Antwerpen houdt verguisde imagotaks tegen het licht | RetailDetail

Antwerpen houdt verguisde imagotaks tegen het licht

Antwerpen houdt verguisde imagotaks tegen het licht

De imagotaks, die 343 Antwerpse zaken sinds begin dit jaar moeten betalen omdat ze volgens het stadsbestuur het imago van hun straat verlagen, wordt herbekeken. Al lijkt er van een afschaffing vooralsnog geen sprake.

1.500 euro per jaar

Belwinkels en internetcafés, nachtwinkels, videotheken, club-vzw's, shishabars, wedkantoren en seksinrichtingen waarin pornografische vertoningen plaatsvinden, betalen sinds begin dit jaar een taks van 1.500 euro op de uitbatingsvergunning. Nieuwkomers moeten zelfs een openingsbelasting van 6.000 euro ophoesten. Het Antwerpse stadsbestuur beschouwt deze zaken namelijk als 'imagoverlagend'. Tegen de taks kwam echter al snel verzet.

 

"Ik bekijk of deze lijst, met zaken die onder deze belasting vallen, nog wel correct is", zegt Koen Kennis (N-VA), schepen van Financiën en Middenstand, na een fiscale hoorzitting. Daaraan namen tientallen zaakvoerders deel die een bezwaarschrift hadden ingediend. Even voordien hadden zij ook al een petitie overhandigd met 220 handtekeningen tegen de verguisde uitbatingsbelasting.

 

"De lijst ligt al negen jaar vast. We overlopen welke zaken er daadwerkelijk op thuishoren en welke zaken die nu op de lijst staan, moeten worden geschrapt", aldus nog de schepen, die wel meteen onderstreept dat hij achter de belasting blijft staan als ontradend instrument tegenover bepaalde types van handelszaken die voor overlast zorgen.

 

Begin november had Koen Kennis in de gemeenteraad nog moeten toegeven dat slechts 19,4% van de betrokken handelaars de nieuwe belasting op de uitbatingsvergunning daadwerkelijk heeft betaald.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Wouter Kolk, de CEO van Albert Heijn, een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping' in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?