RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Carrefour
  • Onderwerpen InflatieInterview
  • Geografie België
  • Personen Geoffroy Gersdorff
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] Geoffroy Gersdorff (Carrefour): “Merkfabrikanten nemen groot risico”

icon
Food15 september, 2023
Geoffroy Gersdorff, Carrefour

Shoppers komen in moeilijkheden door de hoge inflatie en passen hun koopgedrag aan. Als merkfabrikanten de prijzen niet verlagen, dreigen ze nog meer klanten te verliezen aan de huismerken, zegt CEO Geoffroy Gersdorff van Carrefour België.

Groei voor huismerken

Op de najaarsbeurs van Carrefour België, afgelopen woensdag en donderdag, kon je er niet naast kijken: meer dan ooit focust het bedrijf op prijsverlagingen van zijn huismerken. In de aanloop naar de feestdagen ontwikkelde de foodretailer een aangepast assortiment, met wat kleinere porties en recepten tegen aanvaardbare prijzen. Het wijnfestival dat nu van start gaat, pakt uit met sterke 1+1-promoties en – alweer – prijsverlagingen. De koopkrachtacties gaan verder.

De keten noemt dat een noodzakelijke strategie, want de gezinsbudgetten staan onder druk en de Nielsencijfers wijzen op een volumedaling van 5,4% in FMCG. “In twee jaar tijd is voeding 20% duurder geworden. Daardoor moeten meer klanten keuzes maken,” ziet Gersdorff. “Wij merken dat aan het succes van onze huismerken Carrefour en Simpl: die groeien in volume en omzet sterker dan de nationale merken. Huismerken zijn geen ‘me too’ meer. In plantaardig bijvoorbeeld groeien wij met 30%, de merken met slechts 15%.”

Wat wil de klant?

Dat de prijzen van de nationale merken nog altijd niet zakken, ondanks een daling van de grondstoffenprijzen, vindt de topman een groot probleem. “Om de volumes weer te doen groeien, moeten de prijzen naar beneden. Wij zien dat aan de impact van onze koopkrachtacties: als we de prijzen verlagen, stijgt de verkoop meteen. We voeren daarom nu ook een actie met groenten en fruit voor minder dan een euro. Dat is belangrijk, want klanten hebben het moeilijker om een gezonde maaltijd samen te stellen als gevolg van de hoge groenteprijzen.”

De groei van huismerken is een risico op de lange termijn voor de nationale merken, waarschuwt Gersdorff. “Klanten switchen, ze vinden onze huismerken aantrekkelijk. Maar wij willen geen assortiment met enkel nog ons huismerk en merkproducten in promotie, zoals bij de harddiscounters. We zijn de belangrijkste partner van de grote merkleveranciers in België; we hebben het grootste assortiment, de meeste promoties, de theatrale presentaties… We willen hen blijven promoten. In elk geval is het de klant die de keuze maakt. Als hun producten te duur worden bevonden of als de toegevoegde waarde onvoldoende is in vergelijking met onze eigen producten, zal de consument de grote merkproducten geleidelijk aan de rug toekeren. Dit is een risico voor hun toekomst.”

Sommige leveranciers begrijpen dat, andere niet, zegt de CEO. “Veel fabrikanten vertrekken van een louter economische visie, terwijl de vraag ‘wat wil de klant?’ het vertrekpunt zou moeten zijn. En nu hoor ik dat de prijzen zelfs nog verder zullen stijgen. De negotiaties zullen van cruciaal belang zijn, we verdedigen de koopkracht van onze klanten. Dankzij de sterkere samenwerking binnen de groep Carrefour hebben we gelukkig meer gewicht.”

Wake-up call

De recente uitspraken van Carrefour-topman Alexandre Bompard over deconsumptie en krimpflatie, met concrete beschuldigingen richting merkfabrikanten, deden heel wat stof opwaaien in de sector. Gersdorff is het eens met zijn baas: “Hij heeft een wake-up call gelanceerd, dat was moedig. We beleven een kantelmoment. Wij moeten onze rol opnemen en keuzes maken: welke merken, welke huismerken en welke promoties gaan we aanbieden? De klant kiest uit onze voorstellen. Wij moeten begrijpen wat de klanten willen, ze hebben het laatste woord.”

In België zitten we nog relatief goed, qua consumptie. In Frankrijk is het erger: shoppers kopen er niet alleen minder bio, minder merken en meer promo’s, ze kopen gewoonweg minder. “Dat moeten we toch zien te vermijden.” De Franse regering heeft forse anti-inflatiemaatregelen genomen, maar je kunt de situatie in dat land niet vergelijken met België, zegt Gersdorff: “In Frankrijk worden de negotiaties beperkt tot twee maanden per jaar, daarna liggen de tarieven vast. Dat is bij ons niet het geval: er zijn het hele jaar door commerciële discussies, en dat is goed, het geeft meer flexibiliteit. Bovendien is de concurrentie hier hevig, met vijf spelers die 85% van de markt vertegenwoordigen. Dat is de beste garantie voor de klant.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food18 december, 2025
    ALDI beëindigt 2025 met 496 supermarkten in Spanje

    Aldi Spanje sluit 2025 af 496 supermarkten na de toevoeging van 28 nieuwe winkels. De retailer breidt tegelijk zijn logistiek uit. Meer dan 7,8 miljoen Spaanse huishoudens kopen inmiddels bij de discounter.

  • icon
    Food18 december, 2025
    Brexit was klap voor Britse voedselsector: uitvoer naar EU kromp met kwart

    De export van voeding en dranken van het Verenigd Koninkrijk naar de Europese Unie is de afgelopen vijf jaar met 23,4% teruggevallen in vergelijking met de vijf jaar vóór Brexit, zegt de Britse federatie van voedingsproducenten FDF.

  • icon
    Food18 december, 2025
    Campari stoot Averna-likeur af

    De Italiaanse Campari-groep gaat verder met het afslanken van zijn portfolio: de sterkedrankenproducent verkoopt de merken Averna (amaro) en Zedda Piras (mirto) aan de Illva Saronno-holding, bekend van hun amaretto. De deal van 100 miljoen euro omvat de merken, productiefaciliteiten en een deel van het personeel.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN