RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Wouter Van Biezen
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Acht zaken die we onthouden van het RetailDetail People Congress

icon
Algemeen26 februari, 2021

Op donderdag 25 februari organiseerde RetailDetail het People Congress met Carla Velghe (Hema), Koen Tengrootenhuysen (Decathlon), Toon Bossuyt (colora) en Kristel Muls (McDonald’s België). Het online event werd gestreamd vanuit de eigen studio in de Antwerpse Stadsfeestzaal. Wat onthouden we?

 

1. Durf te veranderen

In normale omstandigheden is Hema een fun winkel, waar mensen komen om zich te ontspannen. Dat is door COVID-19 helaas niet meer mogelijk. Hema paste daarom haar assortiment aan de huidige omstandigheden aan en stapte over op basisproducten zoals pyjama’s, beddengoed, kussens…
 

Ook Koen Tengrootenhuysen van Decathlon voerde enkele veranderingen door. “Decathlon werkte vroeger met een organisatie volgens een piramidaal systeem. Daar zijn we enkele jaren geleden van afgestapt en Decathlon schakelde over naar een vlakke netwerkstructuur.” Daardoor kan de retailer sneller schakelen.

 

2 Houd (fysiek) contact met je werknemers

Ga eens wandelen met je werknemers, zo dacht Carla Velghe, de topvrouw in België bij Hema. Het doet deugd om je collega’s nog eens in het echt te ontmoeten en een keer af te stappen van de vele digitale vergaderingen.

 

3. Blijf communiceren

Zoek op heel regelmatige basis contact op met je collega’s. Het is een essentieel onderdeel van het welbevinden van het personeel en het draaiend houden van je onderneming. 

 

4. Het zit hem in de kleine dingen

Verras je werknemers af en toe met een kleine attentie. Zo blijven de mensen in je bedrijf ook in deze barre tijden gemotiveerd en geëngageerd. 

 

5. Werk samen

De webshop en de fysieke verkooppunten hoeven niet altijd de strijd met elkaar aan te gaan. Ze kunnen ook perfect samenwerken, vindt Toon Bossuyt, CEO van colora de verfwinkel. “Wanneer iemand op onze webshop een bestelling plaatst, dan krijgt die persoon de facto een factuur van één van onze fysieke winkels. Op die manier kan de klant bij een verkooppunt in de buurt terecht om vragen te stellen en eventuele problemen met de levering op te lossen. De ideale combinatie van het online gebeuren en een persoonlijk advies: een echte omnichannel ervaring.”

 

6. Grijp je kansen, ook in turbulente tijden

“Online klanten zijn ook de beste offline klanten”, is het motto van Carla Velghe van Hema. Daarmee alludeert ze op het feit dat heel wat retailers sinds de coronacrisis op de kar zijn gesprongen van de online verkoop om het omzetverlies van de fysieke verkoop te compenseren. En dat werkt, want veel klanten hebben de weg naar de online verkoopkanalen gevonden. Deze mensen blijven klant omdat het een ‘nieuw’ gegeven is. Dat geldt evengoed voor de andere sprekers. Ook zij hebben zich toegespitst op het digitaliseren van hun bedrijfsactiviteiten.

 

7. Veiligheid primeert

Als een land volledig in de ban is van een virus, dan volgen er veiligheidsmaatregelen. Daar gingen alle vier de sprekers mee akkoord en zij passen deze regels dan ook nauwgezet toe.

 

8. Blijven leren

Opleiding is key. “De bedoeling is dat al onze werknemers zo goed mogelijk de corona maatregelen tot in het detail opvolgen”, vertelt Kristel Muls van McDonald’s België. “Onze mensen hebben bijna nooit een  besmetting opgelopen op de werkvloer. En die regels implementeren zij ook in hun privéleven. Taking care for each other, dat is onze belangrijkste drijfveer.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN