RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Crisp
  • Onderwerpen E-commerceInnovatie
  • Geografie Benelux
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Crisp wil super-supermarkt worden met AI en totaalservice

icon
Food7 april, 2023
Crisp

Crisp groeit ook na de coronapiek door. De onlinesupermarkt wil nu een totaaloplossing worden, die met artificiële intelligentie al voorspelt wat de klant zal kopen en koken.

Fout van de Belgische supermarkten

Ook na de coronahausse tekent Crisp nog groei op, zegt medeoprichter Eric Klaassen aan Twinkle. In 2022 kreeg de supermarktapp er nog eens 75 miljoen euro aan vers kapitaal bij, trok het bedrijf naar België en nam het een maaltijdbox- en een kant-en-klaarmaaltijdleverancier over.

In België slaat de supermarktformule meteen aan, zegt Klaassen: veelal omdat de onlineservice van de Belgische concurrenten volgens hem nog niet op peil staat. Dat de Nederlandse ‘challenger’ binnen een tijdsslot bezorgt, onderscheidt Crisp volgens Klaassen al. Van die vermeende voorsprong kan het bedrijf dan profiteren.

Weten wie wat wanneer bestelt

Ook het korteketenmodel, dat volgens Klaassen ongeziene versheid garandeert, is een succesfactor. Crisp bestelt de kant-en-klaarmaaltijden bijvoorbeeld ’s avonds nog voor de volgende dag, maar ook bij andere producenten koopt de onlinesupermarkt pas in wanneer de klant heeft besteld. “In sommige gevallen wordt die specifieke vis die je bestelt ’s nachts van de boot gehaald”, aldus de ondernemer.

Door die beperkte voorraden (en de beperkte verspilling) zijn de marges ook hoger. Crisp beweert in Nederland winstgevend te zijn per order. Dat het bedrijf toch nog verlies maakt, heet een bewuste keuze te zijn: eerst moet er nog worden geïnvesteerd, met name in het aanbieden van een “totaaloplossing voor de voedselbehoefte”. Of het nu maaltijdboxen, kant-en-klaargerechten voor drukke dagen of verse ingrediënten zijn, Crisp wil alle eten bij de consument aan huis leveren.

Artificiële intelligentie zal de digitale supermarktspeler daarbij helpen. Crisp kan nu al het koopgedrag van klanten zo analyseren dat het weet welke recepten mensen maken en de volgende aankopen grotendeels kan voorspellen. Nu moeten klanten nog zelf kiezen om eerdere aankopen opnieuw in hun mandje te plaatsen, maar de onlinesupermarkt kan straks vanzelf vaste aankopen klaarzetten én voorspellen wanneer mensen welk gerecht maken. Of nieuwe recepten suggereren op basis van wat de klant lekker vindt. “Als je voldoende data hebt van je klanten, dan weet je op een gegeven moment wat ze wanneer gaan bestellen”, aldus Klaassen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN