RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AlproDanone
  • Onderwerpen Prijsconcurrentie
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Met maximumprijs voor Alpro verzet Danone commerciële bakens

icon
Food3 november, 2023

Om de plantaardige categorie te boosten, pakt Danone in België uit met een opgemerkt initiatief: een maximumprijs van twee euro, die gecommuniceerd wordt op de verpakking van drie Alpro-referenties. De fabrikant bereikte een commercieel akkoord met zowat alle foodretailers.

Marge-inspanning

Deze week lanceert Danone in België een bijzondere campagne die wel zes weken zal duren, dus zowat drie keer langer dan een klassieke promotieactie: op de literverpakkingen Alpro Haver en Amandel (met of zonder suiker) communiceert de fabrikant in opvallend rood een maximumprijs van twee euro. Vergeleken met de gemiddelde winkelprijzen van vorige week betekent dat een reductie tussen 20 en 40%, afhankelijk van het product en het enseigne.

Met de prijsverlaging doet Alpro een marge-inspanning, die het merk ook vraagt van de retailers. “Uiteraard bepalen retailers de verkoopprijzen, maar ze hebben zich allemaal geëngageerd om in de actie mee te stappen en consumenten de komende zes weken niet meer dan 2 euro aan te rekenen”, zegt commercieel directeur Olivier Rabartin van Danone Belux aan RetailDetail. “We hebben hierover een commercieel akkoord bereikt met elk van onze klanten. Het waren geen makkelijke gesprekken – zeker niet in het begin – maar ze spelen het spel mee.”

De categorie doen groeien

Elke retailer doet het wel op zijn eigen manier. Colruyt bijvoorbeeld gaat de aangepaste verpakkingen niet opnemen omwille van de logistieke complexiteit, maar zal wel gedurende zes weken een actie ‘Rode Prijs’ voeren. “Sommige retailers zullen folderacties hebben, andere niet. Supermarktketens Albert Heijn en Jumbo kopen deze producten in niet via België, dus konden we hen deze actie niet voorstellen.”

Alpro lanceert de ‘value packs’ om de plantaardige categorie meer toegankelijk te maken en te doen groeien, benadrukt Rabartin: “Het objectief is om consumenten die vandaag weinig of geen plantaardige dranken kopen, naar deze categorie te trekken. We hopen hen te overtuigen om de producten te proberen, en wat meer plantaardig toe te voegen aan hun consumptiegewoonten. Dat past in ons langetermijnmissie om gezonde en duurzame voedingsgewoontes te stimuleren in een verantwoord en duurzaam economisch model. Met Alpro willen we het voortouw nemen in de voedseltransitie, ook in moeilijke economische omstandigheden, zoals nu.”

Waarom de actie precies op deze drie referenties loopt? Omdat ze belangrijk zijn voor de consument en ze wat duurder zijn dan melk, sojadrink en rijstdrinks, die van een uitzondering genieten op de verpakkings- en suikertaksen. Voor amandel- en haverdrank geldt immers een suiker- en verpakkingstaks van 17 tot 22 cent per liter.

Penetratie blijvend verhogen

Terwijl onder andere de categorie van de vleesvervangers een vertraging ondervindt, houden plantaardige dranken in België beter stand dan in de buurlanden, zegt Danone. Het penetratiecijfer bedraagt hier meer dan 40%, een van de hoogste cijfers in Europa. “De categorie kromp wel wat in het begin van het jaar, maar nu groeit ze weer – ook in volume. Dat is te danken aan de kracht van het oorspronkelijk Belgische merk Alpro. Als categorieleider met een substantieel marktaandeel hebben we grote ambities met dit merk.”

Wanneer zal Danone de actie als een succes beschouwen? “Het eerste belangrijke succes is dat onze klanten deze actie geaccepteerd hebben. Dat was niet gegarandeerd, want dit is heel nieuw en anders. We zullen blij zijn als we gedurende die zes weken een significante interesse van de consumenten gereflecteerd zien in de verkoopcijfers, maar vooral ook als we zien dat we de penetratie van de planaardige categorie blijvend verhoogd hebben. Dat zullen we pas over zes tot negen maanden weten.”

“Iedereen moet hierbij winnen”

Gaan de prijzen na zes weken weer omhoog? “Dat weet ik niet, daarover beslissen de retailers. Als zij de rotaties zien verdubbelen, dan maken ze de rekening wel. Wat doe je als je met iets lagere marges de verkoop sterk ziet stijgen? We hebben dit jaar de rayonprijzen in onze categorieën enorm zien fluctueren, los van de door Danone aanbevolen prijzen. Dat zijn strategische overwegingen voor de retailers. Maar ik hoop wel dat er een voor en een na zal zijn.”

De actie doet, tot slot, denken aan een gelijkaardig initiatief met Danone in Frankrijk eerder dit jaar. Daar verliepen de gesprekken met de retailers veel moeilijker en ging lang niet iedereen akkoord. Maar eigenlijk kan je die twee gevallen niet vergelijken, vindt Rabartin. “In België gaat het over andere referenties dan in Frankrijk. We hebben deze zomer de tijd genomen om hier uitgebreid over te spreken met onze klanten. Ze zijn ermee akkoord gegaan om de maximumprijs te respecteren, de producten in de kijker te zetten in de winkels, in de folder… Iedereen moet hierbij winnen: we willen de penetratie van de categorie verhogen. En hopelijk trekken we hiermee ook de aandacht van de overheid, over het gelijktrekken van de accijnzen.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN