Algemeen

Bart Smit wordt in België dan toch niet Intertoys

De Blokker Holding heeft de ombouw van speelgoedketen Bart Smit naar zusterketen Intertoys in België stopgezet. De ombouw werd in april al tijdelijk gestaakt, omdat de naamsbekendheid van Intertoys in België te laag was.

Kinnevik en Rocket Internet verkopen aandeel in Lazada

Zowel Kinnevik als Rocket Internet doen hun laatste aandelen in het Aziatische Lazada van de hand. Allebei verkopen ze hun aandelen aan het Chinese Alibaba, dat zo in één klap nog eens 12,4% van het bedrijf in handen krijgt.

E-commerce in Europa blijft sterk groeien

In het European Ecommerce Report 2017, een gezamenlijk rapport van Ecommerce Europe, EuroCommerce en de Ecommerce Foundation, wordt gesteld dat ook in 2017 e-commerce in Europa zal blijven groeien: vooral dan in Centraal- en Oost-Europa.

Hema kruipt uit het dal

De Nederlandse winkelketen Hema is eindelijk een beetje uit het dal aan het kruipen. Dat blijkt uit de cijfers die het bedrijf vrij gaf voor het eerste kwartaal van 2017: daarin steeg de omzet en daalde het nettoverlies.

Hoe Smartbox Group de cadeaubon ‘Apple-iseert’

Smartbox Group, het bedrijf achter Bongo en Cadeaubox, heeft een recordjaar achter de rug. De succesformule? Een compromisloze focus op klantbeleving en een sterk partnership met retailers, zegt CEO John Perkins. 

Holland & Barrett in Russische handen

Voor het weekend kwam het nieuws naar buiten dat AS Watson, het moederbedrijf van Kruidvat, interesse zou hebben in een overname van Holland & Barrett. Nu heeft eigenaar Carlyle het bedrijf echter verkocht aan een Russische miljardair.

DCM kiest voor e-commerce

DCM uit Grobbendonk, dat organische meststoffen en veevoederconcentraten produceert, gaat volgend jaar zijn eerste stappen zetten op vlak van e-commerce. Dat wil niet zeggen dat ze de handelaars willen overslaan, aldus afgevaardigd bestuurder Tom De Ceuster.

Nieuw Duits distributiecentrum voor Action

De Nederlandse winkelketen Action heeft nabij Mannheim zijn eerste Duitse distributiecentrum geopend. Dat centrum wordt verantwoordelijk voor de bevoorrading van Duitsland, Oostenrijk en een deel van Frankrijk.

Nieuwe strategie Fun werpt vruchten af

De koerswijziging die winkelketen Fun in 2013 doorvoerde, heeft het voorbije boekjaar zijn vruchten afgeworpen. Ten opzichte van 2015 groeide het marktaandeel en verdrievoudigde de EBITDA. Ook voor dit jaar wordt opnieuw grote groei verwacht.

Caroline Thomaes leidt Procter & Gamble Benelux

Vanaf 1 juli wijzigt de directie bij Procter & Gamble Benelux. De Belgische countrymanager Caroline Thomaes gaat nu de Benelux aansturen, Hanneke Spruijt wordt algemeen directeur Nederland. 

Eneco Trendrapport wijst retailers de weg naar duurzame innovatie

(publireportage)  Met een gratis trendrapport en masterclass wil groene energieleverancier Eneco retailers de weg wijzen naar duurzame innovatie.

Gamesindustrie blijft in opmars

Uit een analyse van onderzoeksbureau Newzoo blijkt dat de gamesindustrie ook in 2017 opnieuw een flinke stap voorwaarts moet zetten. De totale omzet stijgt volgens het rapport naar 108,9 miljard dollar (net geen honderd miljard euro).

Helft Europese online shoppers koopt in het buitenland

Online shoppen is internationaal en wijdverspreid: liefst 52% van de Europeanen kocht het afgelopen jaar in een ander land. Dat en meer blijkt uit de eerste E-Shopper Barometer van logistiek dienstverlener DPD.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Nieuwe website om onafhankelijke krantenwinkel te redden

Persdistributeur Ubiway heeft een website gelanceerd om zelfstandige krantenwinkels te helpen overleven. In vijf jaar tijd zagen die hun aantal terugvallen van 3.200 naar 2.400: hoog tijd voor een grootscheepse operatie 'Red de krantenwinkel'.

Fnuiken Nike, Universal Studios en Sanrio de vrije concurrentie?

Een week na het Amerikaanse kledingmerk Guess neemt Brussel nu ook Nike, Universal Studios en Sanrio in het vizier. Mogelijk beperken ze de grensoverschrijdende en de onlineverkoop van hun producten in de Europese Unie.

België bijna altijd duurder dan buurlanden

Het is een oud zeer: de Belgische consument betaalt zo goed als altijd meer wanneer hij eenzelfde product in eigen land koopt in plaats van in een buurland. Nieuwe cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat tonen dat nog maar eens aan.

“Prijskrakers helpen economie naar de knoppen”

Volgens politicoloog Jonathan Holslag van de VUB moet de consument bewuster gaan kopen en wegblijven van prijskrakers als Action en Primark, omdat die “de economie verknoeien”. Hij vindt dan ook dat er meer bij lokale winkels moet worden gekocht.

Back to top