België -3,5%, andere buitenlandse markten groeiden
Het nettoverlies kwam uit op 14,8 miljoen euro, wat de keten toeschrijft aan eenmalige kosten, zoals de vernieuwingen van de winkels en de reorganisatie op zijn hoofdkantoor. De netto-omzet daalde met 3,4 procent naar 271,1 miljoen euro, de vergelijkbare omzet ging zelfs met 6,8 procent achteruit.
“HEMA presteerde in lijn met de Nederlandse retailmarkt, die nog steeds geen herstel laat zien. Het consumentenvertrouwen laat weliswaar een licht herstel zien, maar dit vertaalt zich vooralsnog nog niet in een toename van het aantal bestedingen in Nederland”, stelt CEO Ronald van Zetten in een persbericht.
In het buitenland doet Hema het wel beter: zo steeg de vergelijkbare omzet in Frankrijk met 6,1 procent en ook in Duitsland was er een positief resultaat van 1,7 procent. De resultaten van Spanje en het Verenigd Koninkrijk werden niet meegedeeld maar daar waren de signalen “zeer positief”.
Alleen in België was er sprake van een daling van 3,5 procent. Volgens de Nederlandse keten was dat te wijten aan het extreem zachte weer tijdens de herfst, een probleem waar wel meer retailers (vooral in de mode) mee te kampen hadden.