RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Professor Kapferer (HEC Paris): “Het merkenlandschap verandert ingrijpend”

icon
RetailDossier23 augustus, 2011

  

Op vraag van RetailDetail en Retail Dynamics komt hij een lezing geven rond de vraag: “Breekt de eindtijd aan voor de nationale merken en komt er een nieuwe wereldorde aan waarin private labels de scepter zwaaien?” 

Versnelde evolutie

“Als ik u nu al het antwoord op die belangrijke vraag geef, komt er niemand meer naar mijn lezing…” lacht Kapferer onze poging om hem het antwoord al te ontfutselen meteen weg. Om dan toch al een tip van de sluier te lichten: “We staan inderdaad voor een grondige verandering van de distributiesector. De evolutie is al een tijdje bezig, getuige het stijgende succes van de huismerken en de hardere onderhandelingen tussen distributeurs en leveranciers-fabrikanten.”

Het is een prangende vraag die zich behalve in de foodsector ook binnen de non-food meer en meer opdringt. Denk bijvoorbeeld maar aan het overweldigende succes van private labels als Zara en ook Hubo. Kapferer beaamt: “De huidige financiële crisis zal die trend alleen maar versnellen, want de consument zal elke eurocent minstens tweemaal omdraaien alvorens hem uit te geven. En dat speelt nu eenmaal in het voordeel van de huismerken.”

Die evolutie zal verstrekkende gevolgen hebben voor de merken en dus ook voor de bedrijven die nu volop inzetten op die merken. “Op termijn zal de concurrentie zich steeds minder gaan afspelen tussen de merken maar meer op een ander, een hoger niveau”, stelt Kapferer. “Het is mijn vaste overtuiging dat de marktsegmentatie niet langer zal verlopen op basis van merken maar op basis van het onderliggende economische model. Een beetje naar analogie met wat zich allemaal heeft afgespeeld in de wereld van de luchtvaart. Of met wat zich aan het voltrekken is in de farmaceutische sector…”

Aanpassen verplicht

Kapferer ziet voor de distributiesector een belangrijke voortrekkersrol weggelegd: “Want de slagkracht van de ketens, die ze hebben opgebouwd bij gratie van het vertrouwen dat de consument in hun merk heeft, zorgt ervoor dat nieuwe trends meteen veel gemakkelijker aanslaan bij de grote massa dan wanneer een merk, zelfs van een kapitaalkrachtige multinational, datzelfde zou proberen.”

Wat niet wil zeggen dat daarmee het liedje van de (inter)nationale merken is uitgezongen, “tenminste als ze zich weten aan te passen aan deze nieuwe realiteit. Maar zolang ze identieke of zo goed als identieke producten in de rekken blijven brengen, rest er hen maar één optie om het verschil te maken: de prijs. En dan hebben de grote merken, die enorme marketingbudgetten nodig hebben om hun merk aan te prijzen, de strijd bij voorbaat verloren. Als zij echter hun innoverende rol ten volle spelen, dan wacht hen nog een mooie toekomst.”

Scherpe waarschuwing

Al wil Kapferer de distributiesector wel meteen waarschuwen voor al te drastische ingrepen. “De sector kan in de verleiding komen om almaar meer referenties van de eigen huismerken in de rekken te plaatsen ten koste van de grote merken. Voor sommige categorieën werkt dat, voor andere echter totaal niet. Ik zal daar in mijn lezing concrete voorbeelden van geven.”

“Het komt er meer dan ooit op aan het reële koopgedrag van de consument te analyseren, en niet louter beslissingen te nemen op basis van koopintenties, consumentenenquêtes en andere forecasts. De sector beschikt daartoe vandaag al over de nodige middelen; alleen worden die nog schromelijk onderbenut”, aldus nog de merkenprofessor, die op 9 september eerstkomende zijn visie komt verduidelijken in het Auditorium van Hotel Ter Elst in Edegem.

Behalve een lezing door professor Kapferer, gaat op ‘Het grote merkendebat’ ook een professioneel panel van merkenfabrikanten en topretailers de discussie aan.

Wie het antwoord wil weten, schrijft zich dus nog snel in via jorg@retaildetail.be.

Wanneer? Vrijdag 9 september 2011, van 09:30 tot 14:30
Waar? Auditorium Hotel Ter Elst, Edegem
Kostprijs? 195 euro excl. Btw
Inschrijven via jorg@retaildetail.be

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN