RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Dorien Breels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Interview met Rik De Nolf over de formaatwijziging van De Streekkrant

icon
In bleed26 november, 2009

JS: Hoe lang bent u reeds bezig met het plan om het formaat van de Streekkrant te veranderen?

RDN: Wij houden de consument steeds goed in de gaten en merkten dat het handige formaat van de Zondag in de smaak valt van onze lezers. De Zondag vindt iedere week opnieuw vlot de weg naar honderdduizenden ontbijttafels. Dat was voor ons een eerste signaal om deze piste ook voor de Streekkrant te analyseren. Gezien de enorme oplage van onze huis-aan-huis-bladen, wekelijks plusminus 2.900.000 exemplaren, moet de lancering ook producttechnisch perfect kunnen ingepland worden. We hebben dan ook gewacht tot onze nieuwe rotatiepersen die vorig jaar opgestart werden, 100%  gerodeerd waren. Door deze capaciteitsverhoging zijn we vandaag  in staat om de productietijd van een Streekkrant te beperken tot maximum 2 dagen. We mogen dan ook terecht het predicaat ‘krant’ claimen.

 

altJS: Drukt u de volledige Streekkrant op heatset persen of op coldset?
RDN:  Alle Streekkranten worden in Roeselare gedrukt op heatset persen. De Limburgse Weekkranten worden bij Concentra in Beringen gedrukt en dat zijn nog steeds coldset producten. Wij zijn in staat om pas maandagavond af te sluiten. Doordat we nu kunnen drukken aan een snelheid van 60.000 exemplaren per uur zal de vernieuwde Streekkrant  vanaf woensdag al bij de mensen op de tafel te liggen.

 

JS: Dat is nieuw!
RDN: Inderdaad, wij hebben met de Belgische Distributiedienst een afspraak om  alle edities vroeger te bedelen, in principe op woensdag.

JS: Hoe ga je bladen, zoals Wetthra, ’t Fonteintje, de Wegwijzer e.a. uit de wind zetten, zodat deze kunnen verder leven? Of gaan we op termijn richting integratie?
RDN: Het is geenszins de bedoeling iets te veranderen aan de andere gratis bladen. Ze werken op hun manier en doen dit naar behoren, zodat er hier geen reden is om iets te veranderen. Trouwens, de verspreidingsgebieden van deze producten liggen heel anders dan bij onze Streekkranten en deze kranten worden op glanzend papier gedrukt. Het concept is niet vergelijkbaar.

JS:De “nieuwe Streekkrant” lijkt op het eerste gezicht boordevol met redactie te staan, maar toch zie ik dat u de verhouding van 1 pagina redactioneel  op 3 pagina’s publiciteit aanhoudt. De Streekkrant brengt wel een heel gevarieerd nieuwsaanbod. Hoeveel redacteurs moet u hiervoor inzetten?
RDN: De Streekkrant ontsnapt niet aan een aantal economische wetmatigheden, we blijven per slot van rekening een gratis krant, vandaar die verhouding. Door het nieuwe formaat kan de  lezer in één oogopslag de 2 pagina’s bekijken, maar door een goed uitgekiende en vooral erg gevarieerde lay-out zetten we de lezer wel aan om toch van links naar rechts te lezen. Voor de Streekkrant werken we een 12-tal kernredacteurs, een vrij beperkte equipe, die aangevuld wordt met  honderden freelancers. Samen met de korte omloopsnelheid blijft dit de beste garantie om actueel en lokaal nieuws te brengen. De titel moet de lading blijven dekken: nieuws uit de streek.

JS: Binnen de Roularta portfolio zijn er nog kranten met een hoge oplage. Gaat u deze ook op tabloid formaat drukken?
RDN:  Alle edities van De Streekkrant krijgen hetzelfde tabloid formaat.  Onze stedelijke bladen, zoals bijvoorbeeld Gent en Antwerpen, hebben inderdaad grotere oplages, maar een aanpassing van de edities is nu niet aan de orde. Het spreekt voor zich dat we dit wel op de voet blijven volgen.

 

JS: De vele edities impliceren enorm veel salesforce. Gaat u uw verkoopteam van 140 mensen uitbreiden, of moeten ze gewoon wat harden werken?
RDN: Ik was blij te merken dat onze eigen mensen enthousiast reageerden op de aanpassing. Ik reken erop dat dit enthousiasme zich vertaalt naar de adverteerder toe. Het is een samenspel: goede redactie gekoppeld aan een goede bedeling levert respons en respons levert adverteerders hetgeen ze nodig hebben: volk over de vloer! Als iedereen zijn stuk van het werk levert, moet dit lukken.

 

JS: De retailers worden geplaagd met onoverzichtelijke gemeentetaksen op hun folders. Toch is de folder nog steeds het grootste medium in België. Was het niet dé moment om op mooi wit magazinepapier over te schakelen? Of zou dit het kostenplaatje onrealistisch zwaar maken?
RDN: Eigenlijk zijn de Streekkrant en de folder  twee verschillende producten; beide zeer effectief .  Wij zien wel dat vele retailers zeer tevreden zijn met de resultaten van hun advertenties in de Streekkrant. Als Mode Vögele bijvoorbeeld, een dubbele pagina reserveert, vertaalt zich dat gegarandeerd in een hogere omzet in hun winkels. Dankzij de heatset  technologie zijn we  in staat waarheidsgetrouwe beelden te drukken. De retailers en de detailhandelaars willen een mooi medium dat zorgt voor omzet, zonder afbreuk te doen aan hun producten. Daarom was heatset een must geworden.

 

JS: Gaat de mm/kolom prijs een zware aanpassing krijgen? Een halve pagina wordt nu een hele.
RDN: Daarom zijn we afgestapt van de mm/kolom prijs; we werken nu met modules. Maar   inderdaad, een halve pagina wordt nu omgezet in een hele pagina.  De prijzen gaan echter niet spectaculair wijzigen. Dit is in feite een geschenk voor de adverteerder: door die omzetting naar een pagina moet hij de ruimte van de bladspiegel niet meer delen. De extra aandacht van een pagina gaat volgens mij meer impact opleveren.

JS: Met Streekkranten van minimum 48 pagina’s wordt u in één slag de koning van de tabloid! Hoe denkt u dat uw concurrenten gaan reageren? Richting A4?
RDN: Na al die jaren heb ik geleerd in de eerste plaats naar onszelf te kijken. Dit heeft ons het meeste opgebracht. Wij focussen ons op de lezer, en proberen zijn/haar wensen in te vullen. Als dit gebeurt gaat het bereik omhoog en meer bereik betekent meer respons. Dat was onze bekommernis in het verleden en zeer zeker ook voor de toekomst.

 
JS:Verwacht u een nog grotere prijsoorlog, nu de formaatverschillen met enkele concurrenten van de baan zijn?
RDN : In de Gratis Pers wordt altijd op scherp gespeeld. Dit zal nu niet veranderen. Maar er zijn economische wetmatigheden en deze moeten gerespecteerd blijven, wil je overleven. De prijzen die wij hanteren, zijn steeds in verhouding met het afgenomen volume en het bereik dat de klant realiseert. Dit blijft ook in de toekomst de meest gezonde manier van werken.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN