RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Veritas en Boops-‘n-Burps illustreren kracht van vernieuwing

icon
Algemeen2 december, 2014

Veritas: na 125 jaar springlevend

Als het over succesvolle strategieverandering in de retail gaat, is Veritas in het afgelopen decennium uitgegroeid tot één van de voorbeelden bij uitstek. De accessoire- en mercerieketen is bijna 125 jaar oud, maar is vandaag dynamischer dan ooit.

 

“Een bedrijf kan alleen zo lang blijven bestaan als het voor zichzelf sleutelmomenten maakt, zonder zijn authenticiteit te verliezen,” zei bestuursvoorzitter Marc Peeters daar eerder al over. “Die momenten waarop het bedrijf zich opnieuw uitvindt, hebben een accelererende kracht. Samen vormen ze het collectief geheugen, wat voor mij de sterkste basis is voor een bedrijfscultuur.”

 

Die ‘knooppunten’ in de geschiedenis van Veritas zijn onder andere het ontstaan van het familiale conglomeraat in 1923, waarbij een coöperatieve vennootschap werd opgericht met de zeven families die vandaag nog steeds de aandeelhouders van Verigroup zijn, maar ook de volledige integratie van alle zelfstandige winkels in één filiaalketen in 2010.

 

In 2002 is Veritas immers aan een enorme ommezwaai begonnen: “We moesten herstructureren als we nog een toekomst voor Veritas wilden. Het individualisme werd geparkeerd en er werd een top-down kapitaalstructuur in gebruik genomen. Alle processen, bedrijfssystemen en zo meer werden op die manier veranderd,” zei Marc Peeters daarover.

 

Het is ook in die periode (vanaf 2007) dat Veritas aan zijn ambitieuze expansie van tien winkelopeningen per jaar begon én zijn bekende logo met de knoop inruilde voor een moderne, frisgroene schijf. “Dat het een sleutelmoment was, kan ik je verzekeren. Het was emotioneel heel zwaar om afscheid te nemen van het logo met de knoop,” herinnert Marc Peeters zich.

 

Buitenlandse plannen worden concreet

Recentere mijlpalen waren dan weer de opening van de webshop, de verhuis naar een gloednieuw hoofdkantoor vorig jaar en als klap op de vuurpijl de aankondiging dat Veritas zijn aandeelhoudersstructuur openstelt voor een externe partner, om met een buitenlandse expansie van start te kunnen gaan.

 

“Onze ambitie is om over circa vijf jaar zowat 200 winkels te hebben”, liet Peeters daarover optekenen. “Voor België en Luxemburg hebben we recentelijk nog een studie laten doen, waaruit bleek dat er plaats was voor circa 140 verkooppunten. Dat betekent dat we de andere in het buitenland zullen openen.” De eerste buitenlandse testwinkels zijn voor 2105 voorzien.

 

Boobs-‘n-Burps: een eigenzinnige start-up

Ook het verhaal van Roeline Ham en haar eigenzinnige babywinkels Boobs-‘n-Burps, biedt op het Vlerick Retail Platform een mooi voorbeeld van ondernemerschap. Boobs-‘n-Burps is opgericht in 2010 en bestaat uit een webshop en drie fysieke winkels (Dilbeek, Antwerpen, Gent) en verdere expansie is op komst.

 

“Borstvoeding geven doet zeer, laat je achter met uitgeknepen theezakjes in plaats van gevulde cups, en als je seks hebt, zijn je tieten no-go-zone voor je partner.” De omschrijving die je als eerste aantreft op de website van Boobs-‘n-Burps is meteen typisch voor de stijl van het jonge bedrijf: direct, humoristisch en met een duidelijke missie. Die missie is: borstvoeding promoten en jonge moeders daarbij zo goed mogelijk ondersteunen.

 

Moeders en hun borsten staan centraal bij Boobs-‘n-Burps, wat zich vertaalt in sterk doorgedreven service, met opvallende diensten als de ‘boobfoon’: “In dringende gevallen én op aanraden van een vroedvrouw, mag je ons buiten de openingsuren bellen en wij zorgen ervoor dat je geholpen wordt. Da’s ons engagement, naar jou en je borsten.”

 

Of nog de dienst ‘SOS Tiet’: “Beval je morgen en geen idee wat je nodig hebt? Aan huis gekluisterd met je nieuwe spruit? Hieronder zetten we onze survivalkit voor de jonge moeder samen. Boobs-‘n-Burps to the rescue!!”

 

Doel: marktleiderschap in borstvoeding

Toch kunnen en menen de dames het ook bloedserieus: “De doelstelling van de firma is om duurzaam te groeien en daarbij economisch rendement te combineren met sociale meerwaarde door borstvoeding toegankelijk, makkelijk en aantrekkelijk te maken. Boobs-‘n-Burps is service-gericht en mission-oriented met een gezonde businessaanpak. Het heeft de ambitie marktleider te worden in de niche van zwangerschap en borstvoeding”, aldus de mission statement op de website.

 

Het team bestaat uit “9 topdames en een diploma lactatiekunde. Met de prijs ‘De Belofte 2011’ op zak en een partnerschap met sociale investeringsmaatschappij SI2 Fund.”

 

“We kunnen een lijstje aanleggen met iedereen die niet in ons en ons concept geloofde. Die borstvoeding klasseerde als “onbelangrijk” of “overroepen”. Nog steeds hebben we af en toe het gevoel dat er mensen twijfelen aan onze goeie bedoelingen. We zouden een boekje kunnen opendoen over het zoeken naar een startlening. Er heerst zeker geen makkelijk ondernemersklimaat in België. Maar gelukkig: no regrets!”

 

“Daarom, aan iedereen die een eigen zaak wil starten: doorzetten is de boodschap! Het is vechten en knokken, maar wees creatief en blijf geloven in je eigen plannen. En dan zal je zien: de beste beslissing uit je leven”, aldus oprichtster en CEO Roeline Ham.

 

 

Wil je zelf horen wat sprekers Ine Verhaert (Veritas) en Roeline Ham op het Vlerick Retail Platform op 9 december te vertellen hebben? Klik hier voor meer informatie en inschrijvingen.

 

RetailDetail mag zelf ook drie lezers trakteren op een gratis toegangskaart voor deze dag. Mail om kans te maken voor 2 december 19u naar pauline.neerman@redactie.retaildetail.be.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN