RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dockx Group zet in op retaillogistiek met Dockx Select

icon
Algemeen3 mei, 2015

Bundeling van drie activiteiten

Tot nu toe waren er drie merken binnen Dockx Group: Dockx Rental (de kortetermijnverhuring), Dockx Movers – waarin het bedrijf particuliere en bedrijfsverhuizingen doet – en dan een derde luik Dockx Logistics, dat de klassieke logistieke activiteiten omvat, zijnde import-export, transport en distributie.

Het nieuwe en vierde product, waarin Dockx eigenlijk de link zal leggen tussen de drie, gaat Dockx Select heten. “We hebben een specifieke logistieke activiteit ontwikkeld voor achter de verkoopkanalen van onze klanten”, vertelt Mario De Bruyn, commercieel directeur van DockxGroup.

“Of het nu een fysieke winkel is of een internetshop, dat maakt niet uit. Ons doel is om de supply chain zoveel mogelijk gecentraliseerd te houden en daarna zo divers mogelijk uit te spreiden op het moment dat de consument zich aansluit.”


Verhuurpunten worden Dockx Service Shops

Het logistieke platform dat Dockx daarvoor heeft uitgewerkt loopt helemaal vanaf een ‘collection point’ tot en met de full-service, inclusief installatie bij de mensen thuis. “Als je de logistieke benaderingen achter de verkoopkanalen bekijkt, dan hebben we met Dockx Rental eigenlijk per definitie al jaar en dag een doe-het-zelfoplossing voor consumenten. Met onze verhuisdiensten hebben we niet alleen de mogelijkheid om goederen af te leveren, maar ook binnen te brengen en desnoods te monteren”, aldus Mario De Bruyn.

Die gebundelde servicemogelijkheden gaat Dockx aanbieden vanuit de vroegere verhuurpunten, die zijn omgebouwd ombouwen naar totale Dockx Service Shops. “Het voordeel van die punten is dat ze allemaal aan de rand van een stad liggen, op een triple A-locatie, wat natuurlijk enorm gunstig is voor stadsdistributie en ook voor mensen van buiten de stad om hun pakketjes te komen collecteren.”

De shops is Dockx vervolgens gaan uitbreiden met magazijnen. “De consument komt in eerste instantie in een commerciële omgeving binnen. Daar kan hij alles afhandelen met een commerciële bediende, terwijl we daarachter nog een magazijn hebben, waar we alles logistiek afhandelen.”


De consument controleert de ‘supply chain’

Voor Dockx betekent de nieuwe strategie praktisch gezien ook een decentralisatie, door over te schakelen van centrale magazijnen naar verschillende kleinere filialen aan de rand steden. “Vanuit twee regionale distributiecentra, één voor Vlaanderen en één voor Wallonië, doen we nachtbevoorradingen naar lokale punten. Goederen die worden afgehaald blijven daar en producten die moeten geleverd worden, vertrekken van daaruit met arbeiders die op het lokale punt aanwezig zijn. Zo kan je ook een kleinere vloot inzetten, naargelang het adres en het type product.”

“Intern hebben we ingezien dat de kracht van de supply chain vroeger honderd procent bij de fabrikant lag, eind jaren negentig is overgeheveld naar de retailers en dat de consument tegen 2020 de volledige macht zal hebben over de supply chain. Niet dat hij de supply chain gaat aansturen, maar hij zal wel willen kiezen hoe hij zijn service wil. Dus niet enkel de aankoop van een product maar ook de achterliggende service.”

“Als je dan een platform wil uitbaten dat consumentgericht moet denken, dan moet je natuurlijk je goederen zo dicht mogelijk bij de eindbestemming brengen. Ons unieke voordeel is dat we dankzij onze verschillende competenties een uitgebreid menu kunnen voorstellen en tegen retailers kunnen zeggen ‘laat de mensen zelf kiezen’.”


Dockx mikt op grote pakketten

Dockx richt zich wel specifiek tot grotere goederen. In de markt van kleine pakjes zijn immers al verschillende bedrijven actief. Vandaag zijn er al samenwerkingen met spelers als Ikea en Ixina. “Ikea werkt bijvoorbeeld vanuit een cash&carry-principe, daar is de klant dus al vertrouwd mee, maar ook bij Ixina zullen de mensen in de toekomst de mogelijkheid krijgen om de keuken zelf naar huis te brengen. Vroeger drongen alle retailers hun eigen model op en daar zijn ze nu van aan het terugkomen.”

Dockx blijft immers ook nog gewoon voertuigen verhuren in de shops. “Dat is één van de voordelen die we hebben. Als we een punt openen, dan gaan we drie activiteiten combineren: we blijven verhuren, we kunnen ook lokaal verhuizen en die punten doen ook nog eens de logistiek.”

“We zorgen ervoor dat de retailers eenvoudig on-demand kunnen werken voor hun klanten. Zelfs in de aanleverstroom van de retailers kunnen zij kiezen. Een keukenretailer koopt meubels en elektro aan bij verschillende leveranciers. Die kan perfect kiezen om op het lokale niveau te laten aanleveren, om van daaruit meteen aan de consument te laten leveren.”

“Spelers als Ikea zullen hun leverancier daarentegen nooit dertig punten laten beleveren in België. Die leveren dan bij onze grote distributiecentra, waarna wij doorsturen naar onze lokale punten. Dat is nog altijd voordeliger, omdat we pas twee arbeiders moeten inzetten op het laatste onderdeel.”


Nationaal netwerk van servicepunten

Tussen nu en 2020 mikt Dockx Group op zeker 30 Service Shops verspreid over het land. “De druk op de centrumsteden zal nog verhogen door een terugkerende urbanisatie en als e-commerce nog gaat stijgen, moet je wel evolueren van geconsolideerd vervoer per winkel naar individueel vervoer. Als vandaag een stad al dichtslibt, dan moet je daar een oplossing voor gaan vinden.”

“Daarom mikken wij voor de grotere punten, waar onze arbeiders zijn en waar de stock naartoe wordt gebracht, voornamelijk op grote steden. Daarnaast hebben we ook nog tussenpunten, waar Dockx als lokale facilitator aan de rand van een stad zal zitten, om daar kleine colli’s te laten doorgaan.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Temu-eigenaar ontslaat tientallen werknemers na vechtpartij met markttoezichthouder”

    PDD Holdings, het moederbedrijf van koopjesplatform Temu, heeft tientallen medewerkers ontslagen na een ‘incident’ met Chinese markttoezichthouders in Shanghai. Tijdens een inspectie door de State Administration for Market Regulation zouden er fysieke vechtpartijen hebben plaatsgevonden tussen PDD-werknemers en controlerende ambtenaren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN