RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Philip Mountford, CEO Hunkemöller: “Klant is trouw aan een merk, niet aan een retailer”

icon
In bleed23 september, 2014

Netwerk wordt verder uitgebreid

“Het lagere deel van de markt (zie Action en Primark) en het topsegment (met de elitemerken) draaien goed, maar alles wat daar tussen zit heeft het moeilijk”, weet Philip Mountford. “Als je daar zit, komt het erop neer om de consument meer waarde voor zijn geld te geven: meer productkwaliteit en een betere ervaring. Een goed voorbeeld is het gebruik van papieren tassen in plaats van plastic draagtasjes.”

Hunkemöller zette de voorbije jaren in op een versterkte internationale expansie. Het Nederlandse bedrijf is nu met meer dan 600 winkels actief in 16 landen in Europa en het Midden-Oosten. Vorig jaar zag het zijn omzet van 252 miljoen euro naar 272 miljoen euro klimmen, wat grotendeels te danken was aan de uitbreiding van het verkoopnetwerk. “Sinds drie jaar zitten we in een zeer positieve trend. Ons marktaandeel stijgt in alle kernmarkten”, aldus Mountford.

Ook dit jaar zet de expansie zich door: er zullen tachtig nieuwe winkels worden geopend en ook voor volgend jaar komen er wellicht zowat evenveel nieuwe verkooppunten bij. Daarbij streeft de lingerieketen vooral naar een betere dekking van de Duitse markt. “Daar zitten we nu voornamelijk in het noorden, we willen ook meer actief worden in het zuiden. Ons uiteindelijke doel is een duurzame groei te creëren”, aldus Mountford.

Tegelijk is Hunkemöller sterker actief op het internet. ”Al meer dan 7,5% van de omzet komt van online. We hebben daarvoor een pan-Europees platform ontwikkeld, maar de uitvoering ervan gebeurt lokaal. Dit houdt in dat de website in de lokale taal is en dat de prijszetting lokaal wordt bepaald. De distributie gebeurt daarentegen centraal vanuit Duitsland.”

 

Omnichannel is erg belangrijk

Die omnichannelaanpak is belangrijk voor Hunkemöller: “In Nederland gaat 50% van wie online koopt zijn bestellingen afhalen in de winkel. In Duitsland is dat 30%, maar daar is ons netwerk minder groot. In Nederland hebben we 215 winkels, in Duitsland zijn het er 200 voor een land dat acht keer zo groot is. Tevens hebben we in Nederland een online retourpercentage van 25%, waarvan 60% geretourneerd wordt in de winkel.  In Duitsland hebben we een online retourpercentage van 40%, waarvan 12% geretourneerd wordt in de winkel. De uitdaging is om dit percentage dichter bij dat van Nederland te krijgen”.

“Die nauwe band met het winkelnetwerk laat toe om de consument een andere maat te geven, indien dat nodig mocht zijn. Dat resulteert in twee keer winst: de klant is gelukkig met zijn aankoop en wij vermijden de kosten van een retourzending.” Hunkemöller biedt ook de mogelijkheid om via het internet goederen in de winkel te reserveren: “We spreken hier van Click & Reserve. De klant die er gebruik van maakt, neemt gemiddeld drie artikelen mee, goed voor veertig euro.”

“Ook wordt wat we leren uit het online koopgedrag teruggekoppeld naar de fysieke winkels. Het surf- en koopgedrag laat ons toe te bepalen wat de consument precies wil. De volgende stap is om hierop in te spelen en de consument vaker naar de winkel te halen. Het is erg belangrijk om relevant te blijven voor de klant en daarom besteden we ook veel  tijd aan marktonderzoek op dit gebied. Hunkemöller telt intussen al 2,6 miljoen actieve klanten met een Membercard”, aldus Mountford.

 

Sociale media zorgen voor contact met jongeren

Het toegenomen belang van het online kanaal vertaalt zich ook in een aangepaste communicatiestrategie. “Het gebruik van sociale media is zeer belangrijk geworden. De leeftijdsgroepen van 15 tot 20 jaar en van 20 tot 25 jaar zijn onze grootste klantengroepen. Zij zijn zeer actief op sociale media”, weet Mountford.

 

“Je kunt hoge bedragen inzetten op CRM, maar dan is het van belang dat de klant de mail ook daadwerkelijk opent. Vaak is dit niet het geval, waardoor er naar een ander middel gezocht is om met de klant te communiceren. De Hunkemöller-app biedt de mogelijkheid om onze boodschap door te geven en is al meer dan 500.000 keer gedownload. Daarnaast hebben we meer dan 730.000 volgers op Facebook. Dit zijn zeer gemotiveerde consumenten.”

 

Televisiereclame geschikt voor visueel product

Naast aandacht voor sociale media blijft Hunkemöller inzetten op klassieke communicatiemiddelen. “Dit jaar hebben we vier pan-Europese tv-campagnes opgezet. Een groot gedeelte van onze klanten zijn niet actief op sociale media en hen bereiken we op deze manier. Het blijft zoeken naar een mix van contactmogelijkheden: lokale tv en kranten kunnen ook een rol spelen.”

 

“Bovendien hebben we een zeer visueel product dat uitermate geschikt is voor tv. Je moet communicatie steeds herhalen om je boodschap door te laten dringen. Eén van de belangrijkste functies in een bedrijf is dan ook die van de marketingmanager. Het is van belang dat die zich volledig thuis voelt in deze mediavormen. Eerst waren kranten en tv de belangrijkste communicatiekanalen, vervolgens vond guerrillamarketing zijn intrede. Nu zijn sociale media een belangrijk kanaal geworden.”

“We hebben vijf merkwaarden: passionate, sexy, fun, ‘in touch’ en inspiring. Als we een marketingcampagne neerzetten, moeten die waarden terug te zien zijn, zowel in advertenties als in winkels”, aldus Mountford.

 

Philip Mountford op RetailDay

Mountford deelt zijn visie op de evolutie in de consumentenmarkt ook als gastspreker op de eerste RetailDetail RetailDay op donderdag 25 september 2014. Onder de noemer Retail Fast Forward worden dan ideeën uitgewisseld voor een duurzame en rendabele groei van retailers. Wat hebben succesrijke verkopers gemeen? Wat kunnen we van hen leren?

Andere sprekers zijn onder meer Rachid Lamrabat (Trendwolves), Ward Van Duffel (VP Lego Europe) en professor Gino Van Ossel (docent aan Vlerick Business School).

 

Let op: het evenement is bijna volzet! Wees er dus snel bij om nog een tafel of een plaatsje te reserveren. Neem voor meer info over de tafelboekingen contact op met rebecca@retaildetail.be of telefonisch via 03 500 89 59. Voor individuele reservaties kan je terecht op onze event-website.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN