RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen Inflatie
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Analyse] Angstige consument plaatst retail voor grote uitdagingen

icon
Algemeen2 november, 2023

Na de inflatie wegen stijgende rentes en het conflict in Israël op het consumentenvertrouwen. “Een crisis is niet alleen een objectief gegeven. Fearonomics doet mensen hun gedrag aanpassen”, zegt Johan Hellemans van WPP Belgium.

Prijsaspect blijft belangrijk

De Nationale Bank van België zag “een lichte stijging van het consumentenvertrouwen in september waarbij de huishoudens terug meer vertrouwen hebben in de macro-economische vooruitzichten, maar terughoudender blijven over hun toekomstige persoonlijke situatie.” Toch geeft bijna 50% van de consumenten in de laatste meting van de tweewekelijkse recessiemonitor van GroupM nog steeds aan dat ze maar net voldoende hebben om rond te komen. Bijna 7 op 10 geeft aan voorzichtiger om te springen met uitgaven of de vinger op de knip te houden.

“Het is dan ook niet verwonderlijk dat prijsaspecten bijzonder belangrijk blijven in het aankoopproces”, zegt Johan Hellemans van WPP Belgium. “Sinds begin van het jaar zien we daar niet echt een daling optreden. Meer zelfs: sinds de laatste meting in september lijkt het prijsbewustzijn onder consumenten terug wat te zijn gestegen. Zo zien we dat 77% (+4% vergeleken met februari 2023) aangeeft prijzen vaak te vergelijken, 72% (+3%) geeft verder aan prijzen in detail te vergelijken en 68% (+2%) stelt dat ze uitkijken naar de laagste prijzen.

Merktrouw stijgt wel

Los van prijsbewustzijn ziet WPP dat de merktrouw sinds het begin van het jaar gestegen is van 31% naar 37% in september. Prijsgevoeligheid betekent dus niet dat consumenten niet bereid zouden zijn om meer te betalen voor goede kwaliteit. “In juli zagen we net iets meer dan 50% van de consumenten aangeven dat ze daartoe bereid zijn (+9% vergeleken met februari), ondertussen is het terug gedaald naar 44%. Het lijkt alvast de cijfers van het consumentenvertrouwen te ondersteunen, waarbij we kunnen spreken van een gematigde opwaartse trend, maar waar we toch ook enige voorbehoud of terughoudendheid bij de consumenten vaststellen.”

“De Belgische gezinnen zijn de hoge energie- en voedselprijzen van vorige winter ook nog niet vergeten. Nu we een jaar later zijn en de inflatie minder snel toeneemt, blijft diezelfde consument zich ook afvragen waarom de kosten voor hen zo hoog blijven. Het is natuurlijk niet omdat de prijsstijgingen afnemen dat de prijs op zich geaggregeerd lager ligt. Leg maar eens uit dat de marges voor de retail in vele gevallen dun blijven, terwijl er openlijk gedebatteerd wordt over graaiflatie en de prijsstijgingen worden toegeschreven aan hebzucht en buitensporig winstbejag.”

Kans op recessie wordt groter

Ondertussen worden jongen gezinnen die nog voor de aankoop van een eigen woning staan, geconfronteerd met stijgende rentes en hogere woningprijzen of huurprijzen. “Dit zijn geen discretionaire aankopen. Mensen hebben geen andere keuze dan de hogere kosten te dragen.” Economen stellen verder dat de impact van het escalerende conflict in Israël behoorlijk groot kan worden. De mogelijke stijging van de olieprijzen zou het moeilijker kunnen maken om de inflatie laag te houden. Naast de politieke onzekerheid wijzen de economische indicatoren erop dat de kans op een economische recessie groter wordt.

“Dit is echter niet de eerste crisis waar we als maatschappij voor staan. In de afgelopen twintig jaar zijn we als het ware crisisveteranen die zich door een permanente staat van crisis moeten laveren: de “permacrisis” (* Collins English Dictionary woord van het jaar voor 2022). De financiële crisis van 2008 was daarbij niet zomaar een economische crisis maar een demarcatiepunt waarbij een aantal fundamentele principes van onze liberaal-democratische samenleving werden aangetast. Waarden die ook de basis vormen voor consumentisme en de functie van marketing en branding als versnellers van toekomstige groei. Deze desillusie met liberalisme, consumentisme en bedrijven is geen voorbijgaande trend, maar een fundamentele verschuiving in attitudes die onze samenleving momenteel al vormt geeft. We zien de effecten ervan op de perceptie van politieke partijen, media, overheid, non-profit, maar ook commerciële merken.”

Merken onder surveillance

Er is de verschuiving richting duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen, omdat consumenten steeds vaker verwachten dat bedrijven niet alleen winst maken, maar ook een positieve bijdrage leveren aan de samenleving en het milieu. Dit wordt verder versterkt door de opkomst van sociale media, reviews en 24/24 toegang tot informatie, waardoor we meer geconfronteerd worden met consumentenactivisme en polarisatie.

“Delhaize heeft dat sterk mogen ondervinden, bij haar herstructurering. Het speelt echter niet alleen bij zulke belangrijke strategische beslissingen maar sijpelt ook dagdagelijkse marketingactiviteiten binnen. Hoe zet je bijvoorbeeld nog een gesegmenteerde doelgroepgerichte benadering in de markt zonder iemand voor het hoofd te stoten? Ander voorbeeld: je kan wel zeggen dat je de goedkoopste bent, maar de prijs van de fles wijn in promotie kan desgewenst ter plaatse en onmiddellijk online geverifieerd worden. Merken staan hierdoor dus eigenlijk onder constante surveillance en één misstap kan al snel leiden tot een golf van negatieve publiciteit.”

“Collectieve volksangst”

“Een crisis is niet alleen een objectief gegeven. Fearonomics zorgt ervoor dat mensen hun waargenomen koopkracht en hun behoeftenportfolio herijken en hun gedrag aanpassen, met aan de basis minder discretionair vermogen maar ook collectieve volksangst, ook al heeft de automatische aanpassing van de loonindex de impact van de inflatie in België gematigd. Het voorzichtig optimisme zou dus wel eens snel terug kunnen ombuigen in een negatieve spiraal. De voorgaande crisissen zijn nog niet verteerd en de volgende ‘echte’ crisis kondigt zich al aan. De winter staat dus terug voor de deur, letterlijk en figuurlijk.”

In zo’n angstige context gaan mensen vaker op zoek naar vier zaken, weet Hellemans: veiligheid, zekerheid, controle en leidraad. Hoe mensen hiermee omgaan in een gedigitaliseerde wereld is ook fundamenteel veranderd: vaak met als gevolg dat het paradoxaal in vele gevallen net moeilijker wordt om te onderscheiden wat wel en niet te vertrouwen.

“Om in deze complexe omgeving succesvol te zijn, moeten merken voortdurend werken aan het opbouwen van vertrouwen door consistent en authentiek te zijn in hun communicatie, door te luisteren naar de behoeften van hun klanten en door transparant te zijn in hun bedrijfsvoering. Alleen dan kunnen ze hopen het consumentenvertrouwen te behouden of te herstellen. Daar slagen ze steeds minder goed in. Over alle merken heen zien we in onze studie dat het vertrouwen in merken sterk daalt over de laatste jaren. De retailsector volgt daar de algemene trend. We zien hier wel verschillende stadia voor retailer en webshops (“online commerce sites” of OCS). In de periode 2012-2015 daalde het vertrouwen in retailmerken, terwijl het merkvertrouwen in OCS stabiel bleef. In de periode 2018-2021 bleef retail dan weer stabieler dan OCS. Het vertrouwen daalde voor beide verder in 2022 en 2023. Het verschil blijft echter klein!”

Dit artikel op basis van de nieuwe WPP-merkenstudie 2023 is het eerste in een reeks van drie. Volgende week: “Belgische consument ziet steeds minder verschil tussen de grote supermarkten”.

Het BAV-onderzoek staat bekend als het meest uitgebreide en langdurige onderzoek ter wereld op het gebied van merken en merkwaardering. WPP-BAV maakt gebruik van de rijke inzichten uit dit onderzoek om een scala aan diensten aan te bieden, waaronder merkmonitoring, merkaudits, merkpositionering, boeiende presentaties en workshops. Daarnaast kan het onderzoek gebruikt worden om te voldoen aan de KPI- en benchmarkingvereisten van uw bedrijf.

Sinds 2012 wordt de BAV-studie jaarlijks uitgevoerd in België, voortbouwend op eerdere studies die teruggaan tot de 1996. De Belgische database omvat meer dan 2500 merken. In 2023 werden 15.695 mensen in de leeftijd van 18 tot 74 jaar online ondervraagd, om een grondig inzicht te krijgen in hoe merken worden waargenomen in België.

Wilt u de kracht van uw merk maximaliseren en zorgen voor een sterke positie in de markt? Neem dan vandaag nog contact met johan.hellemans@wpp.com om te ontdekken hoe hun diensten u kunnen helpen uw merkdoelen te bereiken.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen13 juni, 2025
    Poundland verkocht voor een pond: 200 winkelsluitingen dreigen

    De Britse discountketen Poundland is voor een symbolisch bedrag verkocht aan het Amerikaanse herstructureringsfonds Gordon Brothers. Hoewel de overnemer een lening van 80 miljoen pond belooft, dreigen tot 200 winkels te verdwijnen.

  • icon
    Algemeen12 juni, 2025
    “Categorieën laten groeien in een wereld waar aandacht schaars is”

    Hoe kan je als merk of retailer promoties slim inzetten om categorieën te doen groeien? In de strijd om aandacht is authentieke shoppercommunicatie op sociale media onmisbaar: “Promojagers verbindt merken met shoppers op het juiste moment, via het juiste kanaal.”

  • icon
    Algemeen10 juni, 2025
    Marks & Spencer hervat onlinebestellingen na cyberaanval

    Meer dan zes weken nadat een cyberaanval de e-commerceactiviteiten bij Marks & Spencer volledig lamlegde, is de webshop van de Britse retailer weer open. Toch zijn nog niet alle problemen achter de rug.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN