RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Kjell Bries
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belg blijft verslaafd aan papieren folder

icon
Algemeen9 mei, 2017

Volgens nieuwe cijfers van BD myShopi lezen 9 op de 10 Belgen de reclamefolders die ze in hun brievenbus ontvangen. Zelfs millennials zijn enthousiaste lezers van reclamefolders.

Voorkeur voor papier

Folders blijven een sterkhouder in de marketingmix van retailers, blijkt uit de resultaten van de jaarlijkse “Door to Door Impact Survey”, een bevraging naar de reclamefolders en gratis pers die BD myShopi wekelijks aan 4,5 miljoen Belgische huishoudens bezorgt. De cijfers tonen aan dat de overgrote meerderheid van de Belgen deze folders vaak en intensief leest. 

 

Gemiddeld spenderen Belgen 20 minuten aan folders. Digitale reclamefolders zijn ook aan een opmars bezig, maar toch blijft de voorkeur uitgaan naar papier: 36% van de bevraagden leest enkel papieren folders. Ongeveer de helft leest zowel papier als digitaal, waarbij de overgrote meerderheid wel een voorkeur heeft voor papier. Slechts 5% geeft aan enkel digitaal te lezen.

 

Ook voor millennials

Van alle folders is de supermarktfolder het populairst: 85% van de folderlezers leest deze graag, bij vrouwelijke lezers is dit zelfs 91%. Vrouwen lezen ook graag folders van modemerken, en decoratie- en meubelzaken. Mannen geven de voorkeur aan computer- en elektronicafolders.

 

Ook de generatie consumenten tussen 18 en 35 jaar toont interesse voor folders: in deze leeftijdscategorie lezen 9 op de 10 regelmatig reclamefolders, en leest de helft zowel papieren als digitale folders. 3% leest enkel digitale folders.

 

Tim De Witte, CCO van BD myShopi: “Marketeers denken meer en meer dat ze millennials enkel nog via Facebook kunnen bereiken – niets is minder waar. De surveyresultaten bevestigen de sterke positie van papieren reclamefolders, ook in het digitale tijdperk. Belgen blijven massaal verslaafd aan bladeren in hun favoriete folders.”

 

Entertainment

8 op de 10 Belgen gebruiken de folder bij het maken van een boodschappenlijstje. In de enquête verklaart 56% dat de folders hen helpen bij hun boodschappen, en bevestigt 48% dat ze hen regelmatig aanzetten tot aankopen. Een bijna even groot percentage (46%) bezoekt bepaalde winkels naar aanleiding van wat ze in de folders lezen. Er is ook een entertainmentfactor: 58% van de bevraagden vindt reclamefolders lezen ontspannend.

 

Ook digitale folders worden op deze manier gebruikt. Bovendien klikt 55% van de digitale lezers door naar de website van het bedrijf. Consumenten doen dit vooral om meer productinformatie op te zoeken (9 op de 10). 3 op de 10 willen de producten ook online bestellen.

 

Gratis staaltjes

Niet enkel reclamefolders, maar ook catalogi, productstalen, en deurhangers met een boodschap vinden via huis-aan-huisbedeling hun weg naar de Belgische consument. Sommige retailers gaan zelfs over tot acties waarbij lege verpakkingen voor verse voeding worden bedeeld, zoals zakken voor brood, fruit of groenten. De consument kan deze dan gratis komen vullen in de winkel. 

 

De Witte: “Dit soort acties is een groeiend segment in de reclame via huis-aan-huisbedeling. Marketeers worden creatiever met het medium. Ook staaltjes werken goed: maar liefst 73% van de ontvangers van productstalen is geneigd om achteraf het product in kwestie te kopen.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN