RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

AH.be: een geduchte concurrent in online food

icon
Food19 november, 2014

Niet meer gewoon over de grens

Toen Albert Heijn in 2011 de eerste winkels in België opende, deed Ahold niet geheimzinnig over de manier waarop deze winkels zouden worden beleverd. Het zou gewoon vanuit de bestaande logistieke infrastructuur in Nederland kunnen: de capaciteit was ruim voldoende om de vrachtwagens ook de grens over te laten rijden.

 

Nu Albert Heijn aankondigt dat het in 2015 de online operatie uitbreidt naar België, houdt Ahold opeens krampachtig de kaarten tegen de borst. De retailer wil niets kwijt over de manier waarop het de online bestellingen in België zal beleveren. “Online is immers een zeer concurrentiële markt”, aldus communicatieverantwoordelijke Tim van der Zanden.

 

Belgisch distributiecentrum noodzakelijk

Het is verleidelijk te denken dat Albert Heijn online een vergelijkbaar scenario volgt als met de opbouw van de fysieke winkeloperatie en dat in 2015 ook de e-fulfilment naar België vanuit de bestaande drie Nederlandse ‘home shop centres’ zal geschieden, maar dat kan in de praktijk nog wel eens heel anders uitpakken.

 

Doordat Albert Heijn zich volgend jaar in België als omnichannelretailer gaat profileren, breekt sneller het moment aan waarop de keten ook ter plaatse een logistiek systeem nodig heeft. Als Albert Heijn de doelstelling van minimaal 50 winkels in 2016 realiseert, én in België een thuisbezorgservice en een netwerk van ophaalpunten neerzet, is een geïntegreerd distributiecentrum in België – waar zowel voor de winkels als voor online zoveel mogelijk geautomatiseerd orders worden gepicked – een kritische succesfactor.

 

Meer online concurrentie voor AH in België

Door te spreken van “een zeer concurrentiële markt” karakteriseert Van der Zanden vooral de Belgische markt voor online bestelde levensmiddelen: daar kan Albert Heijn in België op meer concurrentie rekenen dan in Nederland – waar Ahold decennialang pionier was en de concurrentie pas sinds 2013 enigszins serieus online actief is.

 

Al in 2000 startte Colruyt met Collect & Go, dat op dit moment 155 ophaalpunten heeft en dat aantal wil Colruyt gaan uitbreiden. De andere twee serieuze online spelers in België zijn Delhaize (met 119 Delhaize Direct-ophaalpunten) en Carrefour (dat 60 aan de winkels gekoppelde ophaalpunten en één alleenstaand ophaalpunt exploiteert).

 

Delhaize kiest voor een speciaal online distributiecentrum, terwijl Carrefour vooralsnog vasthoudt aan order picking in de winkels. De enige ‘Drive Solo’ van Carrefour heeft een eigen opslagcapaciteit van zo’n 7500 items.

 

Albert Heijn pickt 405 items per uur

In Nederland loopt Albert Heijn online een straatlengte voor op de concurrentie: jarenlange investeringen hebben geleid tot een toevoerketen die vanuit drie zogeheten ‘home shop centres’ wordt bediend en die qua verkrijgbaarheid van items en op tijd geleverde orders een servicegraad van 98 tot 99 procent scoren.

 

Adriaan Thierry, bij Albert Heijn verantwoordelijk voor ‘omnichannel marketing & format’, vertelde maandagavond tijdens Aholds Online Strategy Event in Utrecht aan een gehoor van analisten en investeerders dat het aantal gepickte items per uur is verhoogd van 326 in 2012 naar 405 op dit moment – en dat terwijl het online assortiment in de periode groeide van 9.000 items in 2012 naar 25.000 items nu!

 

Investeren in groei

De online operatie in België zit al vast in de planning van Albert Heijn en Belgische retailers krijgen te maken met een nieuwe online concurrent die gedegen ervaring heeft opgebouwd in ‘online operational excellence’. “Door onze jarenlange ervaring is online inmiddels rendabel”, zegt Van der Zanden, “maar omdat we in de jaren tot 2017 jaarlijks met 20 tot 25 procent willen blijven groeien, investeren we in groei. Daarmee blijft online vooralsnog verlieslatend.”

 

Ahold gaat in de periode 2015-2017 zestig miljoen euro extra investeren in online en dat beïnvloedt het online rendement. Uit de presentatie van Ahold-chef Dick Boer blijkt dat de 2 tot 3 procent operationele winst (ebitda) die Ahold dit jaar realiseert via de thuisbezorgoperaties van Albert Heijn in Nederland en Peapod in de VS, omslaat in een verlies van zo’n 2 procent als de investeringen in de groei meewegen.

 

Thuisbezorging is duur in België

Voor België is dit een interessant gegeven: Belgische retailers hebben thuisbezorging altijd actief ontmoedigd en zweren bij ophaalmodellen van online bestelde levensmiddelen. Bovendien betaalt de klant ook bij ophalen nog een vergoeding van 5,50 euro bij Colruyt en bij Delhaize en Carrefour 4,50 euro voor bestellingen onder de 150 euro. Ter vergelijking: bij Albert Heijn varieert de service fee van 1 euro op rustige tijdstippen tot 3,50 euro in de spitsuren. Bij een bestelling van 70 euro krijgt de klant zelfs een euro korting.

 

Voor thuisbezorging betalen Belgische klanten de hoofdprijs: Carrefour doet een test met bpost waarbij de klant 9,90 euro voor de bezorging betaalt. Delhaize rekent 9 euro voor het thuisbezorgen van een bestelling onder de 100 euro, 7 euro voor bestellingen tussen 100 en 150 euro en 5 euro voor bestellingen tussen de 151 en 299 euro. Boven de 300 euro is de thuisbezorgservice gratis. Colruyt biedt deze service niet eens aan.

 

AH.be: onderscheid via thuisbezorging

Bij AH.nl bestaat ook zo’n gestaffelde service fee, die zich tussen de 4,95 en 12,95 euro begeeft. Een bestelling van boven de 100 euro levert 1 euro korting op. Het grote verschil met de Belgische concurrentie is echter dat Albert Heijn inmiddels veel ervaring heeft met thuisbezorging: daarmee kan AH.be zich in België onderscheiden. Op basis van een gestroomlijnde e-fulfilment kan Albert Heijn dit winstgevend exploiteren. Vooralsnog ondersteund door de service fee, dat dan weer wel.

 

“We opereren in dichtbevolkte stedelijke marktgebieden en daarom zijn we winstgevend in thuisbezorging”, aldus chief commercial officer Hanneke Faber, die in haar presentatie eerder deze week ook aangaf dat Ahold zich realiseert dat vergoedingen voor het afleveren van producten – met name in non-food – op steeds minder begrip kunnen rekenen bij de klanten.

 

In food is dat begrip groter, maar ook daar kan Albert Heijn bij zowel ophalen als thuisbezorgen de concurrentie extra onder druk zetten als de online volumes groeien en kostenvoordelen kunnen worden doorvertaald in lagere service fees. Zowel in Nederland als België verwacht Ahold dat in 2020 in levensmiddelen, online een omzetaandeel van 4 tot 5 procent zal hebben. Als het aan Albert Heijn ligt, zal AH.be daar tegen die tijd een grote hap uit nemen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN