virtuele spullen in games, zoals kleren en accessoires, wordt in 2022 op 50 miljard dollar geraamd. Dit en meer over virtuele retail in de metaverse lees je in het nieuwe boek The Future of Shopping, genomineerd voor de PIM Marketing Literature Prize 2022.

Klik hier voor meer informatie over The Future of Shopping.
Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN