Food

Filet Pur: Rode cijfers, zwarte sneeuw
  • Published in Food

Voor Carrefour en Ahold Delhaize was het ‘money time’ afgelopen week, terwijl ze bij Cora quasi platzak lijken. En hoe geraken we nu aan onze aanbevolen portie groentjes? Het weekoverzicht van RetailDetail Food brengt raad. 

Evenwichtig shoppen bij Spar Natural
  • Published in Food

Op de Canarische eilanden opende Spar recent een eerste buurtwinkel volgens een volledig nieuw concept: bij Spar Natural draait namelijk alles om gezondheid en ecologie.  

92 banen op de tocht bij Struik Foods
  • Published in Food

De Nederlandse producent van onder meer soepen, hotdogs, maaltijden in blik en halffabricaten Struik Foods wil zijn fabriek in Schoten sluiten. Daarbij dreigen 92 van de 107 banen te verdwijnen.

Sterk kwartaal voor Franse drankengroep Rémy Cointreau
  • Published in Food

Rémy Cointreau, bekend van cognac Rémy Martin, likeur Cointreau en sterkedrank Metaxa, heeft de omzet over het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar bijna dubbel zo snel zien oplopen als analisten hadden verwacht.

Alvo in Herenthout moet mogelijk verdwijnen
  • Published in Food

Alvo Supermarkt Poelmans in Herenthout moet mogelijk plaats ruimen voor een bouwproject met 74 appartementen. De huidige eigenaars willen de winkel wel overgeven, maar hebben momenteel nog geen gegadigde gevonden.

Nederland groeit sterk bij Ahold Delhaize, België daalt
  • Published in Food

In het vierde kwartaal van 2016 is de netto-omzet van Ahold Delhaize bij constante wisselkoersen en zonder week 53 met 2,8% gestegen naar 15,5 miljard euro. In Nederland groeide het fusiebedrijf met meer dan 6%, maar in België was er een daling van 0,9%.

Vijfde opeenvolgende jaar van groei voor Carrefour
  • Published in Food

In het voorbije boekjaar is de vergelijkbare omzet van het Franse Carrefour voor de vijfde keer op de rij gestegen, en dat met 2,7%. Inclusief wisselkoerseffecten was er wel een daling met 0,7%, vooral door China en Latijns-Amerika.

Toekomst onzeker voor veganistische supermarkt
  • Published in Food

Ondanks de toenemende interesse voor een plantaardig eetpatroon, lijkt het model van de veganistische supermarkt weinig levensvatbaar: Veganz, de eerste veganistische supermarktketen ter wereld, kampt met problemen.

AB InBev en Katoen Natie investeren in grootste bierteminal ter wereld
  • Published in Food

Katoen Natie heeft zijn contract voor de verscheping van bieren van AB InBev via de haven van Antwerpen met vijf jaar verlengd. Over twee jaar moet de terminal vier miljard pintjes per jaar verschepen en de grootste bierterminal ter wereld zijn.

Slecht weer in Zuid-Europa zorgt voor schaarste aan verse groenten
  • Published in Food

Slechte oogsten in Zuid-Europa zorgen voor een verlaagde aanvoer van sommige groenten in België en Nederland. Dat maakt ze niet alleen duurder, de kwaliteit is vaak ook minder, stellen de supermarktketens vast.

Filet Pur: Het gevecht om uw maag
  • Published in Food

Wat afgelopen week alweer bleek: we hebben geen tijd meer om te shoppen, om te koken, om te eten… Heeft u dan wel tijd om op de hoogte te blijven van het belangrijkste foodretailnieuws? Jazeker, dankzij het handige weekoverzicht van RetailDetail Food!

Zo promoot Carrefour Belgium lokale producenten
  • Published in Food

Al in 2012 lanceerde Carrefour Belgium een initiatief om lokale producenten te promoten. Een charter regelt de relatie tussen de partners. Voor een stand van zaken ontmoeten we Pascal Léglise, directeur kwaliteit en duurzame ontwikkeling.

Luc Suykens (P&G): “De consument bepaalt onze koers”
  • Published in Food

Sinds 1956, meer dan zestig jaar geleden dus, is Procter & Gamble in ons land actief. Marketingdirecteur Luc Suykens vertelt ons enthousiast waar het bij P&G allemaal om draait.

Supermarkten laten betalen voor groentezakjes
  • Published in Food

De zeven grootste supermarktketens gaan vanaf maart starten met een proefproject, waarbij klanten ook moeten betalen voor het zakje aan de afdeling groenten en fruit. Ze krijgen dan wel een herbruikbaar exemplaar.

Colruyt innoveert met drinkmaaltijd
  • Published in Food

De lancering van de drinkmaaltijd Boni Appetit, op basis van haver en fruit, illustreert hoe Colruyt Group zijn huismerkstrategie aanscherpt en nog meer inzet op innovatie.

Tom Smeets moet jenevermerk Smeets nieuw leven inblazen
  • Published in Food

Distillerie Bruggeman, die sinds 2011 eigenaar is van het Hasseltse jenevermerk Smeets, heeft reclamemaker Tom Smeets aangesteld om het jenevermerk nieuw leven in te blazen. De Hasselaar is zowaar een nazaat van de stichter van het merk.

Belg gaat vaker op restaurant
  • Published in Food

Belgische consumenten koken steeds minder vaak en kiezen sneller voor uit eten gaan of een maaltijd laten leveren. Vorig jaar werd er twintig miljard euro besteed aan voeding buitenshuis, twaalf miljard euro werd uitgegeven aan restaurantbezoekjes.

Carrefour breidt drive.be verder uit
  • Published in Food

Carrefour Belgium gaat zijn online dienst drive.be verder uitbreiden in 2017. Zo moeten er een honderdtal extra afhaalpunten bijkomen en moet de levering aan huis sneller gebeuren, met ook bredere diensturen.

Flinke groei voor thuisbezorger Takeaway.com
  • Published in Food

Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl en Pizza.be, heeft er een prima vierde kwartaal opzitten: het bedrijf bezorgde in die periode de helft meer kant en klare maaltijden dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Back to top