RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Amazing Oriental
  • Onderwerpen InterviewWinkelopeningen
  • Geografie Antwerpen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] Martin Chan (Amazing Oriental): “We zijn geen concurrent van de supermarkt”

icon
Food7 november, 2023
  • Martin Chan, Amazing Oriental

Woensdag opent de eerste Belgische vestiging van Amazing Oriental. “We zijn geen concurrent van de supermarkt, en evenmin van andere Aziatische speciaalzaken: we helpen de markt te vergroten”, zegt directeur Martin Chan.

Twee succesfactoren

In Nederland staat de teller voor Amazing Oriental intussen op 24 winkels en in Spanje heeft de keten er vier. Nu opent de eerste Belgische vestiging, in Shopping Stadsfeestzaal in het centrum van Antwerpen. In de 1000 m² grote winkel vinden shoppers zowat tienduizend authentieke producten van de bekendste A-merken uit alle Aziatische landen, van India tot Zuid-Korea. De retailer wil de drempel naar de Oosterse keuken verlagen.

“Dertig jaar geleden begonnen we als een typische ’toko’ voor Aziatische klanten, maar toen we zagen dat steeds meer Nederlanders interesse toonden in andere eetculturen, zijn we onze winkels gaan upgraden, met meer aandacht voor beleving, hygiëne en een compleet aanbod. Van 90% Aziatische klanten toen zijn we geëvolueerd naar 65% Westerse klanten nu”, zegt Chan aan RetailDetail op de vooravond van de opening. Twee succesfactoren spelen hierbij mee, denkt de ondernemer: enerzijds het eerder gezonde imago van de Aziatische keuken, met veel groenten en weinig vet; anderzijds het fun-aspect van hypes als bubble tea of mochi, die via Tiktok hun weg vinden naar een jong Westers publiek.

Logische stap

De expansie naar Antwerpen is een logische uitbreiding, zegt Chan. Logistiek is het een kleine stap, gezien de nabijheid en de taal. De interesse voor de Aziatische eetcultuur neemt ook hier toe, weet de keten uit marktonderzoek. De winkels van Amazing Oriental in Breda, Eindhoven en Maastricht ontvangen al veel Belgische klanten. Het zal hier dus niet bij één winkel blijven, maar de retailer wil niet overhaast te werk gaan. “We willen op een gezonde manier doorgroeien, stapsgewijs. Eerst willen we de Belgische consument beter leren kennen. Wat verkoopt hier goed, wat verkoopt er minder?”

Ook in Nederland zit de keten nog niet aan haar limiet. “We hebben één of meer supermarkten in alle grote steden, maar er is nog potentieel in middelgrote steden. We openen gemiddeld twee winkels per jaar en verbouwen onze oudere winkels naar een moderner concept. We zijn zeer kritisch over mogelijke locaties, dat onderzoeken we grondig vooraf.”

Win-win

Amazing Oriental is geen concurrent van de klassieke supermarkt, meent Chan. Integendeel: de keten vestigt zich graag naast bekende supermarktketens zoals Albert Heijn of – in dit geval – Delhaize: “Het assortiment overlapt misschien maar 0,01%. We profiteren van elkaars passantenstroom, het is een win-win.”

Ook de bestaande Aziatische speciaalzaken in Antwerpen hoeven niet te vrezen: “Wij vergroten de markt voor Aziatische producten, we trekken klanten aan die nog nooit in een Aziatische supermarkt zijn geweest. Daarom hebben we gekozen voor een pand aan de Meir, de belangrijkste winkelstraat van het land. Het zou voor ons geen zin hebben om ons naast bijvoorbeeld Sun Wah (de bekendste Aziatische supermarkt in het Antwerpse Chinatown, nvdr) te vestigen.”

Ter plaatse eten

Om de drempel naar de Aziatische keuken te verlagen, organiseert Amazing Oriental kookdemonstraties in de winkels en liggen er receptfiches achter de kassa’s. “Mensen denken vaak dat Aziatisch koken moeilijk is, maar jonge Aziaten staan echt geen uren in de keuken. We verkopen heel wat gemaksproducten, zoals sauzen en kruidenmixen.” Wie niet zelf wil koken, kan terecht in het horecagedeelte waar je maaltijden en snacks kan afhalen of ter plaatse eten. De keten staat bekend om zijn Indonesische gerechten, een keuken die in België wat minder bekend is.

In de rekken is het aanbod overweldigend, merken we wanneer Chan ons door de winkel leidt. Je vindt hier 300 soorten instant noedels, vijftig soorten tofu, dertig soorten diepvriesgarnalen, tientallen referenties sojasaus of kokosmelk uit alle Aziatische landen… Leuk zijn de Aziatische varianten van bekende Westerse merken als Fanta of KitKat. Er is ook een beperkte afdeling non-food. Opmerkelijk, tot slot: verse groenten versnijdt en verpakt de retailer zelf in de winkel. “Wij Aziaten zijn héél kieskeurig. Als we beroep zouden doen op een inpakcentrum, dan zouden we twee dagen versheid verliezen.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    [Filet Pur] Terug naar af

    Wat zit er achter die berichten over een Grote Uitverkoop? Wordt een stuk retailerfgoed straks compleet gecanceld? Moet ons land het binnenkort helemaal zonder hypermarkten redden? Filet Pur suggereert een gewaagd reddingsplan voor de geplaagde nummer drie.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN