RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belgen en Nederlanders weer bereid tot kopen

icon
Algemeen17 april, 2015

Trend zit boven langjarig gemiddelde

De bereidheid van de Belgische consument om goederen en diensten aan te kopen, lag in maart 2015 acht punten boven het langjarig gemiddelde, die van de Nederlandse consument kwam één punt boven dit langjarig gemiddelde uit. De koopbereidheid van de Belgische consument klom midden 2014 voor het eerst sinds medio 2011 weer boven het langjarig gemiddelde uit, om vervolgens met de nullijn te blijven flirten. De jongste drie maanden steeg de index van 1,6 naar 8 punten, wat erop duidt dat de consument nog steeds terughoudend blijft.

 

De voorzichtigheid van de consument is ingegeven door de minder gunstige inkomensverwachting: die barometer steeg in het eerste kwartaal weliswaar met 6,7 punten, maar bleef toch op -18 punten hangen, wat dus nog aanzienlijk onder het langjarig gemiddelde is. De Belgische economie is het afgelopen jaar ook niet zo hard gegroeid als die in de meeste andere lidstaten van de Europese Unie.

 

Nederlanders behoudend, Duitsers optimistisch

In Nederland is de consument nog iets behoudender: daar kwam de koopbereidheid in maart slechts uit op 1 punt. Dat is wel de eerste keer in meer dan vijf jaar geleden dat de index nog positief stond. Ook in Nederland staat de inkomensverwachting trouwens nog steeds onder druk met een negatieve score van 13,6 punten.

 

Globaal genomen noteerde GfK een verbetering van de stemming onder de consumenten in West- en Zuid-Europa. Vooral de Duitsers hebben er een goed oog in: hun koopbereidheid steeg tot liefst + 63 punten. Ze zien daar ook de mogelijkheden toe, want hun inkomensverwachting kwam op + 53 punten uit. In Oost-Europa overheerst dan weer het pessimisme: de impact van het conflict in Oekraïne en de effecten van de economische sancties tegen Rusland spelen een belangrijke rol voor consumenten in deze regio.

 

De bevindingen van het GfK-onderzoek zijn gebaseerd op een consumentenonderzoek dat in opdracht van de Europese Commissie maandelijks in alle lidstaten van de Europese Unie wordt uitgevoerd. Daartoe worden telkens 40.000 volwassenen ondervraagd over onder meer hun koopbereidheid, hun inkomensverwachting en hun spaarneiging. Van de positieve vooruitzichten worden dan de negatieve afgetrokken en vervolgens wordt het langjarig gemiddelde gelijkgesteld aan 0. Een positief saldo duidt er dus op dat de trend boven het langjarig gemiddelde zit.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Temu-eigenaar ontslaat tientallen werknemers na vechtpartij met markttoezichthouder”

    PDD Holdings, het moederbedrijf van koopjesplatform Temu, heeft tientallen medewerkers ontslagen na een ‘incident’ met Chinese markttoezichthouders in Shanghai. Tijdens een inspectie door de State Administration for Market Regulation zouden er fysieke vechtpartijen hebben plaatsgevonden tussen PDD-werknemers en controlerende ambtenaren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN