RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Automatisering onontbeerlijk voor tevreden e-commerceklanten”

iconAlgemeen9 november, 2017

Om shoppers een naadloze omnichannel-ervaring te bieden, moeten retailers investeren in de digitalisering van hun bevoorradingsketen. Hebben uw winkelmedewerkers een accuraat zicht op de voorraad in de winkel en het magazijn?

Ongeduldige shoppers

Europees onderzoek uitgevoerd door Sapio Research in opdracht van auto-ID-specialist Zetes toont aan dat 78% van de consumenten nooit meer bij een retailer zouden kopen als ze drie keer geconfronteerd werden met een late of onvolledige levering. Een derde van de klanten verliest al na één foute levering het vertrouwen. Wanneer onlineshoppers merken dat een item niet voorradig is, zal één op drie de volledige transactie verlaten of naar de webshop van een concurrent gaan. 70% wil niet langer dan vijf minuten wachten om te weten of een product op voorraad is, 30% houdt het al na twee minuten voor bekeken. En 58% van de consumenten zal niet geneigd zijn bij een retailer te kopen wanneer het retourproces moeilijk is.

 

“Consumenten worden steeds veeleisender en ongeduldiger. Om hen tevreden te houden, is een performante logistieke flow onontbeerlijk”, zegt Bruno Vandewalle, countrymanager bij Zetes. En dat is een stevige uitdaging.

 

Complexe processen

“Vroeger was de bevoorradingsketen simpel: producten gingen in bulk van het warehouse naar de winkel, en dan pas naar de consument. In een omnichannelcontext ligt dat anders: producten kunnen van het warehouse naar de winkel gaan, of naar een afhaalpunt, of via een ander warehouse rechtstreeks naar de consument thuis, of van de ene winkel naar de andere…”  Ook retourmanagement is een grote uitdaging voor retailers. “Zeker in drukke periodes is het erg belangrijk dat teruggebrachte goederen snel weer beschikbaar worden gemaakt voor de verkoop. Kortom, de processen zijn veel complexer geworden.”

 

Voor een goeie e-commerce ervaring moet je als retailer exact weten waar elk product zich op elk moment bevindt. Dan kan je mensen verschillende opties bieden: vandaag nog afhalen, morgen leveren… Het doel is om in real-time over accurate data te beschikken. Dat is onmogelijk als je dat proces niet digitaliseert en automatiseert.

 

Auto-ID systemen verhogen de efficiëntie en halen de fouten uit het proces, aldus Vandewalle. Belangrijk, want de consument is weinig vergevingsgezind. Bovendien garanderen deze oplossingen een grotere commerciële flexibiliteit. De platforms bevinden zich in de cloud en mobiele apparaten kan je huren. De systemen kunnen dan ook vlot worden opgeschaald met het oog op piekmomenten, zoals de komende eindejaarperiode.

 

Voorraad in de winkels

Enkele cases illustreren dit verhaal. “Een Britse speelgoedretailer die klant is van ons, kiest ervoor om zoveel mogelijk voorraad in de winkels te hebben. Daar kunnen online bestelde producten binnen het uur klaarstaan om af te halen. Anderzijds heeft de retailer ook een e-commercemagazijn dat binnen de zes uur aan huis levert.” Dat kan enkel wanneer die retailer op elk moment zicht heeft op de beschikbaarheid van zijn voorraad. Dichter bij ons doet een moderetailer dat ook: de voorraad bevindt zich grotendeels in de winkels, met als gevolg veel interne transfers van de ene winkel naar de andere. Zonder automatisering zou dat algauw in het honderd lopen. Digitalisering is onontbeerlijk voor wie tevreden omnichannelklanten ambieert.

 

Ook benieuwd hoe automatisering de klanttevredenheid verhoogt? Bruno Vandewalle spreekt op 23 november in het voorprogramma “Omnichannel retail: de digitale evolutie in de Retail Supply Chain”, in de aanloop naar de RetailDetail Night. Klik hier voor meer informatie en om je in te schrijven.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Om shoppers een naadloze omnichannel-ervaring te bieden, moeten retailers investeren in de digitalisering van hun bevoorradingsketen. Hebben uw winkelmedewerkers een accuraat zicht op de voorraad in de winkel en het magazijn? Ongeduldige shoppers Europees onderzoek uitgevoerd door Sapio Research in opdracht van auto-ID-specialist Zetes toont aan dat 78% van de consumenten nooit meer bij een retailer zouden kopen als ze drie keer geconfronteerd werden met een late of onvolledige levering. Een derde van de klanten verliest al na één foute levering het vertrouwen. Wanneer onlineshoppers merken dat een item niet voorradig is, zal één op drie de volledige transactie verlaten...

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • iconAlgemeen12 augustus, 2022
    Cafés en kledingwinkels ruimen plaats voor herstellers en afhaalrestaurants

    In tien jaar tijd zijn de Belgische winkelstraten aardig veranderd. Herstellers van smartphones en elektro, afhaalrestaurants en tattooshops schoten als paddenstoelen uit de grond, terwijl we afscheid namen van cafés, damesboetieks en… videotheken.

  • iconAlgemeen11 augustus, 2022
    Rechter: “Niet duidelijk dat wie bestelt ook moet betalen”

    Is een bestelknop niet genoeg om klanten duidelijk te maken dat ze moeten betalen? Een rechter in Amsterdam oordeelt van niet, in een geschil tussen Bol.com en een consument. De uitspraak is opmerkelijk nieuws voor heel wat webshops.

  • iconAlgemeen9 augustus, 2022
    Ochama levert nu ook in België, Frankrijk en Duitsland

    De Chinees-Nederlandse websupermarkt Ochama breidt uit in Europa: ook klanten in België, Frankrijk en Duitsland kunnen er voortaan bestellen voor thuislevering. Al schreeuwt het die expansie alleen in het Chinees van de daken.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood15 juli, 2022
    Alvo-supermarkt Magda over naar Spar Colruyt Group
  • iconAlgemeen29 juli, 2022
    De expansieplannen van Colruyt Group
  • iconFood28 juli, 2022
    België is lelijk eendje voor Carrefour
  • iconAlgemeen28 juli, 2022
    Amazon geeft Amazon.be definitief op
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN