RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Dorien Breels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wordt Free Record Shop een gift shop?

icon
In bleed21 december, 2009

RD: Hoe was 2009 voor jou en Free Record Shop, Serge?
SC: Al bij al vrij positief.  Wij hebben als groep goed geanticipeerd op de crisis. Wij hadden een masterplan klaar en hebben dat ook toegepast. De sluiting van het hoofdkantoor in Eindhoven  en de reorganisatie van onze Van Leest formule waren voorzien. Van Leest sprak misschien een iets hoger klantensegment aan dan Free Record Shop, maar was niet langer echt onderscheidend. De doelgroepen waren te sterk naar elkaar toegegroeid,  vandaar onze beslissing. Van Leest bestaat vandaag enkel nog als shop-in-shop formule ondermeer in de Bijenkorf en de grote boekhandels van Paagman en Donnerwerden. In Nederland worden in de retailsector cijfers tot minus 20% opgetekend. Wij hebben de schade tot 5% kunnen beperken; in België groeiden we zelfs door met 3%. Alle overtollige vetrandjes werden weggesneden zodat de groep opnieuw scherp staat voor de toekomst. De eerste resultaten van de eindejaarsperiode zijn trouwens schitterend: +16 %!

RD: Maar toch, uw joker is niet Free Record Shop, wel Game Mania.
SC: Klopt. De “gele club” heeft, in België en in Nederland, schitterend gepresteerd. De Vanleest locaties werden Game Mania’s en dat leverde ons een dubbele bonus op. Onze Free Records doen het nog beter nu Van Leest niet meer in de buurt is en Game Mania explodeert. Als de “gele club” in de buurt zit wordt het game-assortiment van Free Record  iets kleiner. Enkel de 50 topartikelen van de afdeling games houden we dan in assortiment. De vrijgekomen ruimtes vullen we dan in met een groter aanbod film en muziek. De verkoop in Nederland kreeg een extra boost door de vele nieuwe winkelopeningen.

RD: Vrij turbulent jaar toch; heb je het gevoel dat er nog rek in jullie formules zit?
SC: Oh ja, natuurlijk. In Nederland is er ruimte voor minimaal extra 50 Game Mania’s en die zullen er ook komen. In Vlaanderen is er nog een potentieel voor maximaal 10 bijkomende Game Mania’s. In Vlaanderen hebben we op 3 winkels na  alle gebieden toevertrouwd aan franchisenemers; in Nederland zijn het vooral eigen winkels. Wallonië ligt nog open.

RD: Is zoveel proximiteit anno 2010 wel nodig? Wordt retail vandaag niet anders gespeeld?
SC: Klopt. De aankoopbeslissing wordt niet alleen in de winkel genomen; ook van op de laptop. Maar wij hebben gelukkig snel genoeg geanticipeerd op de online ontwikkelingen. We hebben ons altijd opengesteld voor het net en dat loont zich nu. Onze webshop draait beter dan ooit en wat merkwaardig en interessant is: een respectabel deel van onze klanten – zowel bestaand cliënteel als nieuwe online klanten – bestelt via internet, maar wil de  games of DVD’s wel zelf komen oppikken in de winkel.

RD: Doen jullie daar iets mee, met dat wijzigend aankoopgedrag?
SC: Natuurlijk, het zou misdadig zijn om dat niet te doen. Wij gaan ons webshopaanbod uitbreiden met bijvoorbeeld flatscreens en small electronics. We kunnen het logistiek aan om onze winkels als afhaalshops in te schakelen. Ondertussen krijgen we op het winkelpunt een nieuwe verkoopsopportuniteit. Een enorme u-turn, maar wij moeten mee. Precies dat maakt het boeiend.

RD: Wat met Expo?
SC: Expo is sinds kort een 50 % dochter; een dochter die het trouwens zeer goed doet.  We voelen dat ook onze eigen formules meer en meer evolueren naar gift shops, vandaar die logische strategische alliantie met Expo. Er is een goede synergie tussen de shops en de webshop en zeker in de nieuwe vestigingen, zoals bv. Brasschaat, maken we volop en met succes gebruik van die troefkaart.

RD: En dan is er nog het faillissement van Sonica met de Bilbo en Extrazone winkels.
SC: We hebben zeker geen leedvermaak met Sonica, die we steeds geapprecieerd hebben als hardwerkende sectorgenoten. Maar hun faillissement hertekent wel fundamenteel het landschap in onze sector. Free Record Shop heeft zo 10 toplocaties, waar ze voorheen niet binnengeraakten, aan zijn aanbod kunnen toevoegen. Los van het debacle van Sonica, hebben we ook in Wallonië – en dat is hot news – een veelbelovende overname gerealiseerd: Mediadis. De overname van deze in Wallonië en ook internationaal zeer gekende webshop, sluit naadloos aan bij onze gift shop strategie. Free record Shop heeft in Vlaanderen een zeer betrouwbare reputatie; Mediadis heeft diezelfde reputatie in Wallonië.  Zeer belangrijk voor onze expansie- en diversificatiestrategie.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN