Antwerpen houdt verguisde imagotaks tegen het licht

Antwerpen houdt verguisde imagotaks tegen het licht

De imagotaks, die 343 Antwerpse zaken sinds begin dit jaar moeten betalen omdat ze volgens het stadsbestuur het imago van hun straat verlagen, wordt herbekeken. Al lijkt er van een afschaffing vooralsnog geen sprake.

1.500 euro per jaar

Belwinkels en internetcafés, nachtwinkels, videotheken, club-vzw's, shishabars, wedkantoren en seksinrichtingen waarin pornografische vertoningen plaatsvinden, betalen sinds begin dit jaar een taks van 1.500 euro op de uitbatingsvergunning. Nieuwkomers moeten zelfs een openingsbelasting van 6.000 euro ophoesten. Het Antwerpse stadsbestuur beschouwt deze zaken namelijk als 'imagoverlagend'. Tegen de taks kwam echter al snel verzet.

 

"Ik bekijk of deze lijst, met zaken die onder deze belasting vallen, nog wel correct is", zegt Koen Kennis (N-VA), schepen van Financiën en Middenstand, na een fiscale hoorzitting. Daaraan namen tientallen zaakvoerders deel die een bezwaarschrift hadden ingediend. Even voordien hadden zij ook al een petitie overhandigd met 220 handtekeningen tegen de verguisde uitbatingsbelasting.

 

"De lijst ligt al negen jaar vast. We overlopen welke zaken er daadwerkelijk op thuishoren en welke zaken die nu op de lijst staan, moeten worden geschrapt", aldus nog de schepen, die wel meteen onderstreept dat hij achter de belasting blijft staan als ontradend instrument tegenover bepaalde types van handelszaken die voor overlast zorgen.

 

Begin november had Koen Kennis in de gemeenteraad nog moeten toegeven dat slechts 19,4% van de betrokken handelaars de nieuwe belasting op de uitbatingsvergunning daadwerkelijk heeft betaald.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top